actuele positie Giebateau

Get the code

zaterdag 24 mei 2014

059 jaaroverzicht 2013-2014



PILOTS EN KAARTEN DIE WE DIT JAAR GEBRUIKT HEBBEN:

01 Cosatal cruising handbook north east cost nieuw zeeland
02 Nieuw Zeeland cruising guide central area.
03 South pacific anchorages by warwick clay
04 The pacific crossing guide
05 Fiji migrant cruising notes by Phil Gregeen
06 Landfalls of paradise by Earl. R. Hinz
07 pacific islands pilot volume I (BA 60) en II (BA 61)
08 US 126 (sailing directions for the pacific islands)
09 Micronesia migrant cruising notes by Phil Gregeen
10 Small Craft guides japan (H807, H802, H808, H804, H803 H809)
11 small Craft Chart Southern part of South Korea

WEERBERICHTEN:
In Nieuw Zeeland hadden we vaak internet aan boord zodat we zowel via internet (weather passage)als de gribfiles en weer-fax via de SSB konden bekijken. Toen we noordwaarts de Pacific in zeilden waren we weer aangewezen op de gribfiles en weer-faxen via de SSB. Nu gebruikten we ook het programma waar we konden zien waar de squash zones waren (een bepaald weerbericht dat je ook binnenhaalt met sailmail en het dan over een bepaald programma heen schuift).

Toen we uit Fiji noordwaarts vertrokken hadden we bij sailmail ook extra informatie aangevraagd over de typhoons. Nu kregen we naast de gribfiles, weerkaarten, en info over de squashzones ook informatie over de mogelijk aankomende en bestaande typhoons.

Aangekomen in Japan kregen we weer internet aan boord zodat we de weerinformatie weer op verschillende manieren konden binnenhalen. Via internet gebruikten we nu weather passage en www.jma.co.jp/en/amedas_h/index.html Eenmaal in Korea hadden we geen internet meer en moesten we het weer doen met de SSB weerberichten.

ONDERHOUD EN PROBLEMEN AAN BOORD:
- de vloer opnieuw gelakt en daarnaast gelijk nieuwe vloerbedekking gekocht.
- de afdichtringen voor de kleppendeksel vervangen.
- extra zonnepaneel voor op de buiskap gekocht.
- onderstuk van de kotterstag vervangen, gelijk sterker gemaakt.
- rand van de fok met UV strook geplakt en gestikt.
- saildrive waterkering vervangen
- roerlagers vervangen
-  kogels van de lagers van het stuurwiel vervangen
- nieuw antifouling
- nieuwe veer voor de koolstof borstel in ankerlier
- toplicht vervangen door nieuw LED toplicht
- pakking motor vervangen
- haak van de kotterstag laten lassen (was gebroken)
- anodes vervangen
- gashandel van de motor uit elkaar gehaald en schoongemaakt
- nieuwe gashendel kabel gekocht.
- impeller motor vervangen
- in Japan hebben we een kerosine kachel gekocht (winter in Japan is kouder dan verwacht)
- ankerlicht ging stuk. Met een 1 meter LED strip nieuw ankerlicht gemaakt.

FINANCIEEL:
Ondanks dat we in Nieuw Zeeland grote uitgave gedaan hadden (reserve onderdelen boot, veel eten voor in de Pacific zoals gewekt eten, blikken groentes, cornflakes, melkpoeder, kaas boter etc. Hebben we de schade ingelopen en kwamen we onder het budget uit.

MEDISCH:
Gelukkig waren we ook dit jaar weer gezond.

MEERDAAGSE BINNENLANDSE TOCHTEN ZONDER BOOT:
We zijn samen met Asikum twee dagen in Seoul geweest en twee dagen in de omstreken van Seoul en de grens tussen Noord en Zuid Korea.

BIJZONDER JAAR:
We hebben dit jaar veel gezeild. Van Nieuw Zeeland naar Fiji waar we andere eilanden bezochten dan vorige keer. Op die eilanden kwamen we ook dit keer weer het oude traditioneel Fiji tegen. Daarna zeilden we naar de Pohnpei in Micronesie (Caroline eilanden) waar het erg warm en vochtig is. Niets voor ons dus. We moesten hier wachten tot het Typhoon seizoen voorbij was voordat we richting Japan konden zeilen.

Japan is een prachtig en vriendelijk land met een hele andere cultuur dan die we ooit eerder tegen zijn gekomen. We hadden gehoord dat we in Japan niet konden ankeren en dat we ons aan strenge regels moesten houden. Dus waren Paul en ik van plan om maar drie maanden in Japan te verblijven en dan snel verder noordwaarts te gaan. Na minder dan een maand wisten we het al, we blijven hier langer (wat iedereen die in Japan heeft gezeild, ook al had aangeraden).

In de winter is het koud in Japan en dus kochten we een kerosine kachel. De winterse stormen hielden aan dus tussen de stormen door zeilden we steeds een stukje verder. We kregen mooie/lieve contacten en leerden veel over de Japanse cultuur. Van de strenge regels waar we ons aan moesten houden om in Japan te zeilen hebben we niet veel gemerkt. In iedere haven waren we welkom en ook ons anker ging er hier en daar gewoon in zonder problemen.

Na drie maanden moesten we Japan verlaten en zeilden we in één nacht naar Tongyong in Zuid Korea. Ook hier zijn de mensen bijzonder aardig. Toen we half april naar Seoul zeilden kregen we aan de zuidkust voor het eerst te maken met hele grote kwekerijen in zee. Eerst de zeewier kwekerijen die kilometers lang zijn en waar we niet tussen door konden zeilen. Toen we aan de westkant aankwamen veranderden de kwekerijen in verschillende soorten visnetten waar we goed voor op moesten passen. Hier werden we dagelijks geëscorteerd door een politie boot tot aan de Marina in Jeongok. Toen we na ca een week weer zuidwaarts zeilden werden we weer dagelijks geëscorteerd door een politie boot. Een zeer bijzondere ervaring!