actuele positie Giebateau

Get the code

zondag 8 maart 2015

064 Bestemming Zuid-Korea (3)

route sinds mei 2006...


route Korea/Japan

route Korea 3

26 april 2015
In de ochtend rende ik voor de laatste keer langs het kanaal. Ik kwam dagelijks dezelfde mensen tegen die ook aan het snel wandelen waren of hun hond uit lieten. Het grappige is dat zowel in Japan als in Korea honden kleren aan hebben.

Na terugkomst dronken Paul en ik koffie/chocomel in de kuip en daarna liepen we naar het politiebureau. Een politieagente bracht ons per auto naar het bureau van de immigratie waar ze de exit stempels in onze paspoorten stempelden. Daarna reden we met haar terug naar het politiebureau.

In de haven ging Paul met Jay en crew zeilen/lesgeven en ik ging naar de kerk. In de middag waren we terug en namen afscheid van Jay en crew. Nog even onderuit. Aan het begin van de avond kwam custom het formulier afgeven en kwamen Mr en Mrs Choi langs om afscheid te nemen. Rond negen uur gingen de trossen los en zeilden we weg uit Korea.

We hebben een mooie tijd gehad in ZUID KOREA.
Het is een mooi land met een andere cultuur en heerlijk eten. Zeker de zuidkust van Zuid Korea met de eilandjes is de moeite waard om naar toe te zeilen! Let dan wel op de visnetten en boeien....

25 april 2015
Het was weer een warme dag, het begint echt op de zomer te lijken! Na de koffie liepen we naar het politiebureau om ons te melden. We moesten een document invullen en daarna werden immigratie en custom ingelicht over ons vertrek. We liepen de stad in om voor de laatste keer nog wat rond te kijken. In de middag keken we een film als tijdverdrijf en dronken een drankje in de kuip.

 24 april 2015
Vanochtend waren we druk bezig met de neerhouder. Eerst werd het nieuwe onderdeel naast de oude geplaatst omdat de oude muurvast in de giek zit. Het nieuwe onderdeel is een stuk steviger en sterker gemaakt. Daarna werden er gaten geboord zodat het nieuwe onderdeel met popnagels in de giek kon worden vastgemaakt.
nieuwe aanhechting...
Vervolgens werden de aanknopingspunten van de reven en het blok van de grootzeil schoot weer in de giek geschoven en het rubberen achterstuk erop geplaatst. Tenslotte werd alles met popnagels vastgemaakt.

Nu het nieuwe onderdeel van de neerhouder iets meer naar achteren zit is de stang van de neerhouder te kort.
oude situatie...


Paul had op 21-4-2015 de oude neerhouder al vervangen door dynema/vectram lijn en op maat gemaakt zodat hij die vandaag alleen nog aan het nieuwe onderdeel moest bevestigen.

nieuwe situatie...

Na de lunch ging ik naar de supermarkt voor de laatste boodschappen terwijl Paul de ankerverlichting verving. Rond vier uur vonden we het welletjes en aangezien het vrijdag is gingen we onderuit in de kuip in de zon met een wijntje en een cola.

23 april 2015
Tussen zes en zeven uur liep ik weer hard langs het kanaal. Daarna at ik het ontbijt en kroop ik weer naast Paul in bed. We zitten in de wacht en we kennen Pohang nu wel!
Rond negen uur dronken we koffie in de kuip en deden wat klusjes om onze tijd te verdoen. Het was inmiddels vijfentwintig graden dus na de lunch hielden we een kleine siesta. Daarna liepen we naar Mc Donald voor een ijsje en op de terug weg gingen we langs het politiebureau. We vertelden dat we zondag willen vertrekken en vroegen we of immigratie en custom ook op zondag werken. Na bellen bleek dit niet het geval te zijn zodat we ons zaterdag weer moeten melden bij het politiebureau.

Terug aan boord keken we een film. In de avond kwam eerst Jay langs om de documenten die naar Japan gefaxt moeten worden op te halen. Hij verstuurt morgen vanaf zijn werk onze documenten naar de coastgard, custom en immigratie in Japan. Terwijl we gezellig zaten te praten kwam ook Mr Choi langs. Hij heeft ons pakket uit Nederland ontvangen en kwam dit nu afgeven. Helaas had hij haast en ging hij snel weer weg. Maar ons onderdeel voor de neerhouder is er en het past!

22 april 2015
Van zes tot zeven ging ik weer joggen langs het kanaal voordat de zon echt door kwam . Terug aan boord at ik ontbijt en dronken we koffie/chocomel in de kuip. Paul ging nog even bezig met de neerhouder en ik waste de vuile kleren. Rond tien uur ging Paul aan de duikcompressor te water om het onderwaterschip schoon te maken. Dit duurde ca twee uur in veertien graden water. Nadat dit klaar was en we het surfpak en alle kleding hadden uitgespoeld lunchten we in de zon in de kuip.
In de middag liep ik naar het restaurant van Mr Choi in de hoop dat het pakket was aangekomen. DHL had inderdaad contact gehad met Mr Choi en het pakket komt over ca een week in Pohang aan. Dit vertelde ik tegen Paul en zodra het negen uur in Nederland was belden we met Neumast. Diem (man die werkt bij Neumast) werd heel erg kwaad, dit was de zoveelste keer al dat DHL er lang over doet. We kregen een trackingsnummer zodat we konden zien waar ons pakket allemaal naar toe was gegaan. Het pakket is vrijdag bij neumast opgehaald en maandag vertrokken uit Nederland naar Belgie waar het ook weer twee dagen heeft gelegen. Daarna is het naar Duitsland gegaan waar het ook nog eens l dag gelegen heeft. Vrijdag kwam het pakket aan in Korea waar het tot en met vandaag bij custom heeft gelegen. Vanmiddag is het vrijgegeven, kijken hoe lang het nu nog duurt. Wel erg vervelend want juist aankomende dagen is het een mooi window om naar Japan te zeilen GRRRRRR

21 april 2015
Het is droog en zonnig, tijd om bezig te gaan met de neerhouder van de giek. Om te beginnen moest Paul het rubberen achterstuk van de giek halen. Daarna moest hij enkele potnagels uitboren zodat hij de aanknopingspunten van de reven met de giek uit de giek kon schuiven. Aangekomen bij het onderdeel van de neerhouder kregen we die niet los. Die zit muurvast! Dus moeten we die maar laten zitten en komt het nieuwe onderdeel ervoor. Maar hierdoor wordt de stang van de neerhouder te kort. We gingen de stad in op zoek naar een nieuw blok waar de staaldraad doorheen kan. We kochten zo'n blok. Terug aan boord keek Paul in de voorraad blokken en besloot dat we eigenlijk een beter blok aan boord hebben en dat we de staaldraad kunnen vervangen door dynema/vectram lijn dat we nog hebben liggen. Na de lunch werd de oude neerhouder losgekoppeld en naar binnen gebracht waarna Paul verder ging met het splitsen van de dynema/vectram lijn en zo maakte hij alles op maat.
Aan het eind van de middag belden we Neumast om te vragen waar ons onderdeel blijft. Het is in Korea maar DHL had een telefoonnummer van Mr Choi nodig. Dat is nu doorgegeven dus komt het hopelijk nu heel snel binnen. In de ochtend hielp ik Paul waar nodig was en na de lunch deed ik administratieve klusjes binnen. Rond vijf uur dronken we een drankje in de kuip. De klusjes voor vandaag zijn klaar.

20 april 2015
Nog een hele dag met regen. Om tien uur liepen we naar de tandarts waar ik mijn laatste afspraak had. Vandaag werd de kroon geplaatst. Totale kosten voor wortelkanaal behandeling, pin en kroon 642 euro.
Rond lunch tijd waren we terug aan boord. Na de lunch deden we wat klusjes binnen en keken een film. Het wachten is nu nog op het onderdeel van de neerhouder van de giek die uit Nederland moet komen.
 
19 april 2015
Om twee uur in de nacht ging de wekker want we wilden de shore race van de Volvo Ocean zien, Yes Brunell won. Het regende de hele dag en we dachten even dat het zeilen hier vandaag niet door zou gaan. Maar om half tien zat de crew van Jay bij ons koffie te drinken. Daarna gingen we naar zijn boot en omdat er geen wind was oefenden we alles in de Marina. Hoe de schoten om de lieren moeten, hoe de zeilen, aan de wind, halve wind en ruime wind moeten staan en uiteindelijk oefenden we met de spinaker.

trotse crew...
We aten een lunch bij Jay aan boord om in de middag uit te varen. Nu stond er een briesje van acht a tien knopen en zeilen we eerst aan de wind en terug met spinaker. Aan het eind van de middag waren de mannen moe en hadden veel zeil informatie gekregen. Terug in de Marina liet Jay zij karaoke set zien die hij in de boot heeft gebouwd. Dat ging met flitsende lampen en laser stralen.

disco aan boord...
Rond vijf uur waren we terug op de Giebateau, tijd voor het avondeten en Uitzending Gemist.

18 april 2015
Het beloofde weer een mooie zonnige dag te worden zodat we na de lunch een wandeling maakten door het park even verderop. Het is nu nog niet zo warm. Een mooi park met dennenbomen, prachtige bloemen in bloei en een groot open fitness centrum met allemaal fitness apparaten waar het aardig druk was. In heel Korea zien we deze apparaten op wandelroutes, parken of pleinen staan.

het open fitness centrum...
Gisteren waren we ook langs zulke apparaten gewandeld. Ook staat er in het park een traditioneel Koreaans prieel. In heel Korea zelfs in de kleinste dorpjes vind je wel zo'n prieel. Zeker in de zomer zitten de mannen of vrouwen daaronder te praten.

Koreaans prieel...
Terug bij de boot was er bedrijvigheid in de Marina. De bemanning van het Pohang Race Yacht waren aan het oefenen met de spinakerlijnen en de boom zonder spinaker. Wij zaten in de kuip met een kop koffie te kijken hoe ze dit deden. Na de lunch liepen we de stad in en kochten twee fietshelmen aangezien die in Alaska en Canada verplicht zijn. Aan het eind van de middag keken we een film.

17 april 2015
De depressie is voorbij en de zon kwam weer te voorschijn. Na de koffie maakten we een wandeling over de boulevard tot het punt waar de toeristenbootjes vertrekken om door het kanaal en over de baai terug te keren naar hun beginpunt.

het kanaal...
 Een paar mannen die er werkten herkenden ons nog van afgelopen zomer en hadden al gezien dat we terug waren. Daarna wandelden over een aangelegd wandel/fietspad langs het kanaal met daarlangs de mooie bloemen perken die nu in bloei staan. Natuurlijk staan ook de vele beelden er nog. Het laatste stuk wandelden we door het centrum van de stad zodat we bij Mc Donald's een ijsje konden kopen.

een van de beelden...

Terug aan boord dronken we wat in de kuip en toen kwam Jay langs. De achterlijn van Jay's buurmans boot (motorboot) is in de storm door geschavield. De motor is tegen zijn boot gaan schuren/rammen en nu heeft hij gelcoat schade aan zijn boot. De politie was er nu bij om de schaden op te nemen en een rapport uit te brengen. Daarna ging Jay met de politie naar de coastgard om de rest van de papier werken in orde te brengen. Aan het eind van de middag luisterden Paul en ik naar de muziek en werd de Giebateau voor een paar uur een discotheek waar wij de enige twee bezoekers waren!
 
16 april 2015
Met nog steeds een zuiden wind werd het vandaag ca. vijfentwintig graden. Terwijl we buiten in de kuip koffie zaten te drinken kwamen verschillende zeilers langs waaronder Kim en Mr Choi. Het bleek dat een deel van het stadsbestuur kwam lunchen op de catamaran die even verderop in de Marina ligt. Er werd ons verteld dat er de afgelopen week diesel is gestolen bij verschillende kleine motor boten en dat ze de Marina nu meer willen beveiligen met o.a een beter hek en camera's.
Na de lunch maakten we een wandeling door de stad en langs het strand waar we in de zomer het Posco festival hebben gezien. Rond vier uur waren we terug aan boord en begon het te betrekken. De volgende depressie komt eraan. Nog voor we gingen slapen was de wind gedraaid en was de temperatuur gedaald naar ca tien graden en hadden we regen met onweer.

15 april 2015
Yes, weer een mooie zonnige dag!
In de ochtend was ik druk bezig met de Amerikaanse vlag te schilderen en met het schoonmaken van de keukenkastjes. Paul zat op de bankt te lezen over Alaska. Na de lunch gingen we een stuk wandelen want dat was wel weer eens nodig! We liepen wat door het centrum van de stad en op plekken waar we daarvoor nog niet geweest waren. Aan het eind van de middag waren we terug en dronken we een drankje in de kuip. Met de zuiden wind is de kou in één keer verdwenen!

de vlaggen die ik geschilderd heb...

14 april 2015
Het regende en waaide nog steeds hard. Er was zelfs hagel en onweer bij dus hadden we buiten niets te zoeken. Ik ben verder gegaan met het maken van de vlaggen van Alaska en Canada. Paul was ondertussen bezig met solderen van de stukken tussen de GPS en de AIS radar.
Na de lunch hebben we samen een nieuwe cruising permit voor Japan gemaakt. Zoals het er nu uitziet willen we naar Sakaiminato zeilen, daar inklaren en dan zo snel mogelijk richting Hokkaido.
We ontvingen een email van Neumast ter bevestiging dat het pakket is verstuurd en dat deze waarschijnlijk vrijdag aan zal komen, wordt vervolgd. Aan het eind van de middag kwam Jay nog even langs voor een praatje en kop thee.

13 april 2015
Het heeft de hele nacht hard gewaaid en geregend, er komt een depressie aan. Na het ontbijt en de koffie fietste ik tussen de buien door naar de tandarts. Ik was te vroeg zodat ik eerst bij Home Plus (supermarkt) boodschappen deed. Vandaag maakte de tandarts een pin in mijn wortel en vervolgens maakte ze een goede fundering voor mijn nieuwe kroon. Daarna maakte ze afdrukken zodat de nieuwe kroon gemaakt kan worden. Deze zal maandag 20/4/2015 geplaatst worden. Vervolgens maakte de assistente een nood kroon. Het grappige is dat ze het zelfde materiaal gebruiken als ik gebruikte bij het maken van oor stukjes voor de hoortoestellen.

Paul was aan boord gebleven en heeft veel op internet gelezen en gedownload over Alaska. Rond twaalf uur was ik terug aan boord en konden Paul en ik samen lunchen. Het regende en waaide nog steeds hard dus besloten we een film te kijken en daarna onderuit te gaan met een boek.
In de namiddag belden we naar Neumast in Nederland en kregen we te horen dat ons onderdeel afgelopen donderdag verstuurd is.

12 april 2015
Het is zondag en al vroeg was er bedrijvigheid op de steigers. We zagen veel zeilers die we afgelopen zomer ook hebben ontmoet. Velen waren verrast ons nog een keer te zien en kwamen langs voor een praatje. Ook de raceboot van de gemeente ging het water op om te trainen want over twee weken is er een Regatta in Pusan. Om negen uur kwam ook Jay langs en met hem gingen we weer mee zeilen. Hij had nu twee andere vrienden bij zich, beginnende zeilers en er moest inderdaad veel geleerd worden. Zo was Paul weer druk aan het lesgeven en hielp ik waar ik kon. Wel grappig om te zien wat een beginnend zeilers allemaal moet leren en hoe zelf sprekend het voor ons allemaal is. Voorbeelden zijn de boot in de wind houden als het zeil gehesen wordt, schoten op de goede manier rond de lieren etc.
Ook de spinnaker werd vandaag weer gehesen maar dit ging nog vrij moeizaam zodat Paul druk op het voordek bezig was met uitleggen etc. en ik stuurde.  Rond 1 uur waren we terug in de Marina en gingen we met zijn allen uit eten. Dit keer in een Koreaans BBQ restaurant. Hier hebben we heerlijk en gezellig gegeten.
Na de lunch wilden ze weer zeilen/trainen maar toen we in de Marina aan kwamen waaide het behoorlijk zodat ze er vanaf zagen, jammer. Wel moest Paul nog een keer uitleggen/oefenen hoe ze de schoten van de spinnaker, de spinaker boom etc moeten klaarmaken voor het hijsen van de spinnaker. Aangezien er niet meer gezeild werd ging ik terug naar onze boot om vlees te wekken dat ik gisteren gekocht had.

11 april 2015
Ik ben begonnen met het maken van de vlaggen van Alaska, Canada en de Amerika. Vanochtend heb ik alleen van een groot laken de vlaggetjes genaaid. Daarna ging ik met Paul mee naar de zeilboot van Jay. Paul klom de mast in om een nieuwe val in de mast te laten zakken. De eerste keer ging het niet goed maar bij de tweede poging zagen we de val onderin de mast.

Intussen was het twaalf uur geworden en gingen we met Jay, een vriend van Jay Paul en ik lunchen. We aten een echte Koreaanse sojabonen soep met veel bijgerechten (zoals gewoonlijk is in Korea).
Na de lunch ging ik naar de tandarts om verder te gaan met de wortelkanaalbehandeling terwijl Paul met Jay en twee vrienden ging zeilen. Paul gaf eigenlijk weer zeilles.
Na de tandarts deed ik wat boodschappen en rond drie uur kwam Yoony Jong (de tandarts) met haar man Jinn Gong langs. Jinn Gong heeft twee jaar astrologie in Leiden gestudeerd. Het werd een hele gezellige middag/avond waar Paul rond vier uur bij aanschoof.

TANDARTS
Mijn tandarts YOONY JONG kan ik erg aanbevelen en de tandarts in Korea is stuk goedkoper dan in Europa of Amerika (prijs volgt later)! Ze gaat vanaf mei voor haar zelf beginnen, haar praktijk:
ALLBARUNE DENTAL CLINIC, 2F 1080-3 Duho-Dong, Buk-gu,
Pohang City


10 april 2015
Het was weer een mooie zonnige dag zodat ik het beddengoed waste en ophing. Om elf uur waren we weer bij de tandarts voor het volgende deel van de wortelkanaalbehandeling. Het zou een uur duren maar omdat ik zeer nauwe kanalen heb zat ik twee uur in de stoel en was ze nog niet helemaal klaar.
Om kwart over 1 waren we terug bij de boot waar ik de lunch maakte die we buiten in de kuip opaten. Jay kwam weer langs zodat Paul met hem meeging en ik even onderuit kon. Terwijl Paul bij Jay was zag hij ook nog wat andere bekende zeilers van de vorige keer. Dat was erg leuk. Aan het eind van de middag toen Paul ook weer terug was kwam Mr Choi nog even langs en dronken we samen een kop koffie.

09 april 2015
Om negen uur fietsten we naar de tandartspraktijk naast de grote supermarkt Homeplus. Deze tandarts was ons aangeraden door mevrouw Choi. Om tien uur werd ik geholpen en er leek een ontsteking onder mijn kroon te zitten. Dus moest de kroon eraf en moest er een wortelkanaalbehandeling gedaan worden. Zo zat ik twee uur lang met mijn mond open en werd het eerste deel van de behandeling gedaan.
Nog even langs Homeplus en toen terug naar de boot voor de lunch. Na de lunch kwam Jay langs. Hij heeft problemen met zijn waterpomp zodat Paul met hem mee ging om te helpen en ik wat huishoudelijke klusjes kon doen. Het was mooi zonnig met een frisse wind zodat ik buiten de was deed en daarna ophing. 

08 april 2015
Paul was op internet aan het zoeken waar hij het onderdeel van de neerhouder kon bestellen. In eerste instantie kwam hij bij Sparcraft terecht en dit bedrijf bleek ook in Pusan te zitten. Dus probeerde hij het bedrijf te bellen in Pusan maar er werd niet opgenomen. Paul zocht verder op internet en kwam bij het Nederlandse bedrijf Neumast terecht. Omdat het nog nacht was in Nederland gingen we eerst de stad in. Tijd om na drie maanden onze kapster weer op te zoeken en verder wat door de stad te wandelen. Terug bij de haven zagen we Jay (één van de zeilers uit Pohang) en Paul ging even met hem mee naar zijn boot. Om vier uur onze tijd kon Paul met Neumast bellen. Ze hebben het onderdeel waarschijnlijk op voorraad en ze zijn nu aan het uitzoeken hoeveel het allemaal gaat kosten en hoe lang het opsturen gaat duren: wordt vervolgd.

07 april 2015
POHANG MARINA ZUID KOREA (36 02.457 n 129 22.326 e)
Na een goede nachtrust is het tijd voor klusjes! Onderweg hebben we gezien dat de neerhouder van de giek gebroken is. Het stuk in de giek is door midden gebarsten en dus moeten we of een nieuwe bestellen of deze laten lassen. Ik de ochtend liep ik naar het politiebureau om te melden dat we waren aangekomen. Nu wilden ze het politierapport van de politie uit Tongyong hebben Dat hadden we niet maar wel de politierapporten van de twee eilanden Geumodo en Geumundo. Na veel uitleg over dat we geen politie bezocht hadden in Tongyong maar wel alle andere instanties hadden gezien was het goed en kon ik gaan. Ze belden voor mij naar Custom en die kwamen even later aan boord. Ze hadden onze oude gegevens van januari bij zich en vroegen of er iets veranderd was, alles was het zelfde gebleven en toen gingen ze weer.

Na de lunch ging ik boodschappen doen en toen ik terug kwam keken we een film. Het is nog steeds bewolkt regenachtig weer met ca acht graden. Het is te koud en te vochtig voor de tijd van het jaar maar toch staan de Cherry bloesembomen in volle bloei. Vorig jaar rond deze tijd liepen we in korte broek.

In de avond kwamen meneer en mevrouw Choi langs. Het werd een gezellige avond met lekker hapjes die ze hadden meegebracht. Ook hadden ze het pakje uit Nederland bij ons. Yes, mijn verjaardags cadeau, de Garmin GPS!
06 april 2015
POHANG MARINA ZUID KOREA (36 02.457 n 129 22.326 e)
Langzaam kruisten we in de nacht richting Pohang. Het eerste deel was behoorlijk druk met scheepvaart dus was het extra opletten. Nadat we ook Ulsan (haven stad na Pusang) gepasseerd waren werd het gelukkig wat rustiger met de scheepvaart maar in plaats daarvan kwamen de visstaken.
Het was een bewolkte nacht met regen maar met goed zicht. Zowel Paul als ik kregen in onze wachtten gezelschap van groepen dolfijnen. Dat is een tijd geleden! Soms hebben we in Korea wel eens een zeehond zien zwemmen maar dolfijnen sporadisch. Rond vier uur hield de wind het voor gezien en moesten we drie uur lang motoren voordat die weer terug kwam.

Ondertussen was het licht geworden en was het een bewolkte dag regenachtige dag. Eerst kruisten we nog met vol grootzeil en fok maar al snel nam de wind toe en reefden we het grootzeil. Toen we aan het begin van de baai van Pohang kwamen konden we ruimer de baai in zeilen. Al snel nam toen de wind toe tot vijfentwintig a dertig knopen. Snel haalden we de fok weg en alleen met een gereefd grootzeil zeilden we de laatste tien mijl naar Pohang waar we in de Marina afmeerden. Net op tijd binnen! Laat de depressie maar komen.

Toen alles opgeruimd was werd het tijd voor een borrel en een lekker feestmaal. Daarna vroeg naar bed want we hadden nog wat uurtjes in te halen.

05 april 2015
EERSTE PAASDAG, IEDEREEN VROLIJK PASEN!
Na een nacht met harde regen en onweer was het vanochtend droog, bewolkt en heel weinig wind. Om zeven uur ging ons anker op en motorden we rond de noord punt van Geojodo. Aan de oostkant van het eiland aangekomen moesten we een shipping lane oversteken. We zagen een grote coastgard boot in onze buurt en dus motorden we de shipping lane keurig recht over. Toch kwam de coastgard naar ons toe om duidelijk te maken dat we sneller moesten varen. Er was geen andere boot in de buurt en dus wijzigden we onze snelheid niet. De coastgard bleef naast ons varen en begon te toeteren dat we op moesten schieten. Via de marifoon probeerden we duidelijk te maken dat er geen boten in de buurt waren maar ze spraken weinig Engels. Aan de andere kant aangekomen motorden de coastgard gelijk weg.

Nadat we de zuidpunt van Gadeogdo eiland hadden gerond kregen we ca. zeven knopen wind. Nu konden we aan de wind met stroom mee verder zeilen richting Pusan/Busan. In de buurt van Pusan/Busan draaide de wind tegen en nam toe tot ca. veertien knopen zodat we twee reven zetten. Nu kruisten we verder langs de kust waar we enkele malen moesten uitwijken voor grote tankers. Pusan/Busan is een zeer drukke haven. Aan het eind van de dag nam de wind af tot ca. tien zodat de reven er weer uitgingen. Met vol tuig kruisten we noordwaarts richting Pohang de nacht in.

04 april 2015
ANKEREN NOORD KUST GEOJODO EILAND ZUID KOREA(35 01.341 n 128 40.453 e)
Na een goede nachtrust gaat het met onze gezondheid de goede kant op en dus ging ons anker weer op. Alleen op fok kruisten we tussen Hansando eiland en het vaste land. Maar tussen een deel van Geojedo en het vaste land moesten we de motor bij zetten omdat we hier in de vaargeul moesten blijven en we nog steeds wind tegen hadden. Nadat we onder twee bruggen waren gegaan kwamen we in de andere baai. Daar lagen weer velden met boeien (kwekerijen).

zeilen tussen de visstaken-kwekerijen...

We hesen het grootzeil om toch tussen deze velden door te kunnen kruisen naar de volgende brug die de eilanden Geojedo en Gajodo met elkaar verbindt. Eenmaal onder de brug door zeilden we aan de wind langs Cheondo eiland, daar nam de wind weer toe.

Op de weerberichten hadden we al gezien dat het buiten nog hard waait en nu we achter minder windbrekend land komen is dit ook te merken. Tijd om een plekje te zoeken. We zagen mooie baaitjes met zandstranden en daarbij een klein dorpje. Ik hoopte dat er een ferry steiger bij het plaatsje was zodat we even de benen konden strekken maar helaas, geen steiger. Dus ging ons anker er bij een mooi zandstrandje in. Op de kant bleek een camping te zijn want er stond een aantal tenten.

03 april 2015
Gisteren hadden we overdag harde noordenwind maar omdat we toen goed achter land lagen merkten we daar niet zo veel van. Halverwege de middag draaide de wind en kwam in de avond hard terug uit het zuiden. Nu hadden we niet veel bescherming van het land en tunnelde de wind ook nog eens tussen de heuvels. Omdat we nog steeds niet lekker waren gingen we vroeg naar bed met de GPS op anker alarm. We gierden achter ons anker maar alles ging in eerste instantie goed. Rond tien krabde ons anker door de nog hardere windvlagen. We waren inmiddels over ons anker heen getrokken want we hadden het naar het zuiden erin getrokken (eerst de harde noorden wind) gelukkig zagen we op de GPS dat het anker zich al snel weer had ingegraven.

De wind trok nog meer aan en omdat het anker toch niet goed ingegraven zat krabde het weer. Het was inmiddels twaalf uur geworden toen we eruit moesten om ons anker op te halen en er opnieuw in te gooien. Nu in de goeden richting en met de motor vol uit in de hoop de nacht door te kunnen slapen. Maar rond half twee kwam er een coastgard boot de baai in varen en dus moesten we weer uit bed. We dachten dat ze ons opriepen maar gelukkig lieten ze ons met rust en even later motorden ze de baai weer uit. Nog steeds achter ons anker gierend vielen we uiteindelijk in slaap en sliepen tot laat in de ochtend uit.

Toen we opstonden scheen de zon en was de wind weg. We zaten buiten in de kuip koffie/chocomel te drinken kijkend naar de toeristen op de kant. Na de lunch deden we een siesta en daarna keken we een film. Nog even goed uitrusten!

02 april 2015
ANKEREN HANSANDO EILAND ZUID KOREA(34 47.711 n 128 28.391 e)

GESCHIEDENIS
Toen Admiral Yi-Sun-Sin (zie 28/2/2014) commandeur was van de marine van de drie provincies (1593) bouwde hij de Tongjeyeong marine basis en de Jeseungdang shrine hier op Hansando eiland. Hier besprak hij zijn strategieën met zijn staf.


Terwijl we in de kuip in de zon koffie dronken zagen we verschillende toeristenboten aankomen en de veel toeristen rond lopen over deze basis. Tussen de groene bomen op de heuvel staan vele kersenbloesembomen en de andere struiken met paarse bloemen. Na de lunch kwam de bewolking op en later in de middag regende het. Tijd om onderuit te gaan, uitzieken.

ankerplek Hansando...
01 april 2015
ANKEREN HANSANDO EILAND ZUID KOREA(34 47.711 n 128 28.391 e)
Onze tweedehands Garmin GPS is na tweeën halve maand weer in Pohang aangekomen. Deze hebben we gekocht om plaats te maken voor de Furuno GPS die steeds meer ongemakken krijgt. Als het weer het toelaat gaan we nu zo snel mogelijk naar Pohang en verder naar Japan.

Om half acht kocht ik wat boodschappen bij de Top Markt en daarna gingen de trossen los. Er was geen wind en het was zeer mistig, we konden geen hand voor ogen zien. Paul zat binnen en keek op de AIS radar en de gewone radar. Ik zat buiten om op het laatste moment voor visstaken uit te wijken. Na een uur motoren kwam de wind uit het oosten en werd het zicht beter. We hesen het grootzeil maar al na een half uur hadden we vijfentwintig knopen en mochten er twee reven in. We kruisten tussen de eilanden Yondeado en Naebujido door. Daarna konden we met een knik in de schoot langs Pijindo en Hansando zeilen en werd de wind steeds minder. We zitten weer achter land.

Paul had op de Google kaart een mooie baai gezien bij Hansando eiland. Toen we de baai in zeilden zagen we dat er aan het eind ook een kleine Marina is en verschillende ferry pontons. Aangezien we allebei nog steeds niet lekker zijn besloten we gewoon ons anker erin te gooien. Rust voor vandaag!
's Middags zagen we veel toeristen die van verschillende ferry's afkwamen. Ze liepen een uurtje rond en gingen dan weer terug met de boot.

31 maart 2015
VISSERSHAVEN YOKJIDO EILAND ZUID KOREA(34 38.072 n 128 15.997 e)
We wilden wel eerder weg maar er was geen wind en het was te mistig, we konden gaan hand voor ogen zien! Toen het zicht om negen uur iets beter werd en er een briesje kwam ging het anker op en dobber/zeilden we aan de wind (kruisend) verder noordoostwaarts. Eerst met ca vier a vijf knopen later werd het acht tot negen knopen. Het bleef de hele dag mistig en regenachtig. Bij de shippinglane aangekomen was het druk en zat Paul binnen op de AIS te kijken en ik buiten. Paul riep verschillende schepen op om te vragen of ze koers wilden wijzigen. De schippers gaven vaak geen antwoord maar wijzigden hun koers wel. Rond vijf uur kruisten we tussen Yokjido en het andere eiland door en meerden we af in de vissershaven van Yokjido. VORIGE KEER DAT WE HIER WAREN WAS VAN 24-3-2014 T/M 28-03-2014.

Allebei zijn we nog ziek maar er komt een depressie aan en dan willen we meer bij het vaste land liggen. Snel naar bed!

30 maart 2015
ANKEREN SORIDO EILAND ZUID KOREA(34 27.020 n  127 48.530 e)
We zijn allebei verkouden met veel spierpijn. Veel geslapen en niets gedaan. 


29 maart 2015
ANKEREN SORIDO EILAND ZUID KOREA(34 27.020 n 127 48.530 e)
Om negen uur kwam er een licht briesje vanuit het noordwesten zodat we ons anker ophaalden. Vol tuig dobber/zeilden we langzaam oostwaarts. De zon scheen maar het was heiig weer. Halverwege de ochtend draaide de wind en kwam de zeebries opzetten. Over de andere kant zeilden we nu halve tot ruime wind verder tussen Ando en Sorido door. Aan de noordoost kust van Sorido is een baai waar ons anker er in ging. Er is hier een kleine haven met een ferry ponton maar daar lagen vissers aan. Paul en ik zijn beide niet zo heel erg lekker dus besloten we te ankeren en onderuit te gaan! 

28 maart 2015
ANKEREN OENARODO EILAND ZUID KOREA(34 27.284 n 127 31.389 e)
Het was een bewolkte ochtend maar niet koud zodat we koffie dronken in de kuip. We vermoedden dat er rond half tien een ferry zou komen en dat was inderdaad het geval. Nadat die weer weg was motorden we naar het ferry ponton en meerden af. Nu vroegen we aan de bewoners wanneer de volgende ferry zou komen en dat bleek iets voor half twaalf te zijn. Dus hadden we twee uur de tijd om over het eiland te wandelen.

Eerst liepen we naar de Settlement (heel klein dorpje) en vandaar ging er een bospad naar de top van de heuvel vanwaar we een mooi uitzicht hadden. Daarna wandelden we over de heuvelrug verder over het eiland. Het pad werd soms afgewisseld door houten traptreden met hier en daar mooie uitkijkpunten. Om kwart over elf waren we terug bij de boot en gingen de trossen los. Een mooi eiland en een prachtige anker baai!

Er was niet veel wind en dus dobber/zeilden we rustig voort in de hoop dat er later een zeebries zou opsteken zoals gistermiddag. Helaas bleef de wind uit maar we kregen wel een swell waardoor de zeilen begonnen te klapperen. De motor ging aan en we motor/zeilden verder naar Oenarodo eiland waar rond half vier het anker er in ging. Bij het eiland Oenarodo hebben noch isailors noch Garmin kaarten duidelijke informatie. Als we internet hebben kijkt en download Paul de Google kaarten. Hierop ziet hij dan mooie baaitjes met zandstranden waar we dan kunnen ankeren. Zo komen we op zeer aparte plekken! Tijd voor een borreltje in de kuip!

27 maart 2015
ANKEREN SONJUK-DO EILAND ZUID KOREA (34 17.300 n 127 21.570 e)
Na ons ontbijt liepen we naar de settlement en bekeken we onze e-mails en het weer. De weervoorspellingen gaven weinig wind aan maar desondanks gooiden we om tien uur de trossen los. We hebben inmiddels informatie gekregen over de hoogte van de nieuwe brug en deze is ca. vijfentwintig meter hoog. Met vol tuig motor/zeilden we er onder door. Daarna ging de motor uit en dobber/zeilden we tegen de stroom in rustig voort. Het was een bewolkte dag maar de zon probeerde er wel door te komen. Heel langzaam draaide de wind en in de middag kwam die ca zeven a acht knopen uit het zuiden doordat het land was opgewarmd.

Na de lunch besloten we om van koers te veranderen en naar Sonjuk eiland te gaan. Dit is niet het eiland dat we aan de politie hebben opgegeven maar dat ligt verder op en daar zouden we pas midden in de nacht aankomen, niet echt handig! Met ruime wind, fok aan de ene kant en grootzeil aan de andere kant zeilden we langs Yokmando naar Sunjok waar we rond half vijf aankwamen. Er is hier een ferry ponton maar omdat we niet weten hoe laat de ferry's hier komen en gaan besloten we ons anker er in te gooien.

plaatsje Sonjukdo...
26 maart 2015
Om zeven uur zaten we met Seh Kwang Young aan boord koffie te drinken. Even later kwam ook zijn Indonesische hulp. Hij vertelde over zijn viskwekerij en dat hij deze vis naar Japan exporteerde en dat hij vanuit Hokkaido, King krab en andere vis weer naar Korea importeerde. Rond half negen werden we naar de overkant gebracht nadat we eerst een korte stop maakten bij zijn viskwekerij waar we de grote groupers zagen zwemmen. Bij het afscheid nemen gaf hij ons een enveloppe die we eerst niet wilde aannemen maar uiteindelijk na veel aandringen toch hebben aangenomen. Zoals hij zei was het geld voor onze lunch!

Er ligt een hoge luchtdrukgebied boven ons zodat het net als gisteren een prachtige zonnige dag was met heel weinig wind. We hebben dit zo uitgezocht want het kan hier behoorlijk waaien en dan is het hier zeer open en moeten wij weg zijn!

Op Sodo fietsen we eerst naar de noordelijkste settlement. Op deze zusterpost zit Lee Han Suk (een goede vriendin van Honey's zuster die we vorig jaar op Nangdo hebben ontmoet). Lee Han Sauk hebben we vorig jaar telefonisch gesproken. Ze verwachtte ons al want gisteren waren we even bij de zusterpost in de settlement op Tongde binnen gelopen. Deze zuster spreekt geen Engels maar ze snapte wel dat we op zoek waren naar Lee Han Suk. Dus heeft zij haar gebeld. We dronken samen een kop koffie en zo kregen we te horen dat Honey niet meer op Nangdo zit maar is overgeplaatst naar de Yeosu. Na een tijdje kwamen er meer patienten zodat we afscheid namen.

We fietsen verder langs de kust en over twee heuvels zuidwaarts. Bij de zuidelijkste settlement gingen we naar het politiebureau waar we onze papieren regelde. We vertelde wanneer we weg gingen en wat onze volgende bestemming is. Al weten we dit zelf nog niet zeker (hihi). Daarna reden we verder over de verharde weg naar de zuidelijke punt waar we een wandeling maakten naar de vuurtoren op de zuidpunt. Een prachtige tocht over een bospad met uitzichten over de baai tussen de twee eilanden maar ook over de zeer ruige zuidkust. Rond half drie uur waren we bij de pier waar even later ook Lee Han Suk met haar man kwam om afscheid te nemen. Om drie uur werden we opgehaald door de Indonesische man want Seh Kwang Young was inmiddels vertrokken voor zaken naar Yeosu. Wat een prachtige dag!

baai tussen Tongdo en Sodo...

de zuidelijke kust...


25 maart 2015
Vanochtend was er al rond zes uur bedrijvigheid op het ponton. De groentes die gisteren geplukt zijn door de eilandbewoners werden op de kade gewogen en in dozen gelegd. Die werden vervolgens op het ponton neergezet. Rond tien uur kwam de catamaran (ferry naar Yeosu) die de dozen meenam. Toen we gisteren binnen kwamen varen moesten we tussen verschillende viskwekerijen door. Vanochtend kregen we leuk contact met Seh Kwang Young en hoorden we dat ze hier inderdaad vissen kweken (groupers).Van de oudere vissen halen ze de eitjes weg en daar kweken ze dan weer nieuwe vis van tot ze één a twee kilo zijn. De vis wordt dan op de markt verkocht voor acht euro de kilo.

Om elf uur kwam er een andere ferry die even naast ons aan de kade afmeerde. Daar reden auto's en vrachtwagens vanaf en daarna ging de ferry weer verder. Beide ferries doen in deze baai drie plaatsen aan. Bij ons op Tongdo en dan in het noorden en zuiden van Sodo eiland. Toen de ferry weg was maakten Paul en ik een wandeling over het eiland. Het was inmiddels een prachtige zonnige dag geworden met geen wolkje aan de lucht maar wel met een frisse noorden wind. Eerst liepen we langs het water naar de ene settlement om vervolgens over een klein weggetje naar de top van de heuvel waar we een mooi uitzicht hadden over de baai en de andere kant van het eiland.

Uitzicht tijdens de wandeling...


Terug in het dorpje zagen we dat we internet hadden zodat we onze emails en de weer omstandigheden bekeken. We liepen ook nog naar de settlement even verderop. Wat zo mooi is zijn de beschilderingen op de muren bij de kaden en op veel huizen. Zo waren er schilderingen met de zee en een grote walvis, en hoe ze vroeger visten, d.m.v kleine houten bootjes met lantaarns.

de muurschilderingen...



Terwijl ik aan boord aan het koken was liep Paul nog even terug om te internetten en daar zag hij Seh Kwang Young. Hij vroeg hoeveel de overtocht met de ferry naar Sodo kost maar daar moest Seh Kwang Young niets van horen. Morgen worden we door hem naar de overkant gebracht en ook weer opgehaald!

24 maart 2015
GEUMUDO/KOMUNDO EILANDEN ZUID KOREA(34 02.836 n 127 18.631 e)
Even voor zes uur werden we wakker doordat de vissersboten vertrokken. Ook wij gooiden de trossen los en met een opkomende zon zeilden we de haven uit. Met twee reven in het grootzeil en de fok bij zeilden we met de stroom mee tussen Ando en Geumondo door. Daarna kregen we open water en en met ca vijftien kopen halve wind zeilden we lekker door. Met een zonnetje in de kuip bleef het toch nog fris door de koude noorden wind die er stond.

wegvaren bij zonsopgang...
We kwamen langs de kale rotsen van Kwangdo en tussen de kleine rotsen groep van Kudo. Rond twee uur zeilden we tussen Sodo en Tongdo eilanden door. Deze eilanden heten samen Geomundo of Komundo. Daarna haalden we de zeilen weg en motorden we de zuidelijkste haven (34 01.501 n 127 18.620 e) in.  Hier is een ferryterminal waar we niet aan mochten leggen. De meeste vissersboten liggen met de neus van de boot naar de kant omdat hier ca. twee en een halve meter getijde verschil is zodat we er niet naast konden gaan liggen. We besloten verder te kijken in de andere haven.

Op het eiland Tongdo vonden we een ferryontoon waar we wel konden afmeeren in de hoop dat we hier kunnen blijven liggen. Er zijn twee ingangen tussen deze eilanden. Wij zijn via de oostelijke ingang gekomen maar we hadden ook via de noordkant kunnen komen. Gelukkig hebben we dat niet gedaan want er is nu een brug in aanbouw en we weten niet zeker of we daar wel onderdoor hadden gekund. Rond drie uur lagen we goed en wel en dronken we een drankje in de kuip in de zon uit de wind! 

23 maart 2015
De zon was alweer volop aan het schijnen toen we rond negen uur werden opgehaald door Eun-Kyoung. Eerst reden we naar het huis van Nam-Hee om haar op te halen. Daarna reden we met de auto langs de oostkust van het eiland naar de noordwest punt. Vanuit de auto hadden we uitzicht over de eilanden in de verte waar we ca. een week geleden vandaan kwamen.

Vanuit de noordwest punt van het eiland begint een lange wandeling langs de westkust. Die bestaat uit vijf etappes en de laatste drie hebben we vorige keer gewandeld. Nu wilden we de eerste etappe lopen maar omdat Eun-Kyoung en Nam-Hee 's middags moesten werken hebben we er een deel van gedaan. We liepen over een bospad boven langs de kliffen. De zon scheen volop en het was helder weer zodat we mooie vergezichten hadden over de eilanden en Yeosu waar we vorig jaar hebben gezeild.

Uitzicht tijdens de wandeling Geomondo...

Kussentjes onder de billen...


Rond twaalf uur hadden we een rondje gewandeld en lunchten we in een klein eettentje van een vriendin van Nam-Hee. Na de lunch reden we terug naar huis. We hadden afgesproken dat we Nam-Hee gingen helpen met sla snijden uit haar tuin. Omdat je dan lang op de hurken moet zitten hebben de dames een soort kussen dat ze onder hun achterste binden en zo kunnen ze dan zittend de sla snijden. Ik kreeg er ook één en zo gingen we aan het werk.

sla snijden...

Rond half twee waren we klaar en moesten de dames naar hun werk en gingen wij naar de boot. Al terug wandelend kwamen we langs het politiebureau waar we naar binnen gingen om te melden dat we morgenochtend weg gaan. We moesten twee formulieren invullen, één voor mij en één voor de politie. Daarna gingen we onderuit met een boek. Rond acht uur kwamen de dames aan boord en zaten we de rest van de avond gezellig te praten.

22 maart 2015
Al vroeg verlieten de meeste vissersboten de haven. Twee bleven er achter om hun netten te repareren. Nu zagen we goed dat het grote net aan twee boten vast zit. Dit wil zeggen dat als ze varen ze een groot net tussen hun in slepen. Later hoorden we van Eun-Kyuonh (lerares) dat ze op ansjovis vissen.

Vissers repareren hun netten...

Rond tien uur gingen we naar de kerk waar we nog enkele andere bekenden van vorig jaar zagen. Na de dienst en met verschillende kerkleden te hebben gesproken gingen Paul en ik terug naar de boot om te lunchen, de vuile was te wassen en wat andere huishoudelijke klusjes.

Om vier uur werden we door Eun-Kyoun en Yun-Ae (vrouw van hotel/restaurant) opgehaald om een wandeling te maken. We liepen langs de baai en daarna over een prive pad de heuvel op. Halverwege de heuvel heeft de man van Yun-Ae een klein golfterrein gemaakt en is nog bezig dit groter te maken. Vanaf het golfterrein hadden we een prachtig uitzicht over de zee, de kleine rotsen voor de kust en een klein deel van het eiland.
uitzicht vanaf de golfbaan...


De rest van de middag leerden we hoe we een balletje moest slaan en waren de twee vrouwen zelf aan het oefenen. Rond zes uur gingen we terug naar het plaatsje en werden we uitgenodigd om rond half zeven in het restaurant te komen eten. Toen we in het restaurant aankwamen zaten er zes politiemannen te eten. Maar verder was het restaurant leeg. De politie mannen gingen even later weg. We zaten samen met Eun-kyoung, Pony Jun (haar man), Nam-Hee (vriendin)Yun-Ae en haar man gezellig te tafelen. We aten weer een soort gourmet (zelfde als gisteren) maar het eten was weer heerlijk en het werd weer een zeer gezellige avond. Rond half tien wasten we gezamenlijk af en gingen naar de boot.

21 maart 2015
GEUMODO EILAND ZUID KOREA(34 30.560 n 127 46.166 e)
Het was weer een mooie zonnige dag met een lichte westenwind. Om tien uur kregen we stroom mee en gingen de trossen los. Alleen op de fok zeilden we halve wind langs de ruige kust van Sorido en later tussen Ando en Geumodo eiland door. Aan de oostkant van Geumodo is de haven waar we al twee keer eerder zijn geweest. De eerste keer van 14/3/2014 t/m 16/3/2014 en de tweede keer van 5/4 en 6/4/2014 (feest van de kerk en mijn verjaardag).

We meerde af langs de boot waar we al twee keer eerder naast hebben gelegen. De politie kwam gelijk naar ons toe en ik liep mee naar het politiebureau waar ik de vragen beantwoordde. Daarna liep ik door naar het hotel waarvan de man, de eigenaar is van de boot waar we nu naast liggen. De eigenaresse Yun Ae herkende mij meteen en vond het leuk ons weer te zien. Onze Yacht lag daar prima. Helaas spreekt zij geen Engels waardoor we geen verdere conversatie voerden. Vervolgens liep ik door naar het huis van Eun-Kyoung (de lerares die Engels spreekt). Zij was niet thuis maar haar man Pony Jun wel. Nadat ik met Pony Jun een kop koffie had gedronken bracht hij mij naar zijn vrouw toe. Het is springtij en zij was met een stel andere vrouwen kokkels aan het zoeken tussen de kiezelstenen en de modder. Eun-Kyoung was blij verrast mij te zien net als de twee andere vriendinnen Nam-Hee en Mo Du. Ik mocht gelijk mee helpen kokkels zoeken en ondertussen praatten we voluit.

Paul was aan boord gebleven omdat hij er niet helemaal zeker van was of het diep genoeg bleef met het extreme springtij. Op een gegeven moment zag ik tijdens het kokkel zoeken dat de boot zich verplaatste en toen ben ik gelijk naar Paul toe gegaan. Het bleek inderdaad te ondiep te worden en nu lag hij afgemeerd aan de ferry pontoon. Ik liep naar het kantoor om te vragen wanneer de ferry kwam. De man sprak geen Engels maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het pontoon op het ogenblik niet in gebruik is en dat we daar kunnen blijven liggen.

Rond zes uur kwam Eun-Kyoung en Pony Jun ons ophalen om bij hun te komen eten. Even later kwamen ook Nam-Hee en Mo Du en werd het een zeer gezellige avond met heerlijk Koreaans eten. Een soort gourmet met varkensvlees, worst en gamba's en met daarbij de sla en de Koreaanse saus.

een zéér gezellige avond...

Rond half tien werden we terug naar de boot gebracht en zagen we dat er net als vorige keer een grote vloot vissersboten afgemeerd in de haven lag.

één van de koreaanse manieren van vissen...


20 maart 2015
In de ochtend was het bewolkt. Ik was bezig met de pilots van Canada en Paul zat te lezen over de zeilboten die in Canada zijn geweest. Rond elf uur kwam de zon door en na een vroege lunch maakten we een wandeling over het eiland. Over een verharde weg langs verschillende tuintjes liepen we naar de zuidpunt van het eiland waar een vuurtoren staat. Onderweg zagen we vrouwen bezig in de veld.
werken op het land....

De zon was warm en voor het eerst dit jaar liepen we in lange broek met shirt. Bij de vuurtoren bleven we een tijdje zitten om te genieten van het prachtige uitzicht over de ruige zuidelijke kust van Sorido.

Terug liepen we over een pad door het bos waar we verschillende kleine vogeltjes hoorden en zagen. Maar ook zagen we veel herten die als ze ons hoorden snel weg sprongen. Rond vier uur waren we terug aan boord waar we een drankje in de kuip in de zon nuttigden. Het was een mooie wandeling!

19 maart 2015
SORIDO EILAND ZUID KOREA(34 25.861 n 127 47.944 e)
Gisteren toen we op Sorido eiland aankwamen waren de broeken van Paul en mij nat. Het leek wel of we in onze broeken hadden geplast maar dat was niet het geval (hihi). Voordat Seon en Junho kwamen trokken we snel andere kleren aan en lieten het erbij.

Vanochtend hingen we de broeken buiten te drogen en keken we waarom de broeken zo nat waren geworden. We zagen aan de binnenkant van de zeilbroeken meteen wat het probleem was. Door de leeftijd en de dikke kleding die we eerder onder onze zeilbroeken hadden aangetrokken was nu de Goretex binnenlaag op enkele plekken gescheurd. Gelukkig konden we de plekjes plakken met reparatie Goretexdoek dat we bij andere zeilpakken hebben gekregen. Daar waren we in de ochtend druk mee bezig terwijl het nog bewolkt was. Na de lunch klaarde het op en kwam de zon door. We maakten een kleine wandeling door het dorp. Een leuk klein vissersdorpje met gekleurde huizen. Aan de kant zagen we vrouwen bezig met het plukken en schoonmaken van zeewier.  

Sorido Haven...

vrouwen aan het werk...

18 maart 2015
SORIDO EILAND ZUID KOREA(34 25.861 n 127 47.944 e)
Om vijf uur in de ochtend keken we via internet naar de start van de Volvo Ocean race. Daarna zeilden we rond zeven uur in de regen en met vol tuig de haven van Tongyong uit. Met halve wind ging het zuidwaarts langs Mireukdo eiland. Daarna koersten we tussen Mireukdo en Hangnimdo-Songdo-Jeodo eiland door waar we twee reven in het grootzeil zetten. Nu zeilden we met het zeil aan de ene kant en de fok uitgeboomd aan de andere kant verder oostwaarts. Hoe verder we naar de open zee kwamen hoe meer de wind toenam. Op een gegeven moment hadden we dertig knopen ruime wind en met vlagen van veertig knopen zodat we het grootzeil weg haalden en alleen op fok verder zeilden.

De golven bouwden zich snel op in het ondiepe (ca. 20 a 40 meter) water. Ik werd een beetje ongerust aangezien we het laatste stuk tussen twee eilanden door moesten. We keken op de kaart en tussen die eilanden bleef het gelukkig net zo diep. Maar bij de aanloop van de eilanden nam de wind af tot twintig a vijfentwintig knopen waarbij ook de golven snel afnamen. Nog steeds in de volle regen zeilden we tussen Ando eiland en Sorido eiland door. Nu waren we in de luwte van Sorido eiland waar we de haven in gingen. Op de kaart stond dat het maar één a anderhalf tot twee meter diep was. Maar gelukkig bleef het diep en konden we de haven in.

De twee solozeilers, Seon en Junho, uit Tongyong lagen er ook nog en we meerden naast Largo (één van de zeilboten) af. Inmiddels was het half vier geworden en hadden we 48 mijl afgelegd. We nodigden beide zeilers uit om bij ons te komen eten. Zij hebben geen verwarming aan boord dus het was voor hen pure luxe. We bedankten hen nog eens hartelijk voor de pijp van de Webasto en vertelden dat we die nu in gebruik hebben. Het werd een zeer gezellig avond.

17 maart 2015
In de ochtend haalden we de achterhut leeg zodat Paul achterin kon kruipen. Een paar dagen geleden hebben we een nieuwe uitlaatpijp voor de Webasto (diesel kachel) gekregen en vandaag heeft Paul die erop gezet. Ik hielp door spullen en gereedschap aan te geven. Nadat de uitlaat geplaatst was deden we de Webasto aan om te zien of alles goed gemonteerd was. Die werkte weer prima dus konden we alles weer inruimen.

oude en nieuwe Webasto uitlaatpijp...


Na de lunch ging ik met de bus naar Top Markt (supermarkt) om verse groente, fruit en vlees te kopen. Rond twee uur was ik terug en belden we Custom omdat we morgenochtend willen vertrekken naar de eilanden van Zuid Korea en daarna naar Pohang. Rond vier uur kwam Custom en werd er een vertrekformulier ingevuld met als volgende bestemming Pohang. We maakten er een foto van want toen we aankwamen in Tongyong had de ambtenaar verteld dat ik een formulier mee kreeg voor custom Pohang. Deze mannen wisten daar niets van vandaar dat we er voor de zekerheid een foto van maakten.

De boot werd weer paraat gemaakt om morgen vroeg te vertrekken! De laatste avond dat we Uitzending Gemist konden kijken en nog wat konden skypen. We hadden email contact met de mannen die op de zeilboten wonen in Tongyong. Zij zijn met hun zeilboten onderweg naar Jeju eiland en waren vandaag aangekomen in Sorido eiland waar ze morgen blijven liggen.

16 maart 2015
Gisteren heb ik een gat in mijn kies ontdekt. Vanochtend om acht uur ging ik naar de receptie van het Chungmu Resort om te vragen waar er hier een tandarts is. Die blijkt niet ver bij ons vandaan te zijn zodat we er gelijk naar toe fietsen. We waren er rond kwart over negen en er was een mevrouw voor ons. De tandarts begon om half tien. Er stonden vier stoelen op rij en ik werd in de tweede stoel gezet. Inmiddels was de tandarts met de eerste patient bezig. Er werd gevraagd wat de klacht was en ik wees mijn gaatje aan. De tandarts kwam even snel kijken en vond dat er eerst een röntgen foto gemaakt moest worden. Toen dit gedaan was, was hij klaar met de eerste patient en werd ik geholpen en kwamen er andere patienten binnen om op de andere stoelen plaats te nemen. Lopende band werk voor de tandarts! In de wachtkamer zaten nog meer mensen te wachten. Voor een gaatje vullen en een röntgen foto moesten we vierentwintig euro betalen.

Buiten werd er vanuit een auto getoeterd. Dat bleken onze kennissen te zijn die ook op hun zeilboot wonen. We kwamen in gesprek en toen bleek dat ze vandaag langzaam naar Jeju eiland gingen zeilen. Terug bij de boot ging ik wat administratieve klusjes doen terwijl Paul op de fiets de mannen bij hun zeilboot opzocht. Rond twee uur was hij terug en na een late lunch deed hij wat klusjes buiten. Het was mooi zonnig weer met een zeer licht briesjes zodat hij de fok kon uitrollen en wat zeildoek op het zeil kon plakken. Rond vier uur was ik klaar met de klusjes en dronken we een drankje in de kuip.

15 maart 2015
Eerst sliepen we lang uit. Na de koffie en de lunch buiten te hebben genuttigd pakten we de fietsen en reden we naar het centrum van de stad. Nu we de tunnel onder het water door ontdekt hebben is het een stukje eenvoudiger om naar de stad te fietsen al moesten we wel een paar heuvels over. We reden naar de Lotte Markt om nog wat extra kaas te kopen want die was vorige keer uitverkocht en als echte Hollanders kunnen we niet zonder! Daarna reden we naar de Mc Donnald voor een ijsje van vijftig cent want het wordt steeds warmer
.
Rond drie uur waren we terug aan boord en zag Paul dat mijn buitenband kaal is, bijna een klapband. We hebben nog een extra buitenband liggen dus heeft hij die erop gezet terwijl ik de boodschappen opruimde. Even later kwam Jae Huck Choi (de zoon van Mr Choi uit Pohang) langs. Hij studeert hier in de buurt voor het ontwerpen van Yachten. Het werd een gezellige middag.

14 maart 2015
Na ons ontbijt en de koffie keken we via internet naar de Volvo Ocean inshore race in Auckland. Daarna ging ik aan de gang met klusjes op de computer. De oude boordcomputer heeft het begeven (accu stuk) en nu moest ik een aantal email adressen opnieuw in het Sailmail bestand invoeren en sommige email adressen wijzigen omdat die veranderd zijn. Paul was ondertussen buiten door de haven aan het wandelen want het is zaterdag en dan is er een kleine bedrijvigheid in de Marina.

13 maart 2015
Vanochtend na ons ontbijt fietsen we over de promenade langs de waterkant terug naar het vorige haventje waar we langs gezeild zijn toen we binnen kwamen. Ook nu zagen we net zoals tijdens onze wandeling dat de meeste bomen al knopjes hebben of zelfs al iets verder uitlopen. Langs de promenade staan weer allemaal beeldjes net als in Pohang. Ze maken er voor de wandelaars en fietsers wel iets moois van.

Aangekomen bij het andere vissersdorpje zagen we enkele zeilboten liggen. We fietsen er naar toe. Een grote catamaran chartert hier maar daar was niemand aanwezig. Op de twee andere zeilboten waren wel zeilers. Een van hen sprak goed Engels maar had weinig tijd.

Rond één uur waren we terug aan boord waar ik de lunch bereiden. Na de lunch maakte ik de knoflook die ik gekocht had schoon en maakte deze fijn. Daarna deed ik de knoflook in grote glazen potten met olie erin zodat het lang houdbaar blijft. Paul was op internet bezig.

Halverwege de middag werd er aangeklopt. Het waren de twee zeilers van de andere haven die de boot graag wilden zien. Zo zaten we de rest van de middag gezellig te praten over zeilen. We vroegen hen of ze misschien wisten waar we de uitlaatpijp van onze Webasto (stuk gegaan in Japan) konden kopen. Ze belden wat rond maar konden nog geen antwoord geven. Aan het eind van de middag gingen ze weg maar rond zeven uur waren ze weer terug met twee meter uitlaatpijp voor de Webasto en een bak aardbeien. De rest van de avond zaten we weer gezellig te praten en zagen ze onze film. Ook zij wonen aan boord van hun zeiljacht en hun droom is de wereld rond zeilen. Dus ons advies was "gewoon doen!"

12 maart 2015
Het is donderdag en dan is er markt in het centrum van Tongyong. Met bus 101 reden we daar naar toe en liepen de markt over. De winterkleren zijn haast niet meer te koop alles is al zomerkleding. Niet gek natuurlijk want het is al lente! Toch vonden we in een winkel nog goedkope winterbroeken met een fleece binnenvoering waarvan we er drie kochten. Daarna liepen we verder door naar de Lotte Markt (supermarkt) waar ik toch grote inkopen deed van lang houdbare etenswaren. Ik ken ons en als we opeens de geest krijgen kunnen we in één keer weer terug naar Japan zeilen. Ik wil juist in Korea inkopen doen omdat ze hier groot-verpakkingen hebben en omdat het goedkoper is. Met een volle taxi gingen we terug naar de boot waar ik alles begon in te ruimen. Paul hielp om alle Cola onder de vloer kwijt te raken. Daarna was het tijd voor een borrel en avondeten. In de avond keken we weer uitzendingen gemist.

11 maart 2015
Het was weer een prachtige heldere zonnige dag met een frisse noordenwind. We besloten om vandaag met de kabelbaan naar de top van Mt Mireuksan (461 meter) te gaan en naar beneden te wandelen. Aangekomen op de top van de berg hadden we weer een prachtig uitzicht over het Halleochaesang Marine Park aan de ene kant en Tongyong aan de andere kant. Dit hebben we vorig jaar ook gedaan maar toen zijn we via de Yonghwassa tempel en de Gwaneunan Dosoran tempel terug gewandeld. Vandaag zijn we via de andere kant van de berg over een mooi bospad naar beneden gelopen. Onderweg lunchten we en genoten we van de uitzichten.


Uitzicht over het marine park...

zie de hoeveel kwekerijen in het water...

Rond drie uur waren we terug aan boord waar we onze spullen pakten en naar de sauna/badhuis in het Chungmu resort gingen. Voor vier euro per persoon konden we in twee verschillende soorten sauna's en twee hete baden waarvan één bad van groene thee. De mannen en vrouwen zijn gescheiden en Paul hield het één uur vol terwijl ik er twee uur heb doorgebracht. Toen kreeg ik honger anders was ik wel langer gebleven (hihi). Na het avond eten gingen we weer naar voren om Uitzending Gemist te kijken. We genieten nog even van internet!


10 maart 2015
Het heeft vannacht vier graden gevroren en vanochtend bij het opstaan was het nog steeds 1 graad onder nul. Met de bus (nr 100) gingen we naar de stad. Vorig jaar rond deze tijd waren we hier ook en hebben we buiten het centrum een Lotte Markt (grote supermarkt/warenhuis) gezien waar we nu met de bus naar toe gingen. Ik wil hier in Zuid Korea grote inkopen doen tot en met Alaska en nu keken we of dit filiaal groot genoeg is en of van ze alles hebben. Dat was het geval maar het is nog te vroeg voor de inkoop.

De zon scheen volop en wordt ook steeds sterker want in de zon is het al snel warm al is er een koude noorden wind. We besloten om via het centrum door de tunnel onder het water door terug naar de boot te wandelen. Rond vier uur waren we terug bij de boot en toen ik mijn stukjes wilde gaan typen bleek de boordcomputer het niet te doen. Paul keek ernaar en kwam tot de conclusie dat de accu van de computer het niet meer doet en een raar tikkend geluid geeft. Dus werd de laptop op de kaarten tafel gezet en is de SSB zender er op aangesloten. Na het avondeten gingen we naar bed om weer Uitzending Gemist te kijken. Wat is het toch heerlijk om internet aan boord te hebben!


9 maart 2015
Ik sliep lang uit terwijl Paul naast mij op de Ipad lag te internetten. Nadat we opgestaan waren dronken we koffie en aten een lunch. Na de lunch maakten we een wandeling langs het water naar het toeristenbureau. De zon scheen en we merkten dat die steeds sterker wordt, het lijkt wel voorjaar! Terug aan boord keken we een film en daarna aten we ons avondeten.


8 maart 2015
Het is zondag en dus was er weer veel bedrijvigheid op de steigers. Het was een zonnige dag en zittend in de kuip hadden we contact met andere zeilers op de steiger. Na de lunch maakten we een wandeling langs het resort en verder langs het water waar we even later bij de surfclub aankwamen. Daar waren ze druk bezig met het optuigen van de surfplanken zodat we bleven kijken. We kregen contact en werden uitgenodigd om bij de surfers te komen zitten. Sommige deden wat proefritjes maar er was nog te weinig wind om serieus te gaan surfen.

Rond drie uur kwam de wind opzetten en gingen ze surfen. Ze deden een onderlinge wedstrijd waarbij Paul ook uitgenodigd werd maar helaas had hij zijn surfpak/duikpak niet bij zich zodat hij verstek liet gaan. Aan het eind van de middag liepen we terug naar de boot om in de kuip een borreltje te drinken en later te eten. Na het eten skypten/facetimten we met verschillende familieleden en keken we Uitzending Gemist.

7 maart 2015
TONGYONG ZUID KOREA(34 49.688 n 128 26.286 e)
De zon scheen al toen we uit bed kwamen. De eigenaar van de First 32.5 naast ons kwam aan boord. Toen we contact kregen bleek hij goed Engels te spreken. De zeilboot die normaal hier ligt is nu naar Jeju Eiland dus kunnen we hier blijven liggen. Hij wilde ons ook wel helpen om te vragen of we met onze boot uit het water konden en dus liepen we even later naar het Chungmu Resort om dit te vragen. De man achter de balie herkende ons meteen van de vorige keer en zei dat dit niet ging omdat onze boot te zwaar is. De andere First die hier op de kant staat is met een andere kraan het water uit gehesen. Jammer want het is hier wel goedkoop. Terug aan boord dronken we gezamenlijk een kop koffie en kwam zijn crew langzaam aan. Hij ging met zijn crew zeilen en wij deden rustig aan wat klusjes als opruimen en de boot schoonmaken. 

GESCHIEDENIS ZUID KOREA IS TE ZIEN OP 25-02-2014 HET IS NU DE TWEEDE KEER DAT WE IN TONGYONG ZIJN. DE EERSTE KEER WAS VAN 25-02-2014 T/M 03-03-3014.

6 maart 2015
TONGYONG ZUID KOREA(34 49.688 n 128 26.286 e)
Om twaalf uur in de nacht verlieten we Izuhara en zeilden we met twee reven in het grootzeil met ruime wind naar de zuidkant. Er stond ca vijfentwintig knopen wind en we gingen lekker. Aan de andere kant van Tsushima aangekomen moesten we aan de wind tegen de twintig a vijfentwintig knopen wind in hakken met één tot anderhalve meter golven. Toch werd het een goede tocht. We hadden goed zicht want achter de bewolking scheen een volle maan. We moesten verschillende vaarroutes oversteken en met de AIS radar gekoppeld aan onze nieuwe Garmin GPS ging het weer makkelijk!

Rond elf uur kwamen we tussen de eilanden van Zuid Korea en waren we de golven kwijt. We passeerden de eilanden Geojo Do, Pongam Do, Yonhchu Do, Hansan Do alvorens bij Tongyong uit te komen. Na 74 mijl meerden we af aan de andere kant van de steiger van Chungmu Marina. De buitenkant van de buitenste steiger is namelijk niet van Chungmu Marina maar van de gemeente en daar kunnen we gratis liggen (weten we nog van de vorige keer). Ik liep naar het cafe aan het begin van de steiger om te vragen of hij Custom etc wilde bellen. Na een kwartier kwamen Quarantaine en Custom langs. We reden met de Custom-ambtenaar mee naar het centrum van de stad waar we naar het immigratie kantoor gingen. Toen al het papier werk afgehandeld was aten we een hamburger bij de Lotteria om vervolgens met de bus terug naar de boot te gaan. Inmiddels was het half zeven eer we terug waren. Nu lekker slapen!