actuele positie Giebateau

Get the code

dinsdag 18 juni 2013

054 Terug in Nieuw Zeeland...

Foto's en kaarten in de tekst zijn te vergroten door erop te klikken

route naar Nieuw Zeeland...

route Nieuw Zeeland Noord Eiland...
Foto's geplaats vanaf 24 mei 2013

LET OP ALLE OUDE HOOFDSTUKKEN VAN DE AFGELOPEN ZEVEN JAAR STAAN ONDER 'ARCHIEF' .

21 juni 2013
De harde wind is hier binnen in de baai van Opua weg gebleven. Wel is de kou ingetreden want vannacht was het buiten zeven graden. Binnen met de olielamp aan was het lekker aangenaam. Buiten op zee waait het nog steeds ca vijfenveertig knopen uit het zuidwesten dus we vertrekken vandaag niet! Wel maakten we alles zeilklaar en belden we customs op dat we morgenochtend willen uitklaren voor de reis naar Fiji. Na de lunch maakten we een wandeling over een oud spoorrail dat langs de baai van Opua loopt.

20 juni 2013
Nu we internet aan boord hebben skypten we met Rob (broer Paul).
Hij heeft de historie van de afgelopen zeven jaar in het menu "Pagina's" onder "Archief" gezet  (zie hier rechts) zodat de blog weer compleet is! Als je op archief klikt zie je alle hoofdstukken van de afgelopen jaren. Deze kunnen nu via een menuutje geopend of gedownload worden.

De rest van de dag bleven we binnen. Er kwamen regelmatig buien over en er werd harde wind voorspelt. Paul zat de hele dag achter de ipad en ik las een boek. In sommige buien kregen we even windstoten en hagel maar verder bleef de harde wind hier uit. Buiten op open zee staat ca 45 knopen uit het westen draaiend naar zuid west.

19 juni 2013
Hadden we net alle papier winkel gemaild en dachten we dat we klaar waren, niet dus! Vanochtend ontvingen we een email van customs Fiji dat we een oud formulier hadden gebruikt en dat hij het nieuwe formulier als attachment had meegestuurd. Nu betaalden we om WiFi op onze laptop te krijgen om vervolgens het nieuwe formulier te downloaden, uit te printen, in te vullen en ingevuld en wel terug te sturen met als extra een foto van de boot en copies van onze paspoorten. Later op de dag kregen we een email dat alles nu goed was.

Rond elf uur kwam de Amerikaanse vrouw langs, ze ging naar Pahia boodschappen doen en we waren welkom om mee te gaan. Zo zaten we even later met zijn drieën in de auto. Ik deed de laatste boodschappen want zoals het er nu uitziet kunnen we vrijdag aan het eind van de dag weg!

Terug aan boord ging ik verder op de laptop om verschillende informatie te downloaden. Paul keek of de lifelines die op het dek liggen nog goed zijn. Hij maakte de life lijnen achter los en deed ze om de lier. Nu draaide hij ze stevig aan en bleken beide lijnen nog sterk genoeg te zijn. In de namiddag begon het te regenen, de volgende depressie komt eraan!

18 juni 2013
Op het nieuws zagen we dat er door de zware regenval nog meer wateroverlast en overstromingen zijn in Nieuw Zeeland. Na het nieuws starten we de motor om na te gaan of de pakking van de kleppendeksel goed vervangen was. De kleppendeksel lekt niet dus Paul heeft de klus goed geklaard! Vervolgens smeerde hij de leuvers van het grootzeil met McLube in zodat ze weer makkelijk door de mast glijden.

Ik was ondertussen bezig om de tas in te pakken. De laptop en de Ipad samen met eten en drinken. Toen we allebei klaar waren gingen we naar de kant waar we al snel een lift kregen naar Pahia. Daar aangekomen liepen we naar de bibliotheek om te internetten. Ik verstuurde de foto's voor de blogspot, een aanvraag om naar de Federal state off Micronesia te mogen zeilen (imhq@mail.fm)en het Fiji Advance information off arrival yacht/small ship formulier (yachtsreport@frca.org.fj). Ondertussen was Paul op de Ipad andere dingen op internet aan het doen. Toen ik klaar was liepen we Pahia nog even door en daarna liften we terug naar Opua waar we rond twee uur aankwamen. Terug aan boord aten we een late lunch en daarna gingen we onderuit met een boek. Gelukkig waren we vanochtend toen het droog was naar Pahia gegaan want 's middags regende het weer aardig. Er komt weer een grote depressie over en daarna hopen we de trossen los te kunnen gooien. Op naar wat anders!

17 juni 2013
In de ochtend vernieuwde Paul de pakking van de kleppendeksel van de motor. Ik was bezig met wat administrative klusjes. Na de lunch gingen we naar de kant om het pakketje bij Cater op te halen. Het waren de sladressing zakjes die mijn ouders vanuit Nederland hadden opgestuurd. Hier had ik om gevraagd. Daarna gingen we naar Brunsco om een nieuw LED toplicht te kopen. De oude is niet goed meer.

Terug aan boord klom Paul de mast in om het toplicht te vervangen en gelijk de mast en verstaging goed na te kijken. Weer wat klusjes gedaan! Aan het eind van de middag kwamen er twee Amerikaanse zeilers langs. We hadden hen heel kort ook al op Great Barrier eiland ontmoet. Nu nodigen we hun uit aan boord en zaten we even later gezellig te praten.

16 juni 2013
Regen, regen en nog eens regen met daarbij veel wind. Nadat we het nieuws hadden gekeken gingen we uit bed. Tijdens de koffie besloten we dat we eerst naar Fiji gaan en daarna zien we wel. Dus kon ik de papierwinkel in orde maken. Ik vulde de formulieren voor het uit checken van Nieuw Zeeland in. Daarnaast vulde ik gelijk het "Fiji Advance information off arrival yacht/small ship" in.

Terwijl we zo wat aan het klussen waren was de wind nog meer toe genomen. We hadden ons anker er een paar dagen geleden goed ingetrokken maar precies de andere kant op als hoe we nu lagen. We moeten over ons anker heen gegaan zijn waardoor het anker los is gekomen. Nu dreven we met de wind en stroom richting de andere boten en kreeg het anker niet genoeg tijd zich weer in te graven. Om reden dat we al dichtbij de andere boten kwamen startte we snel de motor en haalden we ons anker op. We gooiden ons anker er weer in en trokken deze nu in de juiste richting erin. We lagen weer als een huis!

Vlak nadat we ons anker er opnieuw hadden ingegooid nam de wind af en kwam de zon soms weer even te voorschijn. De depressie met het koufront is voorbij. 's-Avonds op het nieuws zagen we dat er in heel Nieuw Zeeland slecht weer was geweest met heel veel regen.

15 juni 2013
Om negen uur gingen we naar de kant om onze bestellingen op te halen. Bij Cater kochten we de koolborstels voor onze ankerlier en een kabel om ons dinghy mee op slot te leggen. Er is een pakketje vanuit Great Barrier island naar Cater toe gezonden maar deze was nog niet aangekomen. Daarna liepen we naar Rob van Marine Electrics. Bij hem hebben we een walstroom stekker voor buiten besteld. Onze oude stekker begon te roesten, te veel zout gehad! Ook heeft hij onze twee stukken printplaten van onze windmolen (één is stuk gegaan in Rapa en één in de buurt van Hobart). Hij heeft beide printplaten gemaakt voor een mooi bedrag! Nu kunnen we weer even voort met de windmolen!

Op de terugweg kochten we bij Brunsco de 8 mm Torlon balletjes voor in het stuurwiel en twee gasregelaars. Terug aan boord dronken we een kop koffie/chocomel. Daarna heeft Paul de stekker en de gasregelaar vervangen. Ik was ondertussen wat dingen aan het naaien. Ik ben een paar dagen geleden uit mijn snel drogende afritsbroek gescheurd (zeven jaar oud). Nu heb ik de ritsen er af gehaald en van de broekspijpen heb ik zakken gemaakt. De kleur van de broek was bijna gelijk aan de kleur van de buiskap. Nu hangen er twee zakken om spullen in te doen. Één aan Paul zijn kant en één aan mijn kant.
Na de lunch ging Paul met de computer aan de gang. Op de Garmin werden de kaarten van de Pacific geladen. Alle grote klussen zijn gedaan, alle inkopen zijn binnen! Nu wachten op een goed weer window om de Pacific in te gaan.

14 juni 2013
Rond negen uur werden we gebeld door Rob van Marine Electrics dat we mee konden rijden naar Pahia, een plaatsje iets verder op. Na ca anderhalf uur weer wilde hij weer terug zijn in Opua. We lieten de klusjes voor wat ze waren en gingen meteen naar de winkel van Rob. Rond half elf reden we naar Pahia waar hij ons bij de Countdown (supermarkt) afzette. Paul liet onze gasflessen vullen bij Caltex aan de overkant van de straat terwijl ik de supermarkt in ging. Na al de vorige grote boodschappen weg geruimd te hebben had ik toch nog een klein (hum) lijstje spullen te kopen. Er was nog ruimte over (hihi). Voor de lunch kocht ik als luxe een warme gebraden kip. Rond twaalf uur werden we weer opgehaald en reden we gezamenlijk terug naar Opua waar Rob ons bij de dinghy steiger afzette.

Terug aan boord aten we de warme kip in de kuip. Na de lunch heeft Paul de watermaker een tijdje laten draaien. Deze hebben we ca twee en half jaar niet gebruikt omdat we in een gebied zaten met genoeg water/regen. Ik heb de boodschappen ondertussen opgeborgen.

13 juni 2013
Na ons ontbijt hebben we onze buitenboordmotor uit elkaar gehaald en de carburateur schoongemaakt. Er zat vuil in de carburateur want nu doet de motor het weer goed! Daarna zijn we naar de kant gegaan om reserve onderdelen te bestellen die we nodig hebben zoals koolborstels voor in de ankerlier, 8 mm Torlon balletjes voor in het stuurwiel en een gasregelaar. We brachten onze oude stukken printplaten van de windmolen naar Rob van Marine Electrics want misschien kan hij deze maken, wordt vervolgd! Met een praatje hier en een babbeltje daar was het alweer lunchtijd rtoen we terug aan boord kwamen.
Na de lunch hebben we de watermaker klaar voor gebruik gemaakt. Bij de volgende klus moest de rolfok naar beneden zodat we er nieuwe tell tails op konden plakken. Nadat de tell tails erop zaten vonden we het welletjes en was het tijd voor het avondeten.

12 juni 2013
OPUA IN BAY OFF ISLAND (35 18.696 s  174 07.483 e)

route naar Opua...
Om vijf uur ging ons anker op en zeilden we de baai uit richting Cape Brett. Het eerste uur zeilden we halve wind met ca vijftien tot twintig knopen in het donker onder een hemel vol sterren. Daarna kwam de zon langzaam achter de horizon vandaan en werd het een mooie zonnige dag. Aangekomen bij Kaap Brett zeilden we tussen de kaap en Piercy eiland door. Nadat we hier tussen door gezeild waren kwamen we in The Bay Off islands waar we wind tegen kregen.

De wind nam nu toe tot vijfentwintig a dertig knopen zodat we onze rolfok voor onze werkfok verruilden. Heerlijk met een kop koffie/chocomel kruisten we door de Bay off island wat veel oude herinneringen opriep zoals; De eerste keer hier in het donker aankomen in Nieuw Zeeland en het hier rondrijden met mijn ouders in een kamper.

Rond half één ging ons er bij Opua in en gingen we naar de kant. Hier liepen we naar verschillende watersport zaken om informatie te verkrijgen voor de spullen die we misschien nog nodig hebben. Rond half vijf waren we terug aan boord.

11 juni 2013
BLAND BAY BIJ CAPE BRETT (35 20.512 s  174 21.701 e)
Nadat we het nieuws hadden gekeken ging ons anker op en zeilden we rustig rond zeven uur Port Fitzroy uit. Buiten op de open zee zeilden we met ca vijftien knopen halve wind richting Bay of Island. Het eerste stuk was aardig open met golven en wind uit het zuidwesten en daarnaast een swell van twee meter uit het oosten. Zo zeilden we  langs Fanal en Burgess eiland. Aangekomen ter hoogte van Whangarei kwamen we meer onder de kust. Het was een bewolkte dag waar de zon soms doorheen scheen. We zagen weer veel vogels en dolfijnen.

Rond vier uur besloten we niet in één keer naar Opua te zeilen maar een stop te maken in Bland bay. Aangekomen bij de ingang van Bland bay zagen we hoe de twee meter hoge swell hier op de rotsen sloegen. Wij draaiden om deze rotsen en eilanden heen en gooiden ons anker er daarachter in.

10 juni 2013
Na gisteren zijn de watertanks half vol met regen water. Vandaag was er nog steeds geen wind maar scheen de zon volop. Na de koffie gingen we naar de kant om een stuk te wandelen. We wandelden niet over de modderige bospaden maar volgden de verharde weg. Tijdens de wandeling hadden we mooi uitzicht over Port Fitzroy waar de zon nu volop in scheen. Rond lunchtijd waren we terug bij het plaatsje Fitzroy en namen we afscheid van Kay (dame van het toeristen bureau). Terug aan boord aten we een late lunch en daarna gingen we onderuit met een boek.

Port Fitzroy...
9 juni 2013
Eigenlijk wilden we vandaag weer verder maar het weer liet dit niet toe, veel regen en geen wind! Dus maakten we er een rustig dagje van. Ik maakte wat sieraden die ik kan weggeven en Paul was bezig op de computer.

8 juni 2013
Vanochtend is Paul bezig geweest met de watermaker. We moesten een onderdeel vervangen maar dat lukte niet zo makkelijk. Dus besloten we eerst contact op te nemen met Rob Wink van "Schenker Watermaker" in Nederland voor we hiermee verder gaan.

Ik had al de blik groentes die ik in Tauuranga gekocht had achter in kratten gedaan. Nu bleek dat we achter toch wat zwaar werden en dat er een andere oplossing moest komen. Dus ben ik vanochtend bezig geweest om alle blikken onder de vloer te bergen. Nu ligt het zware spul meer in het midden van de boot.

Na de lunch ging Paul langs Richard en heb ik nog wat verdere klusjes gedaan. Rond etenstijd was Paul weer terug en daarna was het tijd voor de televisie!

7 juni 2013
PORT FITZROY GREAT BARRIER ISLAND (36 09.925 s  175 21.536 e)
Het was een gauwe en bewolkte dag met motregen. Om zeven uur ging ons anker op en zeilden we ruime tot halve wind verder langs de westkust van Great Barrier eiland naar Port Fitzroy. Eenmaal in Port Fitzroy zeilden we naar het plaatsje Port Fitzroy waar we rond twaalf uur aankwamen.

Na de lunch liepen we naar het toeristen bureau waar Kay aan het werk was. Kay hebben we ca twee jaar geleden hier ontmoet. Doordat we toen vaak met haar mee konden rijden over het eiland hebben we toen veel mooie wandelingen op dit eiland kunnen maken. Het was leuk haar na ca twee jaar weer te zien! We hadden al die tijd contact gehouden en gevraagd of we wat spullen hierheen konden laten sturen. Helaas zijn beide pakjes niet aangekomen.
Nadat we weer wat bij gepraat waren ging ik terug aan boord en roeide Paul naar Richard. Aan het eind van de middag kwam Paul terug en was het tijd voor het avondeten.

6 juni 2013
SHOAL BAY BIJ GREAT BARRIER ISLAND  (36 19.079 s  175 29.348 e)
Rond vijf uur verlieten we de mooring en zeilden we rustig door de vaargeul Tauranga uit. Het was nog donker met een mooie sterren hemel en een kleine sikkel van een maan. Met ca twintig knopen ruime wind zeilden we met fok aan de ene kant uitgeboomd en grootzeil aan de andere kant door de Bay of Plenty. Hoe verder we van Tauranga af kwamen hoe meer we op open water kwamen en hoe hoger de golven zich opbouwden. Nu surften we soms van de golven af waardoor we soms meer dan tien knopen snelheid haalden. Ja, de romp is weer mooi schoon!

De zon was inmiddels opgekomen en scheen af en toe door de wolken heen. Met een frisse zuiden wind in de kuip bleef het in de zon onder de buiskap toch nog fris. Onderweg zagen we veel vogels waaronder Jan van Gent, Albatrossen en kregen we een hele tijd dolfijnen bij de boeg. Rond twee uur kwamen we achter Mercurie eiland en hadden we geen hoge golven uit het zuiden meer om vanaf te surfen. Wel bleven we de swell vanuit het noordoosten houden. We zeilden door Colville Channel naar Great Barrier eiland.

Het was inmiddels vijf uur geworden toen we bezig waren met de oversteek van Colville channel. We hadden inmiddels tachtig mijl in twaalf uur afgelegd. De wind nam af naar twaalf knopen zodat we de twee reven uit het grootzeil haalden. Terwijl we nog steeds ruime wind zeilden zagen we de zon in de zee wegzakken. We besloten de eerste grote baai "Tryphena Harbour" bij Great Barrier eiland in te zeilen en even later ging ons anker er in Shaol bay in  met negentig mijl op de teller!

5 juni 2013
Vanochtend was het droog en draaide de wind van het noordoosten naar het zuidoosten en zuiden. In de middag trok de wind aan en kregen we de andere kant van de depressie over ons heen.
Eerst keken we in bed het ontbijt nieuws op televisie. Daarna verving Paul het groffilterhuis van onze Schenker watermaker. Ik was ondertussen bezig met huishoudelijke klusjes. Na de lunch deden we nog wat andere kleine klusjes die waren blijven liggen.

4 juni 2013
PILOT BAY IN TAURANGA (36 38.268 s  176 10.622 e)
Het is gedaan met het mooie weer. Het is bewolkt en het regent! Er komt een depressie over. Toen Jamie aankwam rijden liepen we naar hem toe. Hij had onze twee lege diesel jerrycans gevuld. We betaalden hem en namen gelijk afscheid. Wie weet tot over een paar jaar?!

Daarna motorden we de haven uit en gingen terug naar Pilot Bay waar we een mooring op pikten. Na de koffie/chocomel ruimde Paul zijn gereedschap op en kon ik de stukjes voor de blogspot schijven. Yes, alles is opgeruimd! Buiten regende en waaide het het hard. De temperatuur is ca veertien graden. Binnen zaten we lekker met de olielamp aan. Even niets verder vandaag!

3 juni 2013
Overal ligt eten of gereedschap! Paul ging de achter bakskist in om het kwadrant vast te maken aan de roerkoning zodat het roer weer werkt! Nadat hij hiermee klaar was ververste hij de olie in de motor. Ondertussen was ik bezig om alle boodschappen van gisteren in te ruimen. Terwijl ik alles in ruimde schreef ik gelijk lijsten waar ik wat wegborg zodat ik straks niet hoef te zoeken. Na de lunch maakte Paul op de steiger de opklapbare terreinwieltjes (die ik pas gekocht had) vast op ons Giebeltje. Toen we allebei klaar waren met alle klusjes schrobden we het dek schoon, yes, we zijn klaar voor vertrek!

2 juni 2013
Omdat het bed in één van de achterhutten toch al half open was (dit moest om de olie van de saildrive te vervangen) besloten we gelijk de winterfok te verwisselen voor de zomerfok. Dus moesten we nu de hele hut leeg ruimen om het bed geheel open te krijgen. Nadat het bed open was wisselden we de zeilen en ging de winterfok eronder. Daarna konden alle spullen weer terug geplaatst worden en was het ongeveer half negen toen dit alles klaar was. Na de koffie/chocomel ging ik naar de Pack and Save (goedkoopste supermarkt) in Tauranga. Gelukkig kreeg ik snel een lift en hoefde ik de vier a vijf kilometer niet te lopen. Hier deed ik de laatste grote boodschappen voor in de Pacific. Veel blikgroente, melkpoeder, cornflakes, muesli, meel etc. Rond twaalf uur had ik drie winkelwagentjes vol. Deze liet ik bij de balie staan en ondertussen liep ik naar de overkant van de straat waar een grote Warehouse is. Hier kocht ik nog wat huishoudelijke spullen. Daarna ging ik terug naar Pack and Save en haalde ik nog wat groente, vlees en veel kaas!

Rond één uur was ik klaar en ging ik met een taxi vol eten terug naar de marina. Hier laadden we alles uit en zetten we de boodschappen op een tafel aan de waterkant. Paul had ondertussen de romp tot de waterlijn eerst met citroentje schoon gemaakt en daarna was hij er met Marbelshine overheen gegaan. Nu werd het tijd dat de Giebateau het water weer in ging. Toen de Giebateau in de singels hing werden de laatste plekken (waar de boot op de bokken stond) met antifouling in gesmeerd en werd het roer er weer onder gehangen. Nu kregen we van de kraanbediener te horen dat ze een nieuwe kraan hebben met een verlenging aan de voorkant en dat we de voorstag helemaal niet los hadden hoeven halen GRRR!

Rond drie uur lagen we in het water aan de steiger, Yes de Giebateau drijft weer! Nu werd de voorstag weer vast gemaakt. Daarna werden de achterstag en zijstagen weer op spanning gebracht. Ondertussen dat Paul dit deed bracht ik alle boodschappen naar binnen. Rond half zes waren we klaar en was het tijd voor een hete douche!

terug in het water...
1 juni 2013
Weer een mooie zonnige dag met iets meer wind! Paul begon de dag om de onder en boven lagers van het roer te vernieuwen. Ik was ondertussen bezig met het maken van een cake in de broodmachine, de was op te hangen en alle grote tassen op te zoeken voor morgen. Toen Paul de lagers van het roer vervangen had smeerden we een derde laag antifouling op de romp. Daarna was het lunchtijd. Alleen konden we nu nergens meer zitten. Binnen is het één en al gereedschap en buiten één en al was (hihi). In de middag hielden we ons bezig om de kogels van het lager van het stuurwiel te vervangen. Dit na ca zeven jaar!  Daarna werd het alweer snel donder en was de dag weer voorbij!

31 mei 2013
Het werd de tweede mooie windstille dag. We zijn onder invloed van een groot hoog luchtdruk gebied. Als eerst lieten we de olie uit de saildrive lopen. Toen zagen we dat de olie een rare kleur had en waarschijnlijk vermengd was met water. Gisteren hadden we iemand van de Volvo dealer hier aan het werk gezien. Ik liep snel naar het havenkantoor (waar de havenmeester gelukkig al was) en vroeg het nummer van de Volvo dealer. Toen ik de Volvo dealer (Grant Allan van Coastline Marine) vanuit het havenkantoor belde herkende hij ons van gisteren. Ik legde uit wat we nodig hadden en hij zou kijken of het op voorraad was. Even later belde hij op dat hij rond half tien met de onderdelen die we nodig hebben op de haven was. Ondertussen haalde Paul de schroef en de anode van de saildrive eraf.
lager saildrive vervangen...
Toen Grant Allan (coastlinemarine.service@xtra.co.nz) met de pakking en anodes voor de saildrive kwam bleek dat we dit niet zelf konden doen omdat er speciaal gereedschap voor nodig was. Paul en Grant werkten samen verder en rond half twaalf was de saildrive weer gemaakt! Ik kon even niet helpen zodat ik me bezig hield met de vuile was. Ook liep ik naar Brunsco en kocht daar wieltjes voor onder ons Giebeltje. Deze waren nu in de aanbieding voor bijna de helft van de prijs! Nu hoeven we niet meer zwaar te tillen!

Ondertussen zagen we Jamie aan het werk en vroegen we hem of hij een zeilmaker wist. Jamie belde de zeilmaker (Tony van Thornburrow sails). Tony was toch in de buurt zodat hij rond elf uur langs kwam. We legden uit dat we plakdoek hadden gekocht voor de fok. Met dit plakdoek wilden we nu stroken om het achterlijk en onderlijk plakken. Dit om de fok te beschermen tegen UV als deze opgerold is. Nu wilden we weten of hij de stroken er daarna voor ons op wilden naaien. Dat was prima en we konden zelfs zijn werkplaats gebruiken om de stroken op het zeil te plakken. We spraken af dat Tony ons rond drie uur kwam ophalen.
UV strook op fok plakken...
Nadat de saildrive klaar was en de schroef er weer op zat lunchten we in de kuip. Na de lunch brachten we weer een laag antifouling op de romp en rond drie uur stonden we klaar met de fok en het plakdoek. Tony van Thornburrow sails(tsails@ihug.co.nz) haalde ons op en samen reden we naar zijn werkplaats. Hij hielp ons even en legde uit hoe we het, het best konden doen. Daarna werkten Paul en ik samen aan de fok. Nadat alle geplakt was naaide Tony alles nog extra vast. Ondertussen zaten we gezellig te praten over zijn werkzaamheden en onze reis. Hij rekende ons een zéér schappelijke prijs en rond zes uur waren we terug bij de boot. Weer een hoop gedaan!

30 mei 2013
TAURANGA MARINA SOCIETY  (37 39.810 s  175 10.006 e)
Al vroeg waren we bezig om als eerste de fok naar beneden te halen. Daarna motorde ik met de stroom mee naar Tauranga Marina Society Ltd (taurangamarina@xtra.co.nz). Ondertussen was Paul bezig met de voorbereidingen om de voorstag straks los te krijgen. Eenmaal in de haven maakten we de verstagingen aan de zijkanten en de achterstag losser. Om de spanning goed te houden hadden we twee vallen naar voren gebracht en strak aan gelierd. Nadat de voorstag los was ging Paul de achterbakskist in om het kwadrant los te maken van de roerkoning. Ik was ondertussen bezig de volle jerrycans diesel in een karretje te laden.

Rond half negen kwam Jamie Newcombe (jnewcombe2004@yhoo.co.nz) naar ons toe. Hij herkende ons nog van ca twee jaar geleden. Rond half tien werd onze Giebateau het water uit gehaald. Terwijl hij in de singels hing spoot Paul de romp schoon met een hogedrukspuit. Daarna werd de boot naar zijn plek gereden en haalden we het roer eronder uit. Toen de Giebateau eenmaal op de bok stond schraapten we de romp schoon met een schraper en ging de eerste laag anti fouling (die we in Nelson hadden gekocht) erop. Rond half zes waren we hiermee klaar en hadden we genoeg gedaan voor vandaag! Tijd voor het avondeten en de televisie.

29 mei 2013
PILOT BAY IN TAURANGA (36 43.022 s  175 48.409 e)

vervolgroute naar Tauranga...

Vannacht hebben we de olielamp aan gehouden. Buiten was het vijf graden en binnen zeventien. Het sneeuwt nog steeds op het Zuid Eiland maar ook in het zuiden van het Noord Eiland valt nu sneeuw. We hadden een strak blauwe lucht met zon maar nog steeds een zeer koude zuidwesten wind van ca dertig knopen. Alleen met fok zeilden we de baai uit en verder langs de kust. Een mooi groen heuvelachtig landschap met kliffen die afgewisseld worden door enkele zandstranden.

Achter de buiskap uit de wind in de zon was het lekker maar in de wind BBRRR! In de loop van de dag werd de wind steeds minder zodat we steeds meer zeil bijzetten. Uiteindelijk zeilden we vol tuig richting Tauranga waar we rond vijf uur een mooring oppakten. Morgen alleen nog een stukje zeilen naar de de haven. Hier gaan we het water uit om te werken aan de boot.

28 mei 2013
De wind is vannacht gedraai naar het zuidwesten zodat het nu een stuk kouder is. Het was vannacht ca zes graden! Op het nieuws hoorden we dat er op het Zuid Eiland veel sneeuw is gevallen. Na lange tijd maakten we vanochtend de olielamp aan om het wat warmer in de boot te krijgen.

In eerste instantie zagen we donkere wolken boven het land hangen en dachten we dat er veel regen zou komen (dit waren de voorspellingen). Maar rond tien uur klaarde het op zodat we met ons Giebeltje naar de kant gingen. We moesten met stroom tegen een rivier op motoren om bij heet clubhuis uit te komen. Bij de monding van de rivier kwamen we nog vooruit maar even later bleven we op hetzelfde punt. Dus stuurden we naar de kant en sprong ik het strand op. Ik kwam tot mijn enkels in het zand terecht en klapte daarna voorover in het natte zand,OEPS! Ook Paul zakte tot zijn enkels in het zand weg maar uiteindelijk lukte het ons, ons Giebeltje naar het clubgebouw te dragen. Met hoogwater staat dit stuk strand onder water.

We liepen het dorpje door naar de bibliothee, maar hier hebben ze geen gratis Wifi. Daarna deden we enkele boodschappen. We zagen dat het weer ging betrekken zodat we rond lunchtijd terug aan boord waren. De hele middag heeft het geregend en gewaaid. Wij zaten lekker knus en warm met de olielamp aan binnen een boek te lezen. De depressie komt over!

27 mei 2013
WHANGAMATA AAN DE OOSTKUST VAN DE COROMANDEL (36 43.022 s  175 48.409 e)

route naar Whangamata...
We hadden nog meer net een paar uur geslapen toen we rond één uur alweer wakker werden omdat we op de swell lagen te rollen. Het was volle maan met veel sterren zodat we besloten eruit te gaan en ons anker op te halen. Met tien knopen wind uit het zuidwesten zeilden we vol tuig langs de kust verder.

We zeilden tussen de Coromandel en Shoe eiland en later tussen Slipper eiland en de Coromandel door. Paul naam de eerste wacht en ik de tweede. Ik zag het rond zeven uur licht worden en zag dat de donkere bewolking boven het land bleef hangen. Rond half negen kwamen we in de baai van Whangamata aan waar ons anker erin ging.

De donkere bewolking maakte plaats voor de zon zodat het toch een mooie dag werd. Nadat we met een paar mensen geskypt hadden werd het tijd voor een kop koffie/chocomel in de kuip. Daarna gingen we onderuit met een boek en de computer. Een relaxte dag verder! Aan het eind van de middag kwam de harde wind uit het westen opzetten, de depressie komt eraan!

26 mei 2013
OPITO BAY AAN DE OOSTKUST VAN DE COROMANDEL (36 43.022 s  175 48.409 e)
Nadat we het weerbericht over de marifoon hadden gehoord ging ons anker op. De harde wind is weg en de wind is inmiddels gedraaid van het noordwesten naar het zuidwesten. Met ruime wind, het grootzeil aan de ene kant en de fok uitgeboomd aan de andere kant zeilden we de Hauraki golf door. Terwijl we zo zeilden zagen we Jan van Gent en Mutton birds in het water en kregen we dolfijnen bij de boot. Eenmaal bij de top van de Coromandel zeilden we door Colville channel (water tussen Great barrier eiland en de top van de Coromandel) naar de oostkust van de Coromandel. Hier hielden we de ruime wind maar kregen we ca twee knopen stroom tegen zodat er stroomravelingen in het water ontstonden. Aangekomen aan de oostkant van de Coromandel zeilden we vol tuig halve wind verder langs de oostkust. Rond zes uur ging de zon onder en kwam om kwart over zes de volle maan te voorschijn zodat we goed zicht hielden. Na zestig mijl ging om acht uur ons anker er in Opito bay in.

25 mei 2013
Het is gedaan met het mooie weer. Vandaag kwam er een depressie over dat gepaard ging met regen en veel wind. Ik hiel me vandaag bezig met het maken en schilderen van de gasten vlaggen. De gasten vlaggen van Fiji, Vanuatu, Solomon een Federal state of Micronesia zijn klaar! Paul was ondertussen bezig met de toilet. Hij heeft de pomp en slang uit elkaar gehaald en schoon gemaakt (ontkalkt). Dit mag wel en keer na dertien jaar!
Na de lunch gingen we onderuit met een boek.

24 mei 2013
De zon kwam rond acht uur tevoorschijn. De vuile was spoelde ik uit en hindg deze te drogen. Paul was ondertussen bezig met ons Giebeltje. Hij had van de reparateur (in Auckland) een een middel tegen UV gekregen. Dit moest hij op ons Giebeltje smeren waar geen hoes overheen zit.

Omdat het een windstille en zonnige dag was besloten we een mooie wandeling te maken over Rangitoto eiland. Rangitoto eiland is het jongste eiland hier in de buurt en ca 600 jaar geleden door een vulkaan uitbarsting ontstaan. De rest van de vulkaan kraters hier in de buurt van Auckland zijn ca 60.000 tot 140.000 jaar oud.

ontstaan van Rangitoto...

lava grotten...
Rond tien uur stonden we op de kant want we wilden een lange wandeling maken. Als eerst liepen we over de brede Summit Road het binnenland in. We zagen hier duidelijk de lava velden met daarop de groene vegetatie. Na enkele kilometers sloegen we af een bospad in dat naar de lava grotten leidde. Nu liepen we door een mooi Pohutukawa bos. Een bos waar veel mos tussen en aan de Pohutukawa bomen groeit en waar weer veel Manuka en Kanuka (thee trees) bomen groeien. Aangekomen bij de lava grotten waren de eerste grotten niet zo bijzonder maar even verderop konden we door een natuurlijke tunnel onder de lava door lopen. Gelukkig hadden we een zaklantaarn bij ons anders was het wel erg lastig geweest!

Pohutukawa bos...

Na de lava grotten te hebben bekeken zijn we verder door het bos over het Summit wandelpad naar de krater (270 meter hoog) van de vulkaan gewandeld. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over de Hauraki golf met zijn eilanden en over Auckland. We zagen nu hoe smal het land bij Auckland eigenlijk is. Dit doordat we aan de zuid en zuid/west kant van het centrum van Auckland het water konden zien dat uitmond in de Tasmanzee. We konden zelfs de bergrug aan de westkant zien waar de uitmonding moest zijn.

uitzicht over Auckland...
Onder onze lunch zaten we te kijken naar dit prachtige uitzicht en naar de mensen die van de ferrie afkwamen en ook naar de top waren gewandeld. Na een uur hier te hebben gezeten liepen we over de Summit track de berg af naar de pier waar de ferrie aankomt. We liepen nu over een goed onderhouden pad van lava en ondertussen hoorden en zagen we veel mooie vogeltjes.

Aangekomen bij de pier sloegen we de Coastal track in. Dit is een wandeling van ca twee uur over een niet onderhouden lava pad en verder tussen het Pohutukawa bos. Een mooie wandeling waar we niemand meer tegen kwamen behalve de vogeltjes. Rond drie uur kwamen we terug bij ons Giebeltje en gingen we terug aan boord. De zon scheen nog steeds zodat we eerst in de kuip een wijntje/cola dronken.

23 mei 2013
Een bewolkte dag met veel wind en regen. Over de marifoon hoorden we dat er buiten ca dertig knopen wind stond met vlagen van veertig knopen. Hier in de baai lagen we rustig maar kregen we wel de regenbuien over ons heen. Nadat we het ontbijt nieuws op de televisie hadden gekeken zette ik de vuile was in een emmer met sop. Daarna was het alweer tijd voor een kop koffie. De rest van de dag hebben we weinig gedaan. Op internet gesnuffeld en een boek gelezen. Aan het eind van de dag werden de wind en de buien minder, de depressie is voorbij.

22 mei 2013

route detail...

ISLINGTON BAY TUSSEN RANGITOTO EILAND EN MOTUTAPU EILAND (36 46.927 s  174 53.767 e)
Gisteravond kregen we een email dat onze paspoorten klaar lagen om opgehaald te worden. Dus gingen we vanochtend naar de kant. Eerst liepen we naar de bibliotheek om een paar foto's te versturen. Rond elf uur gingen we naar het bedrijf VFS in Shortland street 41 waar we onze paspoorten met visum voor Amerika konden ophalen. We legitimeerden ons met onze rijbewijzen anders konden we de paspoorten niet terug krijgen.

De weersvoorspelling was de hele dag regen maar gelukkig was het vanochtend de hele ochtend droog gebleven zodat we rond half twaalf droog terug aan boord kwamen. Terug aan boord zagen we de donkere lucht op ons af komen. Snel ging ons anker op en zeilden we alleen op fok rustig Auckland Harbour uit. Nu regende het wel zodat we onder de buiskap stonden te navigeren.

We zeilen langs het eiland Rangitoto en draaide daarna Islington bay in. Deze baai ligt tussen de vulkaan eilanden Rangitoto en Motutapu in. Helaas is de weersvoorspelling voor de komende dagen veel wind en regen. We hebben de laatste tijd heel veel geregeld in Auckland. Nu gaan we op weg naar Tauranga om de boot uit het water te halen en de volgende klussen te doen!

21 mei 2013
Ik was druk bezig om het gehakt te wecken dat ik gisteren gekocht heb. Paul was ondertussen bezig om spullen op internet op te zoeken. Halverwege de ochtend kregen we telefoon dat de Volvo onderdelen (afdichtringen voor de kleppendeksel) binnen waren gekomen. Voor we naar de kant gingen keken we nog even op internet of we misschien de paspoorten ook al konden ophalen, maar helaas.

Eenmaal op de kant liepen we eerst naar de Volvo dealer om onze onderdelen op te halen. Daarna liepen we langs de haven naar Beacom Marine. Hier hebben we een nieuw stuk voor onze kotterstag laten maken. In het onderste deel van de kotter stag was een tier los gegaan.

oude en nieuwe deel van de kotterstag...
Terwijl we langs de haven liepen kwamen we langs Evolution Sails en vroegen hier de prijs voor een stuk plakdoek. De prijs die hij gaf was veel goedkoper dan bij de andere zeilmakers zodat we gelijk zeven meter kochten. Onze (winter) rolfok wordt namelijk bij het achterlijk slecht door alle UV die er op komt. Op deze rand willen we nu zelf dit plakdoek plakken. Yes, er komt een eind aan de lijst dingen te kopen! Nu alleen nog op de paspoorten wachten en dan kunnen we Auckland verlaten.

Rond drie uur waren we terug aan boord en zagen we de regen in de verte aankomen. Een donkere lucht naderde ons. In die donkere bewolking ging de wind in één keer over van het noorden naar het zuidwesten en werd het ook meteen een stuk frisser.

20 mei 2013
Om half acht stonden we met een aantal andere mensen voor het gebouw (Custom street east 23) van de Amerikaanse consulaat. Om kwart voor acht acht mochten we met een bewaker mee de lift in naar de derde verdieping. Hier moesten we in een rij gaan staan en werden onze paspoorten ingenomen. Gelukkig stonden Paul in ik voor in de rij want om acht uur hadden we een afspraak. Even voor achten werd alles door een scanner gehaald, moesten we onze tassen afgeven en mochten we door een zwaar beveiligde deur. Nu kwamen kwamen we bij het eerste loket waar het aanvraag formulier en de paspoorten nagekeken werden. Hier moesten we nieuwe pasfoto's afgeven en werden onze vingerafdrukken gescand. Vervolgens moesten we even wachten tot we naar een volgend loket werden geroepen. De man keek onze papieren in en wilde weten waarom we naar Alaska en Amerika wilden. We vertelden hem dat we een zeil reis rond de wereld maken. Binnen twee minuten hadden we van deze man een tien jarig visum voor Alaska, U.S.A en alle eilanden die erbij horen. Dat was nu het hele interview?!De paspoorten bleven achter, die moeten we over enkele dagen op een afgesproken adres ophalen. Al met al stonden we kwart over acht met onze tassen en alle documenten weer op straat! Yes we
hebben het Amerikaanse Visum!

Om tien uur hadden we en afspraak met de baas van Terminater dinghy's. Dit had John (Malborough sounds) voor ons geregeld. John had contact met dit bedrijf opgenomen om hun te vragen of ons Giebeltje goed te repareren of een nieuwe dinghy te leveren. Na overleg met de man was de beste oplossing ons Giebeltje goed te repareren. Zolang we de hoes over de dinghy houden is er niets aan de hand met de PVC. Paul ging met ons dinghy en de man mee naar de werkplaats waar ons Giebeltje werd gerepareerd. Een klus van vier uur waar Paul veel van geleerd heeft.

In eerste instantie sneed de reparateur aan de achterkant van de zijkant de tubes open (beide tubes werden aan de achterkant gerepareerd). Nu kon hij van binnen uit werken aan de cones achterop de tubes. Hij lijmde de cones aan de binnenkant opnieuw vast. Daarna bracht hij over deze gelijmde rand aan de binnenkant nog een extra band aan. Wat een werk om er goed bij te kunnen! Ook aan de buitenkant werd op deze hoogte een extra band aangebracht. Paul had deze cones stukje bij beetje van buitenaf geplakt maar nu werd hem verteld (en zag hij ook) dat het probleem zich dan alleen maar verplaatst. De gaatjes ontstaan dan weer ergens anders. Nu ze zo bezig waren zagen ze ook dat daar waar de kiel aan de bodem vast zat, de lijm had losgelaten. Door de vele druk van de landingen op de stenen en het strand (zeker als er zware tassen voorin staan)was dit losgekomen. Ook dit werd weer goed vastgelijmd. Paul had een leerzame en gezellige dag gehad en kreeg daarbij nog heel wat extra materiaal mee.

JOHN thank you for the repairing off our dinghy!

In de auto was geen plaats voor mij zodat ik me de hele dag vermaakt heb in het centrum van de stad. Rond vier uur zagen Paul en ik elkaar weer bij de dinghy dock en konden we in ons gerepareerde Giebeltje weer terug naar de boot.

19 mei 2013
HENRE BAY BIJ AUCKLAND (36 50.192 s  174 44.114 e)
Om zeven uur ging ons anker op en zeilden we ruime wind terug naar de ingang van Auckland harbour. Het was een bewolkte ochtend met buien. Maar tussen de buien door kwam soms de zon even tevoorschijn. Terwijl we terug zeilden zagen we weer de verschillende vulkaan kraters in dit gebied. Aangekomen bij de ingang van Auckland harbour moesten we verder de haven door kruisen en onder de brug door naar Henre bay. Hier ging rond twaalf uur ons ankere erin.

Vulkan krater op Rangitoto...

kruisen in Auckland harbour...

In de middag kwamen er nog steeds buien over maar was de zon wel helemaal tevoorschijn gekomen. De wind trok aan tot ca dertig knopen. Nu we twee zonnenpanelen hebben werken en een windmolen die draait, hadden we genoeg stroom om in de middag even onderuit te gaan om televisie te kijken. Even een rust dag en geen klusjes!

18 mei 2013
Rond half negen waren we aan de kant en reden we met Anna en Adrian mee naar het plaatsje Whangaparaoa. Hier zeiden we Adrian en Anna gedag en liepen wij het winkelcentrum in. Eerst naar de Mitre 10 op zoek naar beschermhoesjes voor de hoeken van het zonnepaneel. Deze zijn nu een beetje scherp. Ze hadden geen echte hoekbeschermers maar wel vonden wel iets wat we ervoor konden gebruiken. Daarna liepen we naar de bibliotheek waar ik alle "advance information off arrival" formulieren kon printen. Elk land heeft natuurlijk wel zijn eigen formulier (met andere namen). Ik liep nog even de supermarkt (Countdown) in om te kijken wat ze in de aanbieding hadden en wat we daar van nodig hebben. Ik koop nu veel eten in, voorraad voor in de Pacific.

We kregen een lift terug naar Gulf harbour zodat we rond één uur terug aan boord waren.
Helaas begon het weer te regenen zodat we de rest van de dag binnen klusjes aan het doen waren.
Het wordt misschien een beetje eentonig maar we zijn ons druk aan het voorbereiden om de boot, de huishoudelijke dingen en het meeste eten voor ca één a twee jaar hier in te slaan. In de Pacific en Japan is alles duur of het is er niet!

17 mei 2013
Toen het net licht begon te worden gingen we verder met het zonnepaneel op de buiskap te installeren. We hadden gisteren de steunen al op de buiskap vastgemaakt zodat Paul vanochtend het zonnepaneel er zo tussen kon leggen. Ik hield het zonnepaneel omhoog zodat hij de elektra draden aan elkaar vast kon maken. Daarna schroefden we het zonnepaneel vast aan de steunen. We waren net buiten klaar toen het begon te regenen. Eerst zacht daarna hard!

het aanbrengen van het zonnepaneel...

Paul ging binnen verder om binnen de elektradraad van het zonnepaneel aan de regelaar van de windmolen (waar ook een zonnepaneel op kan) aan te sluiten. Yes, het zonnepaneel werkt! Ik was ondertussen verder aan het zoeken op internet. We hebben nu van de landen 1 Fiji, 2 Vanuatu, 3 Solomon eilanden, 4 Tuvalu, 5 Wallis en Fortuna, 6 Federated states off Micronesia informatie over immigratie/custom/quarantine. Ook heb ik de papieren die we van te voren naar de landen moeten opsturen (advance information off arrival) gedownload. Deze informatie heb ik voornamelijk van Noonside en Yachting world afgehaald. Nu kunnen we alle kant op op als we de Pacific in gaan!
Rond drie uur zagen we dat Adrian en Anna met de camper aan de waterkant stonden. Door de regen gingen we naar ze toe. Het was erg leuk ze weer te zien en zo zaten we de rest van de dag gezellig in de camper te praten.

16 mei 2013
Om acht uur waren we op de kant in de hoop dat we een lift naar Silverdale konden krijgen. Inderdaad kregen we al snel een lift zodat we om half negen voor de deur van de AA Solar & Sunpowerplus winkel stonden. Deze ging net open zodat we gelijk geholpen werden. Paul wist al precies welk zonnepaneel hij wilde kopen want er is maar één maat die op de buiskap past die ook nog eens 120 Watt levert. Verder verkopen en verbouwen ze hier windmolens. Dit houd in dat ze de printplaat in de windmolen eruit halen en er een elektronische regelaar binnen in de boot komt. Ze verkopen deze ombouw kit ook los zodat we naar de prijs hebben geinformeerd (volgt later). Als het een goede prijs is gaan we onze windmolen zelf ombouwen.

Nu we zo in de winkel aan het praten waren werd het steeds drukker. Eén van de andere klanten moest ook naar Gulf Harbour Marina waardoor Paul met het zonnepaneel een lift terug kreeg naar de boot. De auto was verder vol met spullen zodat ik niet mee kon. Geen probleem! Nu kon ik rustig naar Pack & Save (supermarkt) om boodschappen te doen. Daarna liep ik naar het centrum van Silverdale vanwaar ik de bus nam naar Gulf Harbour. Na een uur in de bus te hebben gezeten en de omgeving van Whangaparaoa te hebben gezien kwam ik rond twee uur terug aan boord. Intussen had Paul uitgezocht hoe/waar hij het zonnepaneel op de buiskap wilde vastmaken. De rest van de dag zijn we bezig geweest om de steunen op de buiskap te bevestigen en de elektradraad er doorheen te krijgen.

15 mei 2013
HOBBS BAY BIJ WHANGAPARAOA PENINSULA (36 37.556 s  174 47.095 e)
route...
Nadat we Richard even gesproken hadden ging ons anker op en zeilen we rustig onder de harbour bridge door naar de uitgang van Auckland Harbour. Ondertussen zagen we nu de verschillende vulkaankraters die rondom Auckland en in Auckland verspreid liggen. Nu we de film bij het toeristenbureau gezien hebben valt dit nu veel meer op. Ook zagen we twee American Cup zeilboten ons tegemoet zeilen. Wat gaan die boten hard!

American cupper...

Het was een bewolkte dag met weinig wind maar stroom mee zodat we rustig met vol tuig halve tot ruime wind Auckland uit zeilden. Eenmaal buiten zeilden we rustig tussen de noord kust van Auckland en Rangitoto eiland door naar de Whangapapraoa Peninsula waar we rond twee uur aankwamen.
In de middag gingen we naar de kant om wat informatie te verkrijgen. Er staan hier meerdere kampers om de kant en we wilden weten of die hier ook 's nachts mogen blijven staan. Dit omdat Adrian en Anna (van Flinders eiland) binnenkort naar Nieuw Zeeland komen en we ze graag willen ontmoeten. Ook wilden we weten of er hier dichtbij een bus stopt die naar Silverdale gaat. Die is er iets verderop.  Terug aan boord werd het tijd voor het avondeten.
14 mei 2013
Toen we buiten keken zagen we dat Richard ook met zijn zeilboot in de baai ligt. Paul roeide naar hem toe terwijl ik wat spullen opruimden. Toen ze terug kwamen gingen we gelijk door naar de kant. De mannen gingen weer naar de watersport zaken terwijl ik het centrum in liep. We liepen weer langs een loods waar de motorboten in grote rekken in een loods staan opgestapeld. Wil men gaan varen dan wordt de boot eerst met een heftruck van zijn garage gehaald!

boten in opslag...
Omdat al het regelen nogal wat tijd in beslag neemt willen we misschien ons visum verlengen. Zodoende ging ik naar de immigratie (Queenstreet 50) en de customs (Anzak avenue 50) om informatie in te winnen. De customs kunnen we makkelijk verlengen tot een jaar via een email (feedback@customs.go.nz). Bij immigratie heb ik het aanvraagformulier (INZ 1111) opgehaald. Deze moeten we invullen en opsturen met copies van de paspoorten. Kosten voor immigratie $165,00. Nu maar hopen dat de Amerikaanse consulaat niet al te lang meer duurt na maandag. Dan hoeven we ons visum namelijk niet te verlengen.
Verder deed ik nog wat huishoudelijke boodschappen en rond vier uur waren we allemaal weer terug bij ons Giebeltje. De mannen hadden zich prima vermaakt in de watersport zaken en bij de grote zeilboten aan de kade/marina's. Paul zette Richard op zijn boord af terwijl ik al aan het avond eten begon.

Paul en Richard met op achtergrond Auckland...
13 mei 2013
Na het ochtend nieuws pompten we ons Giebeltje op in de hoop dat deze nu goed hard blijft! We skypten met Ruud en Natalie en daarna werd het tijd om naar het benzinestation aan de andere kant van de brug te varen met ons Giebeltje. Die mochten we daar weer achterlaten (op slot) zodat wij de stad in konden. We liepen door het Victoria park naar de winkelstraat. Zo kwamen we langs een zaak waar ze elektrische onderdelen voor watersport verkopen. We keken of ze daar een goede LED-top lamp zouden hebben maar helaas! Vervolgens liepen we door de Victoria straat naar de Sky Tower waar ook het toeristenbureau is. We zagen een film over de geschiedenis van Auckland en de vulkanische activiteiten hier in de buurt. De Sky Tower is een enorme toeristische attractie. Je kunt er boven op en dan rondom lopen over en smal open metalen platform zonder balustrade, wel aangelijnd natuurlijk. Ook kun je er aan een koord en tussen twee staalkabels vanaf springen (soort bungy jumpen).

Het was inmiddels lunchtijd geworden. Na de lunch liepen we naar de bibliotheek waar we gratis internet hadden. We hadden de laptop bij ons zodat we hoopten dat we nu de laatste hand konden leggen aan het maken van een afspraak bij het Amerikaanse consulaat in Auckland. Maar helaas hadden we de webside niet opgeschreven en hoe we ook zochten op internet we kwamen niet op de juiste bladzijde waar we moesten wezen en dus konden we niet betalen. Uiteindelijk liepen we door het centrum terug naar de boot. Het was inmiddels half vijf en het benzinestation was al dicht. Terug aan boord probeerden we op de Ipad de laatste hand te leggen om bij het consulaat een afspraak te maken en zo waar de betaling ging goed en de afspraak is gemaakt! Maandag 20 mei om 8.00 Joepie! Daar dronken we een  wijntje en een cola op!

12 mei 2013
Er ligt een hoogluchtdruk gebied boven ons zodat het weer een mooie zonnige dag was. We tilden ons Giebeltje op het voordek zodat Paul nog één achterkant van een drijver goed onderhanden kon nemen. I.p.v de kleine gaatjes te lijmen haalde hij een groot stuk open. Nu hij een groot deel (nu ook onder de stootrand) opnieuw heeft gelijmd en een extra strook erop heeft gezet hopen we dat de drijver nu hard blijft. Ik had ondertussen drie kasten achter mijn bank leeg gehaald. Ik keek wat voor etensvoorraad daar stond en wat ik nog moest aanvullen voor we de Pacific in gaan. Hierbij raadpleegde ik ook mijn oude lijst van het eten dat we bij ons hadden toen we van Chili naar Nieuw Zeeland zeilden. Halverwege deze klusjes lunchten we even samen in de kuip. Rond vier uur waren we beide klaar en was het borrelen in de kuip kijkend naar de zeil regatta die er iets verderop aan de andere kant van de brug gehouden werd.

11 mei 2013
Het was een mooie zonnige dag! Tijd om de was te doen. Paul was ondertussen ook buiten bezig om de bakskist is na te kijken. Wat er allemaal in zit! Tussendoor dronken we koffie/chocomel in de kuip. Na de lunch ben ik druk bezig gegaan met papierwerk. Ik heb nog meer informatie van NOONSIDE gedownload. We zijn er nog steeds niet helemaal over uit welke landen we in de Pacific zullen aandoen als we naar Japan gaan. Daarom heb ik alle informatie over de landen waar we langs komen gedownload. Dit voornamelijk om er achter te komen voor welke landen we een visum nodig hebben (zo nodig van te voren regelen) en welke landen van tevoren willen weten dat je komt (arrival formulier). Van een aantal landen heb ik nu de documenten om de aanvragen te doen al op de computer gedownload. Die moeten uitgeprint en zo nodig gelijk ingevuld en opgestuurd worden. Verder moet ik nog veel informatie lezen. Houdt me van de straat! Ondertussen was Paul nog steeds buiten klusjes aan het doen.

10 mei 2013
Na ons ontbijt motorden we met ons Giebeltje onder de Harbour Bridge door naar het centrum van de stad waar meerdere marina's zijn. Bij een benzinepompsteiger mochten we ons Giebeltje achter laten om inkopen te doen. We waren meteen in het centrum van de watersportwinkels! Als eerst zagen we een Raymarine dealer die ons kon helpen aan wat extra reserve onderdelen voor de Autohelm driver. Deze onderdelen moesten wel ergens anders vandaan komen maar waren er aan het eind van de middag. Vervolgens zagen we een Volvo Penta dealer waar we ook wat onderdelen bestelden. Deze onderdelen moeten uit Zweden komen en dat duurt ca twee weken.

Nu liepen we het marine terrein af en kwamen we bij de straat uit. Hier waren nog veel meer watersport zaken waar we naar spullen vroegen die op ons lijstje stonden. Helaas was het niet zo makkelijk alles te krijgen. Bijvoorbeeld: een goede digitale barometer (die uit Australie is al lang overleden), en kleine pin voor de zeerailing (één pin is verloren gegaan), LED toplicht. In één van de winkels was een bezoeker zo vriendelijk ons met de auto naar een watersport zaak midden in de stad te brengen. In deze winkel hadden ze in ieder geval de pin voor de zeerailing.

Nu we toch in de stad waren liepen we Mc Donald's in om de foto's versturen. Daarna liepen we wat rond in het centrum en gingen we allebei naar de kapper. Rond vier uur waren we terug bij ons Giebeltje en motorden we naar de boot. Dit is een aardig eind motoren en met onze oude buitenboord motor hadden we dit waarschijnlijk niet meer gedaan. Ook vanwege de stroming die hier staat. Nu we weer een goede betrouwbare buitenboordmotor motor hebben is dit allemaal geen probleem. Corrie en Willem nog heel hartelijk bedankt! Het was een bewolkte dag geweest met hier en daar een bui maar we zijn geheel droog gebleven! Terug aan boord aten we wat en keken daarna televisie.

9 mei 2013
HERNE BAY BIJ AUCKLAND (36 50.140 s  174 44.126 e)
Toen we ons anker vanochtend ophaalden zagen we de donkere lucht in de verte aankomen. Met halve wind zeilden Paul en ik tussen de verschillende eilanden bij Auckland door naar Auckland Harbour. Terwijl we lekker zeilden probeerden we ook of de internet verbinding goed was. We probeerden met mijn ouders te skypen. We kregen een aardig goede verbinding zodat we weer helemaal bij gepraat zijn!

Eenmaal in Auckland Harbour begon het heel hard te regenen. Auckland Harbour is een groot water met verschillende baaitjes en veel grote marina's. We zeilden onder de haven brug door en ankerden net aan de andere kant van de brug in Henre Bay. Het was inmiddels elf uur geworden en tijd om de lunch klaar te maken. Nu we goed internet hebben gingen we de rest van de middag verder met het aanvragen van ons visum voor Alaska en de States. We zijn wel een stuk verder gekomen maar missen een password dat ons geëmaild moet worden. Afwachten dus!Uiteindelijk was het vijf uur toen we hier mee ophielden en tijd om het avondeten te bereiden.

8 mei 2013
OWHANAKA BAY BIJ WAIHEKE ISLAND (36 46.367 s  174 59.755 e)
Vanochtend ging zowel ons anker als het anker van Richard op. We hesen de zeilen en zeilden ruime tot halve wind tussen de eilanden door en langs de westkust van Great Barrier eiland. Hiermee verlieten we Great Barrier Island. We zeilden met ca vijftien a twintig knopen uit het oosten (halve wind) de Hauraki golf (baai bij Auckland) in naar het eiland Waiheke. Helaas was het bewolkt met héél véél regen en slecht zicht zodat we niet van de omgeving konden genieten. Wel zagen we onderweg Little pinguins in het water en Jan van Genten vliegen. Rond vier uur ging ons anker er bij Owhanaka Bay in. Voor ons een nieuw gebied om te verkennen. Hier zijn we twee jaar geleden niet geweest!

7 mei 2013
RICHARD COVE FITZROY BAY BIJ GREAT BARRIER ISLAND (36 11.550 s  175 20.860e)
Het is vandaag alweer zeven jaar geleden dat we vertrokken uit Nederland!

Vandaag was het een prachtige zonnige dag met een frisse zuiden wind. Na de koffie gingen Paul en ik naar Smoke House. Dichtbij het strand staat een huisje waar ze met een houtvuur water verwarmen zodat je daar heerlijk in het huisje kunt douchen of zelfs in bad kunt. Hier ontmoetten we Richard en een paar andere zeilers waarmee we spraken. Rond elf uur ging Richard met ons mee naar Motu Kaikoura eiland. Hier ontmoetten we Clay en Jacinda met hun twee kinderen. Zij letten op dit moment op het eiland. Jacinda hadden we enige dagen geleden even kort op de steiger bij Fitzroy gesproken waar ze ons had uitgenodigd om hierheen te komen.

Smoke House bay...
 Na en tijdje met elkaar gepraat te hebben wandelden Richard, Paul en ik verder over het eiland. We liepen over een onverhard pad tussen de thee bomen en de dennenbomen. Af en toe konden we tussen de bomen door de overkant van Port Fitzory zien. Bij één uitkijkpunt konden we de eilanden bij Auckland zelfs zien.

bloeiende tee trees...
Terug bij de boot zetten we Richard op zijn boot af. Op de Giebateau dronken we eerst cola/wijntje en daarna maakte ik een vroeg avondeten. Rond vier uur ging ons anker op en kruisten we naar de overkant want we lagen inmiddels lagerwal, al was de wind niet hard. 's Avonds was voor het slapen keken we nog even televisie.

6 mei 2013
SMOKE HOUSE BAY IN PORT FITZROY BAY BIJ GREAT BARRIER ISLAND (36 11.793 s  175 19.906 e)
Vannacht heeft het behoorlijk hard gewaaid en geregend. Een noordwestelijke wind van ca vijftig knopen met vlagen van zestig. Op het nieuws zagen we dat in Auckland bomen waren omgewaaid en dat ze daar behoorlijk water overlast hadden. Straten en huizen waren onder water gelopen. Ook op het Zuid eiland bij Nelson hadden ze veel wind en regen gehad. Nog zuidelijker was er zelfs sneeuw gevallen. In de ochtend gaven ze over de marifoon voor dit gebied nog steeds veertig knopen wind af met vlagen van vijftig.

Wij merkten er weinig van alleen dat we af en toe vlagen over ons heen kregen. Het was een bewolkte dag met regen zodat we binnen bleven. We deden nog meer administratie werkzaamheden en lazen een boek. In de middag werd de wind minder en zeilden we samen met Richard naar Smoke House Bay. Dit omdat we nu de andere kant van de depressie over ons heen gaan krijgen en de wind vannacht gaat draaien naar het zuidwesten. Dan liggen we hier beter samen met nog vijf andere boten. 's-Avonds voor het slapen keken we weer televisie.

5 mei 2013
Gisteravond en vanochtend probeerden we met mijn ouders te skypen maar de verbinding was te slecht. In de ochtend was het even droog zodat ik de was die nog nat was even buiten hing. Halverwege de dag begon het weer hard te regenen. Ik deed binnen wat administratieve klusjes terwijl Paul met andere dingen bezig was. Er komt weer een dikke depressie aan! Aan het eind van de middag begin van de avond begon het harder te waaien en hoorden we over de marifoon dat er hier buiten op zee ca dertig knopen staat met vlagen van veertig knopen uit het noordwesten. Hier binnen in Fitzroy zagen we de wolken boven ons snel over ons heen gaan en hadden we af en toe windvlagen over het water. Ons anker hebben we er goed ingetrokken dus wij geloven het wel en gaan rustig slapen.

4 mei 2013
Rond zeven uur waren we wakker en ik roeide gelijk naar de kant om de emmers water te vullen en de vuile was in het sop te zetten. Terug aan boord was Paul bezig om internet verbinding te krijgen. We hadden ons Vodafone saldo opgewaardeerd maar internet wilde niet werken. Na enige tijd proberen ging ik de was uitspoelen en ophangen. Richard kwam onderwijl aanroeien en aan boord. Toen het half tien was belden we Vodafone op om ons probleem uit te leggen. Eerst moesten we lange tijd wachten maar uiteindelijk werden we goed geholpen en werkte ons internet.

Na de koffie haalden we de nieuwe stuurautomaat (die uit Urugay die minder sterk is) uit elkaar. We vonden niets vreemds, afwachten of hij nu beter werkt?! Inmiddels was het hard gaan regenen maar een deel van de was bleek gelukkig al bijna droog. Na de lunch bracht Paul, Richard naar zijn boot en gingen wij even onderuit met een boek. Daarbij luisterden we naar de regen op het dak en het onweer in de buurt. Rond vijf uur gingen we naar Richard waar we een Roast dinner aten en weer gezellig verder zaten te praten!

3 mei 2013
PORT FITZROY IN PORT FITZROY BAY BIJ GREAT BARRIER ISLAND (36 09.901 s  175 21.556 e)
De zon scheen al toen we ons anker ophaalden en verder zeilden. Er stond nauwelijks vijf knopen wind dus dobberden/zeilden we halve wind rustig langs de west kust tussen de eilanden en rotsen door. We hadden gelukkig stroom mee zodat we werkelijk vooruit kwamen. Eenmaal in Port Fitzroy kregen we wind tegen en kruisten we verder de baai door.
rotsen bij Great Barrier island...
Rond twee uur kwamen we bij het plaatsje Port Fitzroy en zagen we Richard liggen. Toen we ons anker er in gooiden waren we al druk aan het zwaaien naar elkaar. Nadat alles aan boord geregeld was roeiden we naar Richard. Daar beleven we de rest van de dag gezellig praten! Na anderhalf jaar hadden we natuurlijk heel wat bij te praten?! Al hoe wel bijna iedere avond hadden de mannen natuurlijk wel hun SSB-netje gehad (hihhi).
2 mei 2013
WANGAPARAPARA HARBOUR BIJ GREAT BARRIER ISLAND (36 15.023 s175 23.536 e)
Het was een heldere nacht met sterren waar rond half elf de halve maan bij kwam zodat we goed zicht hadden. Vannacht ging regelmatig de AIS radar af omdat we nu in een drukker vaargebied zitten (in de buurt van Auckland). Dus was het opletten geblazen! Toen het licht werd nam de wind af tot vijftien a twintig knopen en we haalden het derde rif uit het grootzeil en rolden de fok uit.

Even later kwam de zon tevoorschijn en hadden we een prachtige zeildag. We zeilden tussen verschillende eilanden door tot we aan het eind van de middag bij de zuidoost hoek van Great Barrier eiland kwamen. Onder het zeilen zaten we te genieten in de kuip. Het is inmiddels alweer en stuk warmer geworden. Ja, we gaan steeds noordelijker en gaan de roary forties nu voor lange tijd achter ons laten. Maar die hebben wel laten merken wat dit betekent (hihi).

Eenmaal aangekomen in de luwte van Great Barrier eiland nam de wind nog meer af en hesen we het gehele grootzeil. Rond zes uur bij het schemer worden lieten we ons anker aan de westkust van Great Barrier eiland zakken. Richard waar we dagelijks SSB contact mee hebben belden op waar we waren. Morgen gaan we hem ontmoeten in Fritz Roy Bay, na ander half jaar!

1 mei 2013
In de nacht draaide de wind van noordwest naar zuidwest zodat we steeds ruimer konden varen. In de regen boomden we de fok aan de ene kant uit en het grootzeil met twee reven aan de andere kant. Met ca vijftien knopen wind en een bewolkte nacht zeilden we rustig verder de nacht door. Rond zes uur werd het licht. Het bleef bewolkt maar de regen was inmiddels opgehouden.

In de ochtend trok de wind aan tot twintig knopen en we naderden de Oostkaap. Om die te ronden moesten we een stormrondje maken zodat we het grootzeil aan de andere kant kregen. Inmiddels hadden we vijfentwintig knopen wind zodat we na het stormrondje de fok weg lieten. Nog liepen we zeven a acht knopen en surften we soms van de kleine golven af. Aan het eind van de middag nam de wind toe tot dertig a vijfendertig knopen en we zetten daarom ook het derde rif in het grootzeil. Overdag doen we niet veel; koken,eten,lezen,slapen en wachtjes houden. Met nog steeds ca dertig knopen ruime wind varend gingen we de nacht in.

30 april 2013
Gisteravond na het weerbericht te hebben beluisterd dachten we dat de ergste storm voorbij was. In de volgende regio "Portland" werd geen gale waarschuwing meer afgegeven. Hier zitten we niet ver vandaag dus dachten we dat de meeste wind zuidelijk van ons zat. De wind was nog meer afgenomen zodat om zes uur ons anker op ging. In de schemer hesen we de werkfok en het grootzeil met drie reven en zo zeilden we een stukje langs de kust verder noordwaarts. De wind kwam nog steeds uit het noordwesten (vanaf de kant). Er was nog geen maan en het zicht was niet zoals eerdere nachten. Al snel nam de wind toe tot dertig knopen en ging het grootzeil naar beneden. Daarna nam de wind toe tot veertig a vijftig knopen en kwam er weer een witte waas over het water. We bleven dicht onder de kant zodat de golven zich daar niet konden opbouwen maar de wind was te veel zodat we ook de werkfok weghaalden. Alleen op giek en mast zeilden we met een snelheid van drie a vier knopen. De stuurautomaat hield de boot netjes op koers.

De maan was gelukkig opgekomen zodat we weer wat beter zicht hadden. Rond elf uur kwamen we in de buurt van Cape Turnagain (grens tussen Castlepoint en Portland) en daar werd de wind minder omdat we nu dicht onder een hoge kaap zeilden. Rond twaalf uur kwamen we aan de andere kant van de kaap. De wind kwam nog steeds uit het noordwesten (vanaf de kant) maar was nu nog maar dertig a veertig knopen. De vijftig knopen bleef uit zodat we alleen op de werkfok verder zeilden.

Rond drie uur was de wind nog meer afgenomen tot dertig knopen en toen hesen we ook het grootzeil met twee reven. Het ergste was voorbij! Rond zes uur werd het licht en nam de wind steeds meer af zodat we uiteindelijk met vol tuig konden zeilen. De zon kwam te voorschijn en het werd een mooie rustige zeildag.

FEEST!! Het is inmiddels koninginnedag in Nederland. Dit jaar een bijzondere koninginne/koningsdag. koningin Beatrix doet afstand van de troon en prins Willem Alexander wordt koning der Nederlanden! Jammer dat we dit niet kunnen meemaken. Later maar via uitzendingen gemist op de computer kijken.

29 april 2013
Gisteravond, vannacht en vanochtend was de de wind nog harder! Een gemiddelde van vijfendertig a veertig knopen met vlagen van vijftig knopen. We liggen dicht onder de kant daar waar een vallei tot het water reikt. Naast de vallei tornen weer hoge bergen op. We liggen op vijf meter diepte met veertig meter ketting uit. Desondanks kwam de ketting vaak strak te staan en rukten we aan ons anker. Deze zit er gelukkig goed in en verroerde zich niet. Ondanks de vele wind sliepen we goed.
Toen we vanochtend het weerbericht over de marifoon luisterden werd er voor Castlepoint en Portland geen Strong Gale (windkracht 9 of 41 tot 47 knopen) meer afgeven maar 'Storm' (windkracht 10 of 48 tot 55 knopen).

Vanochtend werd het weer een zonnige dag en zagen we aan beide kanten de williwaw's van de bergen het water in draaien verder de zee op. Over het water is er een witte waas van het los komende water door de wind. We keken buiten achter de buiskap naar dit natuur geweld. Na de lunch werd de wind iets minder en zagen we geen vijftig knopen meer op onze windmeter maar nog steeds te veel wind om verder te gaan.

28 april 2013
MATAIKONA AAN DE OOSTKUST VAN HET NOORDEILAND (40 47.138 s  176 16.316 e)
Rond half twaalf rondden we Cape Paliser. We hesen nu het grootzeil met twee reven en de fok en zeilen zo halve wind verder langs de oostkust. De noordwesten wind nam al snel toe van twintig knopen naar vijfendertig knopen zodat we onze fok verwisselden voor de werkfok en het grootzeil weghaalden. Omdat de wind van het land afkwam bleven we dicht onder de kust zeilen zodat we haast geen last hadden van golven. We hadden een heldere hemel met volle maan dus het zicht was prima en zo voeren  we verder de nacht door.

Rond half zes zakte de wind in en hesen we het grootzeil met twee reven

Rond negen uur hadden we weer dertig knopen wind en verruilden we de fok voor werkfok en deden we een derde rif in het grootzeil. Op het volgende weerbericht hoorden we dat ook in het gebied (Portland)waar we naar toe zeilden ook veertig knopen en meer werd afgegeven. We zouden we de harde wind niet ontlopen! We rondden Castele Point en net daarna kwam de voorspelde veertig knopen wind.

harde wind...
Alleen op de  werkfok en dicht langs de kant zeilden we verder uitkijkend naar een plekje waar we het anker erin konden gooien. Uiteindelijk zagen we op de navigatie kaart een plekje waar een rivier uitmonde in de zee en waar geen rotsen waren. Het laatste stuk moesten we met motor en zeilen tegen de veertig knopen wind in en ging ons anker erin! Dicht onder de kant stonden haast nog geen golven en de zuiden swell viel op zich wel mee! De rest van de middag hebben we buiten gekeken naar de williwaw's die over het water scheerden.

27 april 2013
Om zes uur werd het net een beetje licht en toen maakten we de boot los van de mooring. Na bijna drie weken liet het weer het toe om verder te gaan. We hebben een mooi en gezellige tijd gehad bij John, Kevin en Yvonne. We zeilden ruime wind alleen op fok de Marlborough Sound uit. Het was bewolkt en het waaide ca vijfentwintig knopen uit het zuiden. Terwijl we de Sound uit zeilden haalden we de laatst weerberichten binnen. Er komt eerst een hoog luchtdrukgebied aan en vlak daar achteraan een depressie.

Omdat we twijfelen of we op tijd de Cape Ringa (Noord Kaap) om zijn (voor de depressie er is) besloten we om via de Cookstraat en verder langs de oostkust noordwaarts te gaan. In de Cookstraat kwam de wind uit het westen zodat we er met ruime wind en stroom mee door zeilden. Intussen was de zon doorgekomen en was het een mooie zeildag geworden. Eerst langs de ruige kust van het Zuid eiland. In het smalle stuk van de Cookstraat staken we over. Hier varen ook de ferries van Pincton naar Wellington. Vervolgens zeilden we langs de kust van het Noord eiland verder. Rond zes uur zeilen we halve wind langs Wellington en begon het donker te worden. Even later kwam de volle maan op met daarbij veel sterren. We gaan de eerste nacht in.

26 april2013
Paul en ik waren al vroeg wakker. Toen het eenmaal licht werd gingen we uit bed. Na ons ontbijt sneden we eerst het tapijt globaal op maat. Daarna lijmden we de laatste gaatjes van ons Giebeltje en pompte deze vervolgens hard op. Na de koffie met John gingen we met spullen en het tapijt naar de boot. Nu sneden we het tapijt netjes op maat en ruimde ik de spullen op.

Rond half twee waren we terug bij John en aten we een late lunch. Na de lunch wisselden we de bijboten zodat we met ons Giebeltje en al onze laatste spullen terug gingen naar de boot. Van John hadden we een doos gekregen die we pas zondag mogen open maken. We ruimden alles in, maakten de boot vaarklaar (alles zeevast en bed achter weer gereed). Om vijf uur gingen we terug naar de kant. We aten met zijn alles bij Kevin en Yvonne. Het was een gezellige avond maar aan het eind van de avond moesten we afscheid nemen.

JOHN, KEVIN YVONNE thanks for the nice time we had with you!!
laatste avond met John, Kevin, Yvonne en de kleinkinderen...

25 april 2013
Na ons ontbijt gingen Paul en ik naar de boot. Paul ging in zijn duikpak te water om het onderwaterschip schoon te maken. Ik was ondertussen bezig de boodschappen in te ruimen. Na bijna drie uur onder water was Paul klaar: wat een aangroei! Rond lunchtijd waren we terug bij John en lunchten we gezamenlijk. Na de lunch brachten we nog meer boodschappen terug naar de boot en namen we het oude tapijt mee terug. Paul ging vervolgens verder met het lijmen van ons Giebeltje terwijl ik het huis nog een keer schoonmaakte. Daarna ging ik naar Yvonne om wat films voor haar klein kinderen op haar computer te zetten. Rond vijf uur was ik terug en was het alweer bijna etenstijd.

24 april 2013
Tussen de depressies door was het even een droge maar wel bewolkte dag waar zo nu en dan de zon doorheen kwam. Paul en ik wilden graag een lang stuk wandelen. Voordat John ons met de auto naar de top van de heuvel/berg bracht pomte Paul ons Giebeltje hard op. Daarna reden we naar het kleine vliegveld waar vandaan een oude weg naar Cissy Bay loopt. Die kun je niet meer met de auto rijden maar is prima te wandelen. We liepen over deze weg naar beneden en hadden ondertussen uitzicht over de Admerality Bay met enkele mosselkwekerijen. Het laatste stuk ging over de weg die we eerder hadden gereden en vanaf dat punt hadden we een goed uitzcht over Cissy Bay (John zijn huis, Kevin en Yvonnes huis en onze boot).
Rond lunchtijd waren we terug en lunchten we met zijn drieën. Toen Paul ons Giebeltje nakeek bleek die al aardig leeg te zijn. De zon had er op geschenen en de oude lijm had los gelaten zodat er een aardig gat in zat. Na de lunch plakte paul het gat en ging ik naar Yvonne met de kleinkinderen. De kleinkinderen waren py’s aan het maken dus gingen Yvonne en ik aan de keukentafel thee drinken en hielpen de kinderen waar het nodig was. Toen ik terug kwam waren Paul en John een natuurfilm van Planet Earth aan het kijken. Daarna was het alweer etenstijd

23 april 2013
Om kwart over zeven reden Yvonne en ik met de auto naar Nelson. De regen was gestopt maar het eerste stuk van de weg was nat en modderig. Na enkele kilometers werd het beter en rond negen uur waren we in Nelson. Daar aangekomen deden we eerst huishoudelijke boodschappen bij the Warehouse. Vervolgens reden we langs de Tasmanbaai naar Richmond, over de weg die gisteren onderwater had gestaan. We zagen de modder aan beide kanten van de weg. Ook zagen we de schade aan de grote bedrijven die langs de kant van deze weg staan.

In Richmond zagen we wat het water aan schade heeft aangericht in het winkelcentrum. De meeste winkels waren weer open maar enkele kleinere bedrijven waren nog gesloten. Pak 'n Save was open en daar deden we onze verdere boodschappen. Toen die allemaal gedaan waren haalden we de drie kleinkinderen (Hayley, Shane en Georgie) van Yvonne op. Samen reden we naar de ouders van Kevin waar we thee dronken. Het water was tot hun voortuin gekomen en gelukkig niet in hun huis!

Pak 'n Save winkel onder water...

Op de terugweg tussen Richmond en Nelson stopten we bij Mitre 10 om vloerbedekking voor in onze boot te kopen. Inmiddels was het vier uur geworden en tijd om naar huis te gaan. Met een auto vol spullen en kinderen reden we  terug naar Cissy Bay waar we rond half zeven aankwamen. De kinderen hebben nog anderhalve week vakantie. John, Kevin en Paul hielpen de auto uitpakken.

Cissy Bay...

Onder het avond eten hoorden ik dat Paul en John  in de ochtend bezig waren geweest op de computer. Na de lunch was Paul naar de boot gegaan om nog een laklaag op de vloer te smeren. Aan het eind van de middag was hij terug en waren de mannen (John, Kevin en Paul) gaan biljarten in de pool room van John.

22 april 2013
Op het ochtend nieuws zagen we dat door de hevige regenval van de afgelopen dagen er overstromingen zijn geweest in Nelson en Richmond. Wegen, huizen, winkels waren vannacht onder water gelopen. Na het nieuws haalden Paul en John de printer uit het kantoor en sloten deze aan op de laptop. Na wat rommelen werkte alles goed! Ik was ondertussen naar Yvonne gegaan om daar verder te gaan met de aanvraag van het visum voor Amerika.

Rond lunchtijd was ik even terug bij John en Paul om samen te lunchen. Daarna gingen Paul en ik samen terug om bij Yvonne en Kevin de aanvragen verder klaar te maken. Uiteindelijk zijn beide aanvragen rond vijf uur verstuurd. De foto's op de aanvragen waren geaccepteerd! Om zes uur kwamen Kevin en Yvonne en aten we gezellig met zijn vijven.

21 april 2013
Nog meer regen en wind. Paul en John waren samen bezig met de computeren en John leerde van Paul een aantal vaardigheden. Daarnaast was ik bezig op de Ipad. Na de lunch gingen we door de regen naar Yvonne en Kevin. Die  waren nog druk bezig met hun badkamer. Wij gingen achter hun computer zitten om een visum voor Amerika aan te vragen. Wij dachten dat dit zo gebeurd was maar helaas. Rond vijf uur hadden we nog maar één aanvraag bijna klaar. Terug bij John aten we met zijn drieën daarna keken we televisie.

20 april 2013
Nog steeds veel regen en wind. Een depressie wil overkomen maar kan niet verder naar het zuiden omdat het wordt tegengehouden door het hoge luchtdrukgebied dat daar ligt. Vandaar dat de regen en de wind uit het zuiden langer aanhoudt. We maakten de houtkachel aan zodat het lekker warm werd. Op de televisie konden we vandaag live volgen hoe de politie achter de terroristen aan zat die enkele dagen geleden een bom in Boston hadden laten afgaan. Één werd bij een schietpartij doodgeschoten en de andere bleef voor enkele uren voortvluchtig maar werd uiteindelijk gevonden en gearresteerd.

Na de lunch werd het even droog zodat Paul en ik gingen wandelen. Toen we langs de boot kwamen wilden we er toch even naartoe. De lak op de vloer was droog zodat Paul er een tweede laag op aanbracht. Het was inmiddels weer hard gaan regenen zodat we in onze zeilpakken terug naar John liepen. Het was vijf uur toen we terug waren en tijd om het avondeten te maken. Daarna keken we nog wat meer televisie.

19 april 2013
In de ochtend was het nog droog maar het waaide al aardig. Yvonne en ik reden met de auto door de bergen/heuvels richting French Pass. Onderweg keken we of we champignons zagen om te plukken.  We dachten dat die er na een aantal dagen regen wel waren maar helaas nog niet zo veel. Toen ik terug kwam was Paul bezig met ons Giebeltje. Er waren nog steeds wat kleine lekkages die hij wilde plakken.

Na de lunch begon het harder te waaien en te regenen. Buiten in de Cook straat gaven ze vijftig knopen uit het zuid-oosten af. Ik zat op de Ipad te werken terwijl Paul en John samen achter de computer van John zaten. John had nog een oude printer en die probeerden ze aan het werk te krijgen op onze laptop. De connectie was meteen goed maar de printer liep steeds vast.  Uiteindelijk gaven ze het op.

Rond half vijf ging ik alvast naar Kevin en Yvonne om Yvonne te helpen met koken. De broer van Yvonne,een vriend en Kevin zijn bezig om de badkamer te renoveren. Yvonne en ik maakten fish en chips (van o.a de vis die wij enige dagen geleden hebben gevangen) met salades.  We aten nu met zeven personen. Na het eten keken we naar de rugby wedstrijd en daarna was het tijd om naar bed te gaan. Het waaide en regende nog steeds hard toen we naar het huis van John liepen.

18 april 2013
Na drie dagen ging Paul naar ons Giebeltje kijken of die hard opgeblazen was gebleven. Helaas was hij toch iets leeg gelopen. Paul vond nog wat kleine gaatjes die hij meteen plakte. Na de koffie ging Paul naar de boot om de vloer schoon te maken en te ontvetten. Daarna schuurde hij de vloer iets op om er vervolgens een laag lak op te smeren. Nu we niet aan boord zijn kan de vloer mooi drogen.

Ik zat eerst samen met John achter zijn laptop om hem wat aanwijzingen te geven. Daarna achter onze ipad om nog meer informatie over de landen in de Pacific te lezen. Natuurlijk wel over de landen waar we naar toe willen. Paul kwam aan het eind van de middag terug zodat we gezamenlijk een kop thee dronken. John en ik maakte voor het avond eten een pie met patat en doperwten.

17 april 2013
Gisteren had ik veel gehakt en groentes gekocht zodat ik vanochtend weer kon gaan wekken. Verder heb ik het huis schoongemaakt. Paul en John zaten in John's kantoor. Ze probeerden nu op internet bij Dell een laptop te kopen met een telefoon (dial up) aansluiting. Ook hier hadden ze geen geluk. Wij hebben nog een hele oude computer die weleen dia up verbinding heeft.

Na de lunch gingen Paul en ik naar de boot om alvast wat van de boodschappen van gisteren weg te bergen en onze oude computer op te halen. In de middag waren de mannen bezig om onze oude laptop met de internet te verbinden. Aan het eind van de dag werkte alles! Nu kan John in de winter in een warm huis zijn emails en internet dingen regelen. 's-Avonds aten we met zijn drieen en daarna ging John naar zijn eigen woonverblijf en keken wij nog wat televisie.

16 april 2013
Om half acht reden Yvonne, John, Paul en ik nog een keer naar Nelson. Het was een bewolkte dag en er was een depressie op komst. Rond half tien waren we in Nelson en gingen we naar een computerzaak om naar een nieuw laptop voor John te kijken. Helaas hebben de nieuw laptops geen ingang meer voor de telefoon (dial up). Dus ging de koop niet door. Daarna gingen we naar de haven waar we nog een paar sets anodes voor de motor en lijm voor onze dinghy kochten. Vervolgens reden we naar Richmond waar we lunchten.

Na de lunch gingen Yvonne en ik naar de supermarkt (Pak and save) en reden John en Paul nog ergens heen om dierenvoer te kopen. Rond twee uur was de wagen vol geladen en reden we langs een tweedehandszaak waar Yvonne wat spullen voor haar klein kinderen kocht. Ik kocht een Lonely Planet van Korea en John een mooie rugzak. Om drie uur verlieten we Nelson op weg naar Cissy Bay waar we rond vijf uur aankwamen. Bijna de hele terugweg hebben we in de regen gereden. Ik had enkele dagen geleden een stew gemaakt waarvan we nu de rest opaten bij Yvonne. Rond zeven uur waren we bij John thuis. Lekker nog even televisie kijken en dan naar bed!

15 april 2013
Vanochtend was het nog steeds windstil en zonnig zodat we besloten te gaan vissen. John belde Kevin op of hij zin had om mee te gaan maar hij had het te druk. Wel hielp hij ons om de boot te water te laten. Met ca 30 km/uur voeren we in de speedboot van John naar de uitgang van de sound. Waar wij ca twee a drie uur over zeilen deden we nu in een half uur.  We stopten bij een rots onderwater waar we de hengels met aas het water in lieten gaan. Achter elkaar haalden we er grote en kleine Blue Cod uit. De kleine gooiden we terug en de grote hielden we. Uiteindelijk hadden we vijf grote Cods. We motorden verder naar een plek achterin een baai waar iemand woont en die vissersboten het water uit kan halen zodat ze er aan kunnen werken. Onze boot (Giebateau)  kan hier niet uit vanwege de kiel.

We zagen de bewolking opkomen en de wind wakkerde langzaam aan zodat we besloten terug te varen. Het was inmiddels ook al twaalf uur geweest. Toen we Cissy bay inkwamen zag Kevin ons weer aankomen zodat hij al bijna klaar stond met de trailer om ons op te vangen.  Eenmaal bij John thuis lunchten we eerst voordat Paul de boot ging afspuiten met sop en zoetwater en John de vis fileerden. Na een warme douche ging ik weer verder op de Ipad en ging Paul even kijken op de Giebateau.

Aan het eind van de middag kwam John het huis in om televisie te kijken en te koken. Wij aten met zijn drieën bij John. Even voor de duidelijkheid. John woont zelf iets verderop op zijn grond in een grote bus. Wij wonen in het huis dat hij verhuurt. Als hij het huis niet verhuurd heeft  gebruikt hij het om in te koken en televisie te kijken.

14 april 2013
Toen ik uit bed kwam bakte ik mereen uien en sneed groente in stukjes en deed dit in een grote schaal. Het was inmiddels een mooie zonnige dag geworden toen Yvonne mij om negen uur op kwam halen om champignons te plukken in de heuvels van de Malborough Sounds,  Helaas waren er geen champignons te vinden en waren we rond tien uur terug. Nu ging ik mee met Yvonne om het vlees te snijden en alles (groente, vlees en kruiden) in een slowcooker achter te laten. Het avondeten voor vanavond. Toen ik bij Paul en John terug kwam zaten ze in de huiskamer achter onze laptop.

Na de koffie besloten we om te gaan vissen met John zijn boot. De laatste keer dat John met zijn boot was wezen vissen was twee jaar geleden met ons. De boot werd uit de schuur gereden en schoon gespoten. Daarna werd de motor gestart en die liep meteen prachtig! Dus werd de boot achter de Jeep gehangen en naar het water gereden. Eenmaal in het water bleek de motor het ineens niet te doen GRR! We dreven al naar de kant met gelukkig weinig wind. Bijna bij de kant kwam Paul het water in lopen (had de Jeep met trailer weg gezet). Ik sprong van de boot en liep naar Kevins huis om hem te halen. Paul en John probeerden de motor aan te krijgen maar niets hielp. Toen Kevin er naar keek vond hij het euvel. De benzineslang van de tank naar de motor was verstopt.

Het werd nu te laat om nog te gaan vissen zodat Kevin en Paul  een snelle rit over het water maakten om te kijken of alles verder inderdaad goed was met de motor. Toen ze terug kwamen ging de boot het water weer uit en werd met zoetwater afgespoeld maar wel klaar gezet om te gaan vissen als het weer het toe laat. In de avond aten we bij Yvone en Kevin. Paul bleef nog bij Kevin en Yvonne om de formule-één race te kijken terwijl John en ik naar huis gingen. Ik was zo moe dat ik meteen in slaap viel.

13 april 2013
 In de ochtend waren John en Paul op de computer in het kantoor van John bezig. Het is een oude computer en internet gaat nog steeds via de telefoon lijn. Hij moet inbellen en dit gaat allemaal zeer langzaam. Verder keek Paul ons Giebeltje na en na en plakte nog wat kleine lekkages. Ik was bezig op de Ipad met het lezen en verwerken van nog meer informatie over Japan. Na de lunch klaarde het op en gingen Paul en ik met de roeiboot van John naar de Giebateau. Het gewekte eten werd aan boord gebracht en andere spullen die we nodig hadden werden opgehaald. 's-Avonds aten we met zijn allen bij Yvonne en Kevin en daarna keken we naar een rugbywedstrijd.

12 april 2013
In de ochtend ging Paul met Kevin mee om het wilde varken te voeren. Daarna dronken we (John, Kevin,Paul en ik) Koffie. Na de koffie ging Paul verder met de dinghy. De lekkages achter in de ronding van de tubes worden minder en kleiner maar toch waren er nog een paar gaatjes die gedicht moesten worden. Deze gaatjes zaten onder de stootrand zodat die eerst losgemaakt moest worden. Nu we in het huis van John kunnen verblijven en we de dinghy niet hoeven te gebruiken is het handig alles goed na te lopen!

Ik was ondertussen bezig op de computer. Van verschillende zeilers hebben we informatie gekregen over landen in de Pacific en Japan.  Die was ik nu aan het doorlezen en wat belangrijk was noteerde ik. Paul en ik namen een pauze om gezellig met John te lunchen. Rond vier uur was Paul klaar en stopte ik op de computer. Tijd voor een kop thee en om het Nederlandse nieuws op de televisie te kijken. Rond half zes gingen we naar Yvonne waar we gezamenlijk aten. Daarna keken we een rugby wedstrijd en toen was het alweer half tien en bedtijd! We liepen met John mee naar huis.

11 april 2013
Ik ben verder gegaan met het wekken van eten. Vandaag maakte ik tomaten chutney, zoutzuur en appelmoes. Paul ging verder met het nakijken van de dinghy en plakte nog meer kleine gaatjes. In de middag kwam Kevin even langs en keken de mannen (Kevin, John en Paul even naar onze nieuwe (tweedehands) Johnson motor. In de avond gingen we naar Kevin en Yvonne. John had het vlees klaar gemaakt en Yvonne en ik kookten de groente. Na het eten keken we onze film (presentatie) over extreme gebieden.  Na de film was het alweer acht uur en gingen we terug naar John zijn huis Paul en ik keken nog even televisie.

10 april 2013
Toen we wakker waren gingen we naar de boot om allemaal spullen op te halen. Ik wilde nog meer eten wekken en Paul ging ons Giebeltje goed nakijken. We gingen terug naar de kant met een bootje vol spullen. Aan de kant werd ons Giebeltje op de truck van Kevin geladen en naar John's huis gereden. Na gezamenlijk koffie te hebben gedronken ging Paul Kevin en Yvonne helpen om al hun spullen uit de aanhanger te halen en ging ik wekken. Rundvlees met groente en snert. Rond half één lunchten we en daarna ging ik Yvonne in de tuin helpen. Ik maaide het hoge gras terwijl Yvonne takken snoeide. Paul ging met ons dinghy aan de gang. Kijken waar er kleine lekkages waren. Aan het eind van de middag maakte ik het eten klaar en aten we weer gezellig met zijn vijven. Na het eten keken we televisie en bleven we weer slapen.

9 april 2013
Om zeven uur deed Yvonne de gordijnen van haar slaapkamer open zodat wij wisten dat we vandaag naar Nelson gingen. Snel even eten en toen naar de kant! Na twee jaar reden we weer door het prachtige heuvellandschap van de Malborough Sounds waar de zon op scheen. Eenmaal in Nelson gingen we eerst langs hun dochter Rachel. Daarna deden we allerlei boodschappen en tegen theetijd gingen we langs bij de ouders van Kevin. Rond half zes reden we met een auto en een aanhanger vol spullen weer uit Nelson. Op naar huis, een rit van ca twee a twee en een half uur. Rond half acht waren we terug in Cissy Bay en daar zat John al met het eten te wachten. We aten gezamenlijk maar omdat we allemaal moe waren gingen we allemaal vroeg naar bed. Wij bleven in het huis van John slapen.

8 april 2013
Rond negen uur gingen we naar Kevin en Yvonne. Kevin had met Paul afgesproken het beslag van de ankerrol iets beter te maken. Hogere randen om de ankerrol zodat de ketting er niet tussen kan schieten. Ik ging naar Yvonne om een fleecedeken die op onze bank ligt te naaien. Ik had er een tijd geleden al een elastiek in geregen om het aan de bovenkant beter op zijn plek te houden en nu naaide ik het er goed in. Yvonne was ondertussen huishoudelijke klussen aan het doen.

Rond elf uur gingen we samen naar de tuin om bloembollen te planten. De zon was inmiddels door gekomen en het was wat warmer geworden. Eerst spitten we de grond om. Daarna maakten we een geul waar we de bloembollen in deden en daarna ging de grond er overheen. Omdat ze hier Weka's (grondvogels)hebben die de bollen uit de grond pikken ging er een gaas over de grond. Rond één uur waren we klaar en lunchten we met zijn vieren. De mannen waren de hele ochtend bezig geweest met het ankerbeslag. In de middag reden Kevin, Paul en ik naar de French Pass. We kwamen door het prachtige heuvellandschap met aan weerszijde van de bergen de sounds. Bij de French Pass haalden we een aanhanger op en daarna reden we weer huiswaarts. Het was inmiddels vijf uur geworden en tijd om naar de boot te gaan!

7 april 2013
De klok is bij ons een uur terug gezet. De wintertijd is in gegaan! Om negen uur waren we bij Kevin. We reden met hem mee de heuvel op naar hun stuk land met dennebomen. Twee jaar geleden hebben we gezien hoe een stuk land van hen naar beneden was komen glijden door de vele regenval en wat voor ravage dat met zich mee bracht. Nu zagen we hoe ze alles weer netjes hebben opgeknapt en de onverharde weg weer begaanbaar is. Afgelopen februari was er in drie uur tijd 79 mm water gevallen waardoor er weer een land verschuiving is geweest. Ook dit was alles weer netjes opgeruimd bij de onverharde weg.
Kevin voert een wild varken en dat was de oorspronkelijke reden dat we met hem mee gingen. Terwijl Kevin zijn voederbak met groente vulde kwam het varken aangelopen. Kevin kon hem zelfs aaien, maar zodra wij te dichtbij kwamen vluchtte het dier weg.

wild varken voeren...
Gisteren hoorden we dat John een tweedehands surfplank heeft gekocht maar niet goed weet hoe hij die moest optuigen. Dus toen we terug kwamen stopten we bij John om de surfplank in elkaar te zetten. Paul zette een en amder in elkaar terwijl John en Kevin hielpen. Yvonne en ik zaten op een afstandje te kijken. Nadat alles in elkaar was gezet moest Paul de plak testen. Er was voor Paul te weinig wind en het water is al aardig fris en we hadden het surf/duikpak ook niet bij ons. Dus stapte Paul met kleren en al op de plank om een klein stukje te surfen. Alles werkte prima! Nadat Paul droog en wel weer op de kant stond zijn we naar Kevin en Yvonne gegaan waar we de rest van de dag weer gezellig zaten te praten. Rond vijf uur waren we terug aan boord. Het was weer een gezellige dag geweest.

Paul aan het surfen
6  april 2013
Ik kreeg ontbijt op bed met drie pakjes! Een nieuwe afritsbroek, een visfile mes een en zak Nederlandse drop. Even later gingen we uit bed en ben ik bezig gegaan met de voorbereidingen voor het avondeten. Ik maakte een toetje en een pastasalade. Daarna dronken we koffie/chocomel in de kuip met een stuk Hollandse appeltaart met slagroom. Na de lunch gingen we naar de kant waar we Kevin en Yvonne zagen. Yvonne was gelukkig weer opgeknapt zodat we even later gezellig thee zaten te drinken met natuurlijk nog meer appeltaart met slagroom. Paul ging met Kevin mee om een camera op hun land te verplaatsen en Yvonne en ik hebben de hele middag gezellig zitten bijpraten.

Toen de mannen terug kwamen hebben we verder met ons vieren zitten praten en rond vijf uur kwam John er ook bij. Yvonne en ik maakten het avondeten verder klaar (sla, eigengemaakte worstjes en rendierlapjes en de pastasalade). Yvonne had als extra nog een Nieuw Zeelandse delicatesse voor mij (ons) gemaakt. Kleine visjes in geklopte eieren met een beetje meel erin. Zoiets als hele kleine pannenkoekjes met heel veel kleine visjes erin. Héél erg lekker! Toen we met het toetje bezig waren kwamen ze ook nog met een kado. Heerlijke warme sokken uit Nieuw Zeeland. We hadden een gezellige en lekkere maaltijd.

gezellig eten...
Daarna werd het tijd om naar de rugby wedstrijd op de televisie te kijken. Dat is lang geleden! Het was een zeer gezellige verjaardag net als twee jaar geleden! Toen hebben we  mijn verjaardag ook hier met hen gevierd. Helaas is vandaag ook mijn camera uit de tas op de grond gevallen. Hij doet het nog wel want ik heb een foto kunnen maken van het  na twee jaar weer samen aan tafel zitten te eten. Iedereen zit weer op dezelfde plaats. Maar ik kan het scherm niet meer gebruiken. Alleen de kijker doet het nog.

5 april 2013
Wat een stilte, wat een rust en wat is de omgeving hier toch prachtig! We liggen in een doodlopende sound met rondom bergen met groene vegetatie waaronder veel dennenbomen. In de kuip in de zon zaten we te genieten van de natuur en het gezang van de vogels. Rond tien uur gingen we met ons Giebeltje naar de kant. Vandaar liepen we eerst over een smal wandelpad naar een breder wandelpad dat uitkomt bij de weg waar Kevin/Yvonne en John aan wonen.  Eerst liepen we naar Yvonne en Kevin maar die bleken niet thuis te zijn. Daarna liepen we door naar John. Die was wel thuis en we werden heel hartelijk welkom geheten. We dronken gezellig thee/koffie en onderwijl zaten we alles bij te praten. Wat we wederzijds de afgelopen twee jaar gedaan hadden.

Cissy bay...
We kregen een rondleiding door zijn tuin want hij had een groente tuin met kas aangelegd en natuurlijk zagen we ook de bomen Paul en Carline die we twee jaar geleden samen gekocht en geplant hebben. De eucalyptus bomen waren goed gegroeid. Aan het begin van de middag gingen Paul en ik terug naar de boot en kon John wat rusten. Rond vijf uur gingen we weer naar de kant. We liepen naar het huis van Kevin en Yvonne waar we John ontmoetten. Kevin en Yvonne waren nog niet thuis maar kwamen even later. Het werd een gezellig weer zien. Helaas was Yvonne wat grieperig zodat we besloten naar de boot te gaan zodat zij lekker naar bed kon.

tuin na twee jaar...
4 april 2013
CISSY BAY in de MARLBOROUGH SOUND   (40 59.493 s  173 49.384 e)

In het donker haalden we ons anker op en zeilden we Nelson uit. Terwijl we rustig ruime wind door de Tasman baai zeilden werd het licht en kwam de zon op. Al varend in de zon verlieten we de Tasman baai en zeilden halve wind tussen D'urville eiland en het vaste land door. Onderweg zagen we veel vogels waaronder de Jan van Gent. Deze vogels kwamen vlak bij de boot als een pijl uit de lucht vallen om in het water een vis te vangen. De wind viel even weg waardoor we een poosje moesten motoren. Geen probleem want de accu's moesten worden opgeladen. En anders waren we ook te vroeg bij de Franse Pass aangekomen.

Rond half vier was het doodtij maar wij gingen er rond drie uur met en beetje stroom tegen doorheen (4e keer voor ons). Inmiddels was de wind terug gekomen met ca 15 knopen en konden we aan de wind verder zeilen de Malborough Sound in. De Sounds bestaan uit een prachtig groen berglandschap met veel waterwegen. Terwijl we de sound verder door zeilden werd het rond acht uur donker. Maar ook in het donker vonden we de mooring waar we twee jaar geleden ook aan hebben gelegen. Het is twee jaar geleden dat we hier hebben gezeild maar voor ons gevoel is dit nog maar een kort tijdje geleden en zeker geen twee jaar!

3  april 2013
Het was een winderige en regenachtige dag. In de ochtend heb ik nog meer vlees en groente geweckt. Daarna een aantal knoflook bolletjes (uit een netje knoflook bollen uit de supermarkt) gepeld en in de hakmolen klein gemaakt. Deze gemalen stukjes knoflook staan in/onder de olie zodat het heel lang goed blijft. Zo maak ik ook gelijk van goedkope olie, knoflook olie. Paul was bezig op de computer/Ipad. Na de lunch hebben we samen op de bank een film gekeken. Aan het eind van de middag werd het droog en ging de wind liggen.

2  april 2013
Rond half negen was ik bij de dokter waar ik om negen uur geholpen werd. Ik vroeg om zeeziek pillen en wat herhalingsrecepten. Daarna ging ik naar de apotheek om de medicijnen te kopen. Paul was ondertussen aan het rondlopen op het industrieterrein bij de haven. Op zoek naar antifouling, een Volvo dealer etc. Rond elf uur zagen we elkaar bij de bibliotheek waar we wat internetten. We hadden enkele dagen geleden bij Vodafone een internet kaart voor de Ipad gekocht met 250 MB. Na anderhalf uur skypen was de kaart leeg: weg 250 MB. Hier waren we zo verbaasd over dat we terug gingen naar de Vodafone winkel. Die inderdaad bevestigde dat skypen in Nieuw Zealand veel bits kost GRR!

Na nog even in de supermarkt de laatste boodschappen te hebben gedaan gingen we terug naar het industrie terrein bij de haven. Bij Altex Coating Limited kochten we goede harde antifouling (harde antifouling voor vissersboten). Bij AIMEX LTD (Volvo dealer) kochten we zeven setjes anodes voor de schroef en bij Brunsco nog wat kleine boot spullen; daarna nog wat benzine en toen was het alweer drie uur. We hadden met Willem en Corrie om drie uur bij de haven afgesproken om afscheid te nemen. Corrie had nog een leuk pakketje gemaakt met chocola, noten en zelfgemaakte jam, bedankt Corrie en Willem, we hebben een hele leuke tijd met jullie gehad! Terug aan boord ruimden we alle spullen op en heb ik nog gehakt met groentes geweckt. Klaar voor vertrek.

1 april 2013
Vanochtend zagen we dat de buitenboord motor een beetje benzine lekte. Toen we de motor uit elkaar haalde zagen we dat de pakking lekte. We haalden onze oude motor te voorschijn en haalden hier de pakking van de carburateur uit om in de nieuwe motor te doen. Gelukkig lekte de motor niet meer en konden we naar de kant. Fijn zo reserve motor! We gingen we naar de Warehouse en Spotlight om huishoudelijke dingen te kopen. Eenmaal terug aan boord was het alweer zes uur en tijd om alles op te ruimen.

31 maart 2013
VROLIJK PASEN!
We werden wakker van de windvlagen en de regen die vroeg in de ochtend begonnen. Hierdoor bleven we iets langer in bed televisie kijken. Toen we eenmaal uit bed waren was de regen gestopt en kwam de zon een beetje tevoorschijn. Ik maakte en toetje en een appel-scone/taart voor vanavond. Daarna bekeek ik al de wekpotten (glazen potten) ze nog goed waren en welke potten er in mijn snelkookpan passen. Deze hield ik apart en de rest borg ik weer op. Paul was ondertussen de hoes van ons Giebeltje aan het repareren. Hij naaide daar waar de naad los was gegaan.

Rond het middag uur aten we een paas lunch (gebakken ei met kaas en tomaat op brood) in de kuip. In de middag gingen we onderuit met een boek. Rond vier uur gingen we naar de kant waar Corrie en Willem ons kwamen ophalen. Gezamenlijk reden we naar Tom en Vicky (vrienden van Corrie en Willem) waar we de rest van de avond gezellig praten en aten. Tom en Vicky zijn met hun boot Sunstone in Japan geweest en van hun kregen we hier veel informatie over.

30 maart 2013
Al voor het ontbijt was Paul bezig met onze nieuwe aanwinst. Het blijkt precies dezelfde motor te zijn als die we al jaren hebben. Alleen staat hier Johnson op. We deden er benzine (1:100) in en het was starten lopen; WAUW! De nieuwe (tweedehands) motor is veel stiller, loopt stationair en kan ook harder. Bij de oude motor was zo'n handleiding ontstaan dat ik de motor niet meer gebruikte, ik roeide wel. Nu kan ik ook weer motoren; WILLEM EN CORRIE BEDANKT!

Na ons ontbijt gingen we naar de kant waar we om negen uur met Willem hadden afgesproken. We reden naar Mitre 10 waar we heel wat spullen voor de boot kochten. Daarna gingen we naar hun huis om gezellig met Corrie en Willem een kop koffie te drinken en te lunchen. Na de lunch weer op pad met Corrie om gas en diesel te kopen en daarna zette ze ons bij de haven af. Het was inmiddels twee uur toen we terug aan boord waren. Maar een groot deel van de boodschappenlijst konden we nu van het lijdstje schrappen o.a een grote schroevendraaier, elastiek voor de leuvers, LED deklicht etc.

De achterhut werd gedeeltelijk leeg gehaald zodat ik de Nederlandse boeken daar weg kon halen en de etenswaren (voornamelijk blik) eens door mijn handen kon laten gaan. Kijken wat we nog hebben en wat er extra gekocht moet worden. Paul was ondertussen de aanpassingen die op onze eigen buitenboord motor zaten over te brengen op de nieuwe zodat we de oude later kunnen opbergen. Rond zes uur werd het etenstijd en daarna gingen we onderuit voor de televisie. Het was een mooie gezellige productieve dag geweest!

29 maart 2013
GOEDE VRIJDAG!
We skypten met mijn ouders dat we veilig waren aangekomen. Daarna bliezen we ons Giebeltje op en deden we nog wat klusjes aan boord (de was e.d.). Rond één uur gingen we naar de kant. Willem en Corrie stonden al op ons te wachten. Gezamenlijk reden we Nelson uit naar een gebied waar we konden blow carten. Corrie en Willen zijn fanatieke blow carters (strand/asfalt zeilersmet wagentjes) en wij wilden wel eens zien hoe dit gaat. We kwamen op een gebied dat vroeger onder liep en nu hard zand is met lage begroeiing maar waar ook grote stukken onbegroeid zijn. Het karretje om in te zitten is snel in elkaar gezet en de mast en zeilen zijn ook snel opgetuigd. Eerst deed Corrie voor hoe het moest. Daarna gingen Paul en Willem samen (ieder in een kar) zeilen. We konden aan Paul zien dat hij zat te genieten! Daarna gingen Corrie en ik. Ik was veel voorzichtiger en was bang om om te gaan. Net als zeilen kan de kar ook op zijn zij gaan. Één wiel komt dan iets omhoog zodat je het zeil snel moet vieren. Wel héél erg leuk om te doen, zeker als je er vertrouwd mee wordt.

Er kwamen nog meer mensen met hun Blow Carts. Toen er zes blow carters waren werd er een race georganiseerd. De eerste twee minuten mag je voor de startlijn rond racen. Dan is de start! Eerst een heen en weer rak (halve wind) daarna een stuk op kruisen om daarna halve wind en ruime wind om wat bosjes heen te zeilen. Paul deed het aardig goed in de race met ca twintig a dertig km/uur. Ik beef wat achter. Niet snel genoeg maar ook wat bang met andere carts om me heen. Maar het was een geweldige ervaring!

blow carten...

Na het blow carten gingen we met Corrie en Willen mee naar huis waar we gezellig verder praatten en een heerlijk roast dinner hadden. Onder het praten kwamen we erop dat wij een nieuwe buitenboordmotor voor ons Giebeltje nodig hebben. Of zij een adres wisten? Zij hadden nog een buitenboord motor liggen die ze niet meer gebruikten. Deze konden we voor een zeer mooi prijsje overnemen. Rond tien uur bracht Willem ons naar huis met een voor ons, onze nieuwe aanwinst!

28 maart 2013
NIEUW ZEELAND, ANKERPLEK BIJ NELSON (41 15.213 s  173 16.594 e)
Het was volle maan met een hemel vol sterren. Met zeer weinig wind of eigenlijk geen wind zeilden en dobberden we door de Tasman baai. Rond negen uur in de ochtend startten we de motor om de resterende mijlen naar Nelson af te leggen. Tussen de havenpieren riepen we Maritiem Nelson op om te vertellen dat we uit Australie kwamen en dat we wilden inklaren. Nu werd ons verteld dat we door moesten varen tot in de Marina en dat tegen over de Marina de steiger van de Customs en Immigratie is. Daar kwamen we precies om elf uur aan en de ambtenaren stonden al op ons te wachten. Omdat ik alle formulieren al had ingevuld (vorige keer bij vertrek gekregen in Opua) was de klus snel geklaard. De popcorn en nog wat kleine dingen moesten we inleveren.

Bij navraag bleek dat we vierentwintig uur per dag gratis kunnen inklaren zelfs op zon- en feestdagen. Als we geweten hadden dat er geen extra kosten waren op Goede Vrijdag hadden we ons twee nachten geleden gewoon laten dobberen tot we wind hadden gekregen, maar goed. Na precies 10 dagen op zee te zijn geweest, zijn we nu in Nieuw Zeeland.

27 maart 2013
Het was een heldere nacht met sterren en volle maan. We moesten tot twee uur motoren voordat er weer wind kwam. Eigenlijk hadden we gisteravond de motor uit willen doen en ons gewoon rustig laten dobberen op de Tasman zee. Maar aangezien vrijdag Goede vrijdag is en het daarna paasweekend is wilden we voor vrijdag binnen zijn. Anders moeten we waarschijnlijk extra betalen voor inklaren buiten kantooruren!

Gelukkig kwam er rond twee uur tien knopen wind vanuit het zuiden en konden we rustig halve wind verder zeilen. Nu over de andere boeg. Rond zeven uur kregen we de eerste contouren van Nieuw Zeeland te zien. Het werd een mooie zonnige dag en naarmate we dichter bij de Cookstrait kwamen nam de wind toe. Rond elf uur waren we bij Kaap Farewell en zeilden we met 15 knopen ruime wind de Cookstrait in. We zeilden langs de vuurtoren van Farewell waar we twee jaar geleden met mijn ouders een wandeling hebben gemaakt. Twee jaar geleden alweer, waar blijft de tijd!?!

Terwijl we zo met ruime wind langs Farewell Spit zeilden gingen we om de beurt douchen, yes weer lekker fris! Daarna gingen we de hoek om en zeilden we de Tasman Baai in waar de wind inzakte en bijna weg viel. Helemaal niet erg want we willen pas morgen onder werktijd aankomen in Nelson en niet eerder. Dus gaan we rustig dobberend de nacht in, nog dertig mijl te gaan.

26 maart 2013
We hadden ons stukje tekst van gisteren nog maar net verstuurd en we hesen toch het volledige grootzeil en zo zeilden we met vol tuig met halve wind de nacht door. Geleidelijk werden de golven steeds minder hoog en werd het zeilen steeds comfortabeler. Toen we vanochtend om half acht de weerfax draaiden en de grib files ophaalden zagen we dat we steeds meer onder invloed van het hoge luchtdruk gebied kwamen. De barometer was inmiddels gestegen van 1018 Mbar naar 1023 mBar en dat konden we vandaag goed merken.

Rond negen uur hadden we nog maar zeven knopen wind en scheen de zon volop! De zeilen klapperden zo dat we eerst het grootzeil reefden in de hoop dat we met de fok uitgeboomd aan de andere kant verder konden zeilen. Zelfs dit ging niet, te weinig wind en nog iets te veel golven GRRR. Een andere optie; onze half winder te voorschijn halen! We haalden het grootzeil weg en hesen de halfwinder maar ook hier gold hetzelfde, het zeil klapperde te veel GRRR.  Dus hebben we uiteindelijk om half tien de motor maar gestart in de hoop dat er snel toch een beetje meer wind komt.

Terwijl we motorden repareerden we een leuver van het grootzeil die stuk was gegaan. Ik produceerde van de overige groente, worst, kaas en eieren een hartige taart en verder maakte ik binnen schoon. Alle ramen gingen open om alles eens lekker te laten luchten. We aten buiten in de kuip onze lunch, toch wel lekker weer buiten te kunnen zitten na ca drie a vier dagen alleen maar binnen te hebben verkeerd. De rest van de dag moesten we motoren en zo gingen we ook de nacht in. We zijn dus niet echt opgeschoten, nog 79 mijl te gaan tot aan het begin van de Cook Strait. De klok op de GPS geeft nog ca 22 uur aan.

25 maart 2013
Het was een donkere bewolkte nacht zonder sterren of te bekennen. Halverwege de nacht werd de wind minder tot ca vijfentwintig knopen en hesen we een puntje grootzeil (drie reven erin). Nu waren we het geschommel op de golven aardig kwijt en gingen we meteen ook een stukje harder. Zo zeilden we de rest van de nacht door. De dag was bewolkt en grauw met hier en daar een bui. Tussen de middag kookte ik weer een normale gezonde maaltijd. Voor het eerst dat ik de afgelopen twee dagen onder het zeilen een behoorlijke maaltijd heb kunnen koken vanwege de zeegang! Tenminste als je toasties maken niet onder koken verstaat (hihi).

De golven werden in de loop van de dag ook minder en rond vier uur verwisselden we de werkfok voor onze rol fok. Rond zeven uur 's avonds hadden we nog maar zestien knopen wind uit het noorden en toen haalden we ook het derde rif eruit. Met fok en grootzeil met twee reven zeilden we halve wind de nacht in. Hopelijk houden we genoeg wind. Nog een kleine tweehonderd mijl te gaan tot aan het begin van de Cook Strait. De klok op de GPS geeft nog ca 31 uur aan. En dan nog de Tasman baai over naar Nelson!

24 maart 2013
Na drie uur te hebben gezeild met grootzeil (met drie reven) trok de wind toch weer aan. Het grootzeil ging weer naar beneden en alleen op de werkfok zeilden we halve wind verder. De wind schipperde tussen de vijfentwintig en vijfendertig knopen. Net als de laatste twee dagen. Ook het verdere van de dag bleef de wind zo aanhouden. In de ochtend heeft het lang geregend en de rest van de dag bleef het bewolkt. De golven bouwen zich nog meer op. Binnen blijven dus! Zo gaan we de nacht weer in!

23 maart 2013
De hele nacht en dag bleef het nog ca dertig knopen waaien en zeilden we verder met alleen de werkfok op de kotterstag. We verruimde de koers iets zodat we halve wind zeilden. De maximale wind die we gezien hebben was veertig knopen en de golven zijn ca drie a vier meter hoog. Maar we gaan er lekker doorheen. Ik schreef al dat we weinig deden maar natuurlijk worden er wel 's ochtends en 's avonds weerfaxen en gribfiles binnen gehaald. Zo nodig ook overdag tussendoor. We zagen vanochtend dat de depressie zuidwaarts ging en dat we in rustiger weer zouden komen. Rond vijf uur werd het iets rustiger en zetten we ons grootzeil bij, met drie reven erin. Gisteravond om acht uur zeilden we over de helft van de af te leggen afstand, aftellen dus! Vandaag begon de klok van de GPS ook mee af te tellen. (Dit gebeurd als we nog minder dan 100 uur moeten zeilen) Nog 442 mijl te gaan in ca 70 uur. Rond half zeven ging de zon onder en gaan we de nacht weer in.

22 maart 2013
En dat staartje kregen we! In de nacht nam de wind toe tot dertig knopen zodat we ook het derde rif in het grootzeil zetten. Nu zeilden nog steeds een knik in de schoot maar iets relaxter. De golven bouwde zich aardig op. Golven die op de zijkant van de boot beukten en golven die gewoon over ons heen rolden. Maar desondanks zeilden we met ca zes knopen snelheid verder. Ook overdag bleef de wind aanhouden en besloten we het grootzeil weg te halen. Alleen op werkfok liepen we nog vijf knopen! Net als de vorige dagen deden we weinig; eten, slapen, wacht houden, naar de wc gaan en Paul las nog een boek. Ik voelde al mijn spieren door de bewegingen van de boot en had zelfs geen puf een boek te lezen. Wel voldeed ik prima aan mijn wachtjes maar dit keer met de eierwekker in de hand. Ieder half uur ging deze af. Toe het donker werd zagen we in de verte onweer, gelukkig ver weg. Zo gingen we de nacht weer in.

21 maart 2013
In de nacht bleef het ca twintig knopen uit het noordoosten waaien. We zeilden nog steeds aan de wind en omdat de golven zich nu gingen opbouwen maakten we soms aardige klappen op het water. We hielden wacht maar zagen geen enkele boot. In de ochtend nam de wind toe tot ca vijfentwintig knopen. Eerst uit het noord-noordoosten en later door draaiend naar het noorden. We zeilden nu met een knik in de schoot verder. We gingen zo gelukkig weer wat harder en de goede kant op.

Het was een zonnige dag maar omdat de golven soms over het dek rolden lagen we binnen een boek te lezen of te slapen en verder hielden we de wacht. Alles wat we deden koste meer energie dan normaal! We probeerden zo lang mogelijk onder invloed van het hoge luchtdruk gebied te blijven dat nu langzaam naar het oosten wegtrekt. De depressie die achter dit hoge luchtdruk gebied zit draaide naar het zuiden weg. Vandaar dat we iets hoger aan moesten houden. Wie weet kunnen we er nog een staartje van mee kunnen krijgen?!

20 maart 2013
In de nacht was de wind wisselvallig, dan weer acht knopen wind uit het noordoosten en dan weer vijftien knopen. Aan de wind zeilden we gestadig verder. Het was weer een bewolkte nacht maar tussen de wolkenvelden door zagen we ook de sterren. In de ochtend werd het wel licht maar het bleef wat bewolkt met een enkele bui. Halverwege de ochtend werd het zonnig en trok de wind aan tot ca 12 knopen, constant uit het noordoosten.

We kregen even een groep dolfijnen bij de boot en ook zagen we enkele vogels vliegen en in de namiddag een vissersboot varen. Verder bestaan de bezigheden op deze dagen uit lezen, eten maken, wacht houden en slapen. Rond vier uur begon de wind aan te trekken en zetten we twee reven in het grootzeil. Rond negen uur trok de wind nog meer aan en verwisselden we de fok voor de werkfok. Met ca twintig knopen uit het noordoosten gaan we aan de wind zeilend de nacht in.

19 maart 2013 We zeilden halve wind de avond in maar toen het donker werd kwamen de buien. Met de buien werd de wind eerst harder, daarna draaide de wind iets. In de buien was de wind vaak minder sterk en er na kwam die weer normaal terug. Het was een nacht van zeilen stellen en bezig zijn. Rond zes uur werd het licht en konden we weer wat zien en rond zeven uur kwam de zon op. De wind hield het toen voor gezien en de barometer stond op 1024 Mbar. Het hoge luchtdruk gebied komt over ons heen. In de ochtend maakte ik een salade voor lunch. Rond twee uur was de wind gedraaid van het zuiden naar het noord-oosten en konden we over de andere boeg weer langzaam verder zeilen. Met een licht briesje gingen we rustig de nacht in.

18 maart 2013
Om even uur ging ons anker op en zeilden we Twofold bay over naar Port Eden. Aangekomen in Port Eden meerden we aan de pier af. Hier ging ik naar Customs/immigratie om uit te klaren. Paul bleef aan boord om alles vaar klaar te maken. De man van Customs liep terug met naar de boot om te inspecteren of er echt geen andere mensen aan boord waren. Daarna ging ik nog even snel naar de supermarkt om brood te kopen en rond elf uur gingen de trossen los! Op naar Nieuw Zeeland ca 1100 mijl te gaan.
We zeilden rustig Twofold bay uit en bleven enkele uren zeilen in de luwte van Australie. Eenmaal daar waar de wind de kaap om kwam waaien kregen we de voorspelde twintig knopen wind uit het zuidwesten met de bijbehorende golven. Het was een mooie zonnig dag en langzaam zagen we Australie achter de horizon verdwijnen. Rond zes uur maakte ik het avondeten klaar en daarna ging ik naar bed. Paul zijn eerste wacht ging in. Rond zeven uur praatte hij met Richard over de SSB, we komen eraan! We gaan de eerste nacht in.