actuele positie Giebateau

Get the code

dinsdag 28 april 2015

065 Jaaroverzicht 2014 - 2015



PILOTS EN KAARTEN DIE WE DIT JAAR GEBRUIKT HEBBEN:
KAARTEN: Isailers op de ipad, open CPN op de computer en onze Garmin GPS kaarten.

PILOTS:
1 Small Craft guides japan (H802 t/m H811)
2 small Craft Chart Southern part of South Korea
3 PUB 158 en Pub 159 (Japan)
4 PUB 157 (Korea)


 
WEERBERICHTEN:
- via SSB. Sinds vorig jaar krijgen we naast de gewone grib files ook extra informatie over de mogelijk aankomende en bestaande typhoons. (kun je bij sailmail aanvragen).
- via INTERNET: http://passageweather.com/ 


ONDERHOUD EN PROBLEMEN AAN BOORD:
- In de kabel bij de antenne van de FURUN0 GPS zat een storing zelf gemaakt.
- Bij het uit het water halen in Mokpo is de SCHROEF beschadigd, Nieuwe schroef.
- De uitlaat slang slang van de motor vervangen, deze lekte een beetje.
- bij de Motor de olie, oliefilter, diesel filter, lucht filter en koelvloeistof vervangen.
- controle paneel van de motor deed het niet goed zelf meer, onderdelen vervangen zodat deze het nu wel weer goed doet.
- ankerlier vervangen, nieuwe gekocht in Nederland.
- Furuno GPS heeft het uiteindelijk begeven. Het probleem bleek toch niet alleen achterin bij de antenne te liggen, tweedehands  Gramin GPS gekocht.
- uitlaat slang Webasto stuk, nieuwe uitlaat slang eraan gemaakt onderdeel van de neerhouder van de giek gebroken, in Nederland nieuw onderdeel besteld.

FINANCIEEL:
We zijn over ons budget heen gegaan maar we hebben een nieuwe schroef, een nieuwe ankerlier en zijn naar Nederland geweest.

MEDISCH:
Beide zijn we gezond, alleen heeft Caroline een nieuwe kroon gekregen. Verder waren er gelukkig geen bijzonderheden dit jaar.

MEERDAAGSE BINNENLANDSE TOCHTEN ZONDER BOOT:
- Vanuit Maizuru (west kust Japan) we met de trein naar Kyoto gegaan en daar hebben we het Gion Festival meegemaakt. Een echte aanrader!
- In Oktober, November en December waren we in Nederland.

BIJZONDERHEDEN DIT JAAR.
Zie ook bijzonderheden 2013/2014 (Japan/Korea) dat geld ook voor dit jaar. We genoten weer van de vriendelijke mensen in Japan en Korea maar dit jaar kregen we wel te maken met de autoriteiten in Korea en Japan. Omdat we in Mokpo (ZUID KOREA) problemen kregen en we daar langer bleven dan het plan was moesten we naar de autoriteiten. Nu bleek dat we ons niet aan de Koreaanse regelgeving hadden gehouden. Bij het inklaren in Tongyong was dit ook niet verteld zodat we er met een waarschuwing vanaf kwamen. (Zie 9 mei 2014).

In JAPAN moet je een cruising permit aanvragen bij het Ministerie van Transport. Vorig jaar toen we Kochi verlieten om naar Fukuoka te zeilen hadden we de fout gemaakt om niet naar het ministerie van transport te gaan maar naar de Coast gard. Het was winter en we kregen verder geen controle zodat we er wat makkelijk over gingen denken. Niets is minder waar! Toen we in Nagasaki aankwamen hebben we onze cruising permit in het kantoor van het Ministerie van transport aangevraagd tot Fukuoka en deze kregen we een paar dagen later via internet.

Aangekomen in Fukuoka vroegen we in het kantoor van het Ministerie van transport we een cruising permit aan voor de westkust van Honshu. Ook die kregen we een paar dagen later via email opgestuurd. Nu weten we van te voren nooit in welke haven we terecht komen vanwege het weer. In calamiteiten mogen we iedere haven binnen lopen. Maar op een gegeven moment was de wind op en wilden we niet motoren. Er was een kleine haven die niet op onze permit stond maar omdat we het niet zo nauw namen
gingen we die haven in, FOUT! Gelijk stond er politie op de kant en mochten we niet van de boot af. Even later kwamen er ambtenaren ons duidelijk maken dat deze haven niet op onze cruising permit stond. Uiteindelijk mochten we de nacht blijven maar mochten we niet van boord. De volgende dag moesten we ons melden bij de Goastgard in een grotere plaats en kregen we een berisping.

Toen we terug uit Nederland kwamen wilden we de binnen zee van Japan in. Nu vroegen we via de email een cruising permit aan bij het kantoor in Fukuoka. Die wilden ons wel helpen maar dan moesten we tien dagen in Tsushima blijven en dat wilden we niet. We zeilden door naar de binnenzee en verlieten daarbij het district van Fukuoka.

In Hofu wilden we de verdere cruising permit te regelen. Niets was minder waar. We kregen alleen een permit voor dat district en dit was tot aan Onomichi. We emailden alvast naar Onimichi in de hoop dat deze klaar zou liggen als we aankwamen. Maar zo werkt dat niet! We moesten ons eerst melden en dan maakten ze de cruising permit. Zo schoten we niet echt op en besloten niet helemaal de binnenzee door te zeilen.

ONS ADVIES IS VRAAG JE CRUISING PERMIT AAN IN FUKUOKA EN BLIJF DAAR TOT JE DEZE HEBT. DIT IS DE MEEST WELWILLENDE MINISTERIE VAN TRANSPORT IN HEEL JAPAN.

DESONDANKS AL DEZE AMBTENARIJ HEBBEN WE EEN PRACHTIGE TIJD IN JAPAN EN KOREA GEHAD EN ZOUDEN HET ZEKER NIET KORTER HEBBEN WILLEN MEEMAKEN...