actuele positie Giebateau

maandag 5 december 2016

074 Besteming Noord Amerika (2) PUDGET SOUND

reis vanaf mei 2006...

een reset van de interactieve kaart nodig?
 druk op de noordpijl rechtsonder in de kaart
(kaart is nog in ontwikkeling (Rob))

09 februari 2017
ROCHE HARBOR, SAN JUAN ISLAND, SAN JUAN EILANDEN GROEP, WASHINGTON/AMERIKA(48 36.438 n 123 09.254 w)
Rond half zes begon het aardig te waaien vanuit het zuidwesten en lagen we lager wal. In het donker ging ons anker op en met ca vijfentwintig knopen wind zeilden we halve wind alleen op fok de Chuckanut bay uit de Rosario straat in. Hier draaide de wind in één keer naar het noorden en werd minder zodat we ook ons grootzeil konden hijsen. Nu zeilden we vol tuig onder invloed van de uitflow wind (koude wind die vanaf de bergen in de vallei van het vaste land komt) en in de regen halve wind door de Rosario straat tussen Lummi en Vendovi eiland. Daarna zeilden we verder westwaarts door de San Juan eilanden groep. Eerst tussen Sinclair en Cypress eiland daarna door Peavine pass tussen Obstructione en Blakery eiland waar we met doodtij doorheen gingen. Vervolgens door Harney channel tussen Orcas en Shaw/Craine eiland de San Juan straat in.

Alle eilanden waren bedekt met sneeuw maar vandaag was het boven nul en regende het zodat de sneeuw wel snel zal verdwijnen. Nadat we de San Juan straat waren overgestoken kwamen we aan, aan de noordzijde van San Juan eiland waar Roche Harbor is. We hadden vanochtend gebeld naar custom in Friday harbor dat we graag vandaag rond vier uur wilden uitklaren in Roche harbor. Toen we rond half drie en na tweeëndertig mijl aan de custom steiger afmeerden was de man al aanwezig en was de klus snel geklaard. Al snel lagen we op ons eigen anker en ging de televisie aan.

08 februari 2017
CHUCKANUT BAY, BIJ BELLINGHAM, WASHINGTON/AMERIKA(48 41.571 n 122 29.829 w)
Eerst sneden we ons nieuwe matras op maat en legde het op ons oude matras. Vanavond slapen we voor het eerst op ons nieuwe matras!

Rond tien uur gingen we naar de kant en maakten Julia en ik samen een lunch. Na de lunch maakten Julia en ik een wandeling door de sneeuw terwijl PK en Paul achter de computer gingen zitten.
Het was weer een gezellige dag maar rond vier uur werd het tijd om afscheid te nemen, snik snik.

PK AND JULIA THANK YOU SO MUCH FOR THE NICE TIME!

07 februari 2017
CHUCKANUT BAY BIJ BELLINGHAM , AMERIKA (48 41.571 N 122 29.829 W)
De laag sneeuw op de boot en de dinghy is dikker geworden. Toen we rond tien uur naar de kant gingen stopte het net met sneeuwen en kwam de zon door. Aangekomen bij Julia en PK stapten we in de auto en reden rustig naar Bellingham. De hoofdwegen waren gepekeld maar de kleinere wegen waren nog glad. In Bellingham gingen we naar verschillende winkels. Twee tweedehands zaken die door vrijwilligers worden gerund waren gesloten vanwege de gladde wegen en de weersomstandigheden.

De supermarkten en andere winkels waren wel open waaronder Walmarkt waar we een top matras voor op ons bed kochten. Dit is een dunne matras die we boven op onze oude matras leggen aangezien die op de boot na vele jaren toch wat dunner begint te worden. Daarna gingen we naar Cosco waar we nog wat boodschappen deden en een gegrilde kip kochten. Rond vier uur waren we terug bij PK en Julia thuis, tijd voor een wijntje en een cola en later een heerlijke gegrilde kip. Na het eten was het tijd om terug naar de boot te gaan.

06 februari 2017
CHUCKANUT BAY BIJ BELLINGHAM , AMERIKA (48 41.571 N 122 29.829 W)
Het had de hele nacht gesneeuwd en toen we buiten keken sneeuwde het nog steeds. Op de boot en de dinghy lag een dik pak sneeuw en de temperatuur was nog steeds drie graden onder nul. Over de radio hoorden we dat de kinderen sneeuwvrij hadden en dat er werd gewaarschuwd dat de wegen glad waren en dat als je niet weg moest je beter thuis kon blijven.

sneeuw...

Na de lunch roeiden we naar de kant en maakten samen met Julia een mooie wandeling door de sneeuw.

Rond drie uur waren we terug in het huis van PK en Julia en waar Julia en ik begonnen met het maken van een Roast-dinner. Na het eten gingen Paul en ik terug naar de boot terwijl het nog steeds zachtjes sneeuwde. Het was weer een gezellige middag/avond.

thuis bij Julia en PK...
05 februari 2017
CHUCKANUT BAY BIJ BELLINGHAM , AMERIKA (48 41.571 N 122 29.829 W)
De harde wind duurde tot rond middernacht daarna werd deze minder. Wel bleef het hard regenen waardoor onze watertanks weer goed gevuld werden. Rond tien uur vanochtend werd ook de regen minder en gingen we naar het huis van Pk en Julia waar we gezamenlijk pannenkoeken aten en gezellig zaten te praatten. Ik vond op Amazone het boek wat ik graag wilde kopen en aangezien PK een account bij Amazone heeft bestelde hij het boek voor mij.

Na de brunch stapten we in de auto en reden naar Bellingham waar we wat winkels bezochten voordat we naar het huis van Marry en Jim gingen om de finale van de American football te kijken. Het waren de Patriots tegen Facons. Vandaag leerden we weer wat meer over de spelregels en het werd een spannende wedstrijd. Uiteindelijk wonnen de Patriots. Toen we terug naar huis reden sneeuwde het en lag er al een aardig laagje sneeuw op de weg. Tegen negenen waren we terug bij PK en Julia en gingen we gelijk door naar de boot.

04 februari 2017
CHUCKANUT BAY BIJ BELLINGHAM , AMERIKA (48 41.571 N 122 29.829 W)
Om zes uur in het donker gingen we met ons dinghy naar de kant. De Safeway supermarkt is hier 24 uur per dag open zodat we eerst daar wat boodschappen deden. Daarna liepen we naar de Anacortes Market waar we zesendertig pakken volle houdbare melk hadden besteld. In heel Canada en de Puget Sound heb ik alleen in deze supermarkt volle lang houdbare melk gevonden. Die hebben we nodig om goede yoghurt te kunnen maken. Met half volle melk blijft de yoghurt dun als karnemelk. Zo gingen we met twee dozen melk en de rest van de boodschappen op ons steekwagentje in het donker terug naar de dinghy.

Terug aan boord ging ons anker op en hesen we de zeilen. Met fok en twee reven in het grootzeil kruisten we verder noordwaarts naar Bellingham. Het was een bewolkte dag maar nog steeds droog. Onderweg hadden we contact met Pk en Julia. Aangekomen in Chuckanut Bay viel de wind bijna weg en haalden we de reven eruit om toch nog op de ankerplek te komen.
Nadat we goed en wel lagen gingen we naar de kant en was het een gezellig weerzien. Samen aten we een lunch en daarna reden we naar Bellingham waar we een tweedehands markt en een tweedehands winkel bezochten. Rond vier uur waren we terug bij PK en Julia en begon ik met het avondeten. Ik maakte kippenpootjes in zoet/zure saus. Rond negen uur gingen we terug naar de boot. Helaas was het net hard gaan waaien en moest Paul hard roeien tegen de wind en de golven in om terug bij de boot te komen. Ik zat in de voorpunt en werd wel wat nat en zout...

03 februari 2017
FIGALDO BAY, ANACORTES, AMERIKA (48 30.552 N 122 36.184 W)
Het sneeuwde zacht toen we om half acht de mooring verlieten en alleen op fok halve wind Kilisut Harbor uit zeilden. Aangekomen in Port Townsend Bay hesen we het grootzeil en deden er gelijk twee reven in aangezien er twintig knopen wind stond. Met de fok en twee reven in het grootzeil zeilden we met ruime wind en met de stroom mee noordwaarts door Admiralty Inlet naar de Strait of Juan de Fuca. Daar stopte het sneeuwen maar bleef het bewolkt en werd de wind minder tot ca twaalf knopen en we haalden de reven eruit. Nu zeilden we eerst halve wind en laten aan de wind verder langs Whidbey eiland.

De Strait of Juan de Fuca gaat tussen Fidalgo eiland (noordelijk van Whidbey eiland) en Lopez eiland (behoort tot de San Juan eilanden groep) over in de Rosario Straat. Hier kregen we wind en stroom tegen. We kruisten verder maar kwamen twee uur lang niet vooruit, te veel stroom! Helaas was er geen ankerplek dichtbij waar we even tijdelijk konden ankeren. Rond vier uur nam de stroom af en gingen we weer langzaam vooruit. Inmiddels was het wel weer hard gaan regenen met een temperatuur van ca. één graad boven nul. Uiteindelijk kwamen we rond half zes in het donker in Fidalgo Bay aan waar ons anker er dichtbij Anacortes in ging.

02 februari 2017
KILISUT HARBOR, MARROWSTONE ISL. AMERIKA (48 05.466 N 122 43.181 W)
Het was een zonnige dag zonder wind zodat we tussen de klusjes door koffie/chocomelk in de kuipkonden drinken. Paul deed wat klusjes buiten en ik was bezig met het boek over zeewier. Toen we rond het middaguur onze lunch in de kuip zaten te eten kwam Roger in zijn klein zelf gemaakte zeil/roei boot langs varen. We maakten een praatje en daarna roeide hij weer verder.

Rond half vier gingen we naar de kant waar we werden opgehaald door Janet en Willy. Samen gingen we naar het huis van Roger en Jo waar we eerst gezellig wat borrelden en daarna wat aten. Iedereen had iets meegenomen. Daarna lieten we onze film van onze reis zien. Het was een gezellige avond.

01 februari 2017
KILISUT HARBOR, MARROWSTONE ISLAND, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(48 05.466 n 122 43.181 w)
Om zeven uur was ik bezig met het wekken van rundvlees voor als we in Alaska zijn. De potjes met aangebakken vlees stonden een uur in de hoge druk pan. Ik had twee ladingen zodat ik rond tien uur klaar was. Terwijl de potjes in de hogedrukpan stonden was ik bezig met het uitwerken van de boeken over Seavegetables. Er komt nog aardig wat bij kijken om de goede zeealgen (rode, bruine en groene) van elkaar te onderscheiden en het op die juiste manier klaar te maken voor gebruik.
Toen ik klaar was, was het inmiddels een mooie zonnige dag geworden met een lichte bries in de harbor. Het anker ging op en alleen op de fok kruisten we naar de uitgang van Kilisut Harbor waar we een mooring oppakten. Paul ging naar voren om onze ankerketting na vier jaar om te draaien. Het gedeelte dat we het meest gebruiken wordt wat slechter en slipt nu door de anker schijf.

Nadat hij klaar was aten we buiten onze lunch en daarna gingen we naar de kant. We liggen nu in een natuurpark waar we een mooie wandeling door het bos maakten. Rond vijf uur waren we terug aan boord. De televisie heeft hier geen ontvangst zodat we een film keken.

31 januari 2017
MYSTERY BAY, MARROWSTONE ISLAND, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(48 03.445 n 122 41.826 w)
Om tien uur werden we door Willy en Janet opgehaald. Met ons vieren reden we naar Port Townsend waar we boodschappen deden. Een mooie weg met aan de ene kant de baai van Port Townsend en aan de andere kant de bergen van de Olympisch Peninsula. Ook nu zagen we dat het nog steeds hard waaide vanuit het noorden.

Nadat we de supermarkten en de tweede hands zaak hadden bezocht reden we op de terug weg langs een benzinestation waar we 120 liter diesel kochten voor 65 Amerikaanse dollars. Dit benzinestation heeft een speciale pomp waar de boeren voor hun landbouwvoertuigen goedkoper kunnen tanken. Hier maakten wij dus ook gebruik van, wauw wat goedkoop!

Op de terugweg reden we nog even langs het huis van Janet en Willy om onze laatste e-mails binnen te halen en daarna werden we terug gebracht naar de boot. Ik heb van Janet twee boeken over sea-vegtables te leen gekregen. Deze boeken gaan over welke zeegroentes (waaronder kelp) je kunt eten, waar ze groeien, welk getijde van het jaar je ze kunt plukken en hoe je ze kunt bereiden. De rest van de middag was ik zoet met het lezen van deze boeken terwijl Paul de film over Woodstock zat te kijken.

De boeken:
SEAVEGETABLES (harvesting guide and cookbook) van Evelyn McConnaughey
THE SEAVEGETABLE BOOK (for aging and cooking seaweed) van Judith Cooper Madlener

30 januari 2017
Weer een mooie zonnige dag met veel wind. Overdag deden we klusjes aan boord en aten een lunch buiten in de kuip. Rond vier uur werden we opgehaald door Jo en Roger (vrienden van Willy en Janet) en reden naar het huis van Willy en Janet. Daar vierden we de verjaardag van Willy. Het werd een gezellige avond.

29 januari 2017
Het was een mooie zonnige dag maar nog wel fris. Desondanks dronken we buiten uit de wind in de kuip koffie/chocomel. Om elf uur kwamen Janet en Willy naar ons toe. Wij hebben Willy en Janet deze zomer met hun zeilboot ontmoet in Nanaimo en hebben contact gehouden. Nu zagen we elkaar weer. Met zijn vieren maakten we een wandeling over het strand en nu pas merkten we hoe hard het buiten in de Admiralty Inlet waaide. Janet en Willy lieten ons een mammoet slagtand zien die in de kliffen verborgen zit. Je moet het wel weten anders zie je het zo over het hoofd.

mammoet slagtand...

Toen we terug waren bij hun auto stapten we met zijn allen in en reden we over het eiland waar ze ons het nationaal park en de bunker uit de eerste wereld oorlog lieten zien. Op Indian eiland is een militaire basis waar we niet mogen komen. Rond twee uur waren we terug op de boot waar we in de middag een film keken.

onze ankerplek...

28 januari 2017
MYSTERY BAY, MARROWSTONE ISLAND, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA (47 47.520 n 122 29.936 w)
Om kwart over zeven toen het licht begon te worden ging ons anker op. Met ca twaalf knopen wind zeilden we vol tuig door de Puget sound noordwaarts. Het was een mooie zonnige dag met wat bewolking en goed zicht zodat we achter de Kitsap Peninsula de witte berg toppen van de Olympic Peninsula zagen. Aan de andere kant zagen we de hoge witte bergtoppen van Mout Renier en Mount Baker.

Van de Puget sound zeilden we de Admiralty inlet in en verder halve wind de baai van Port Twonsend in. In deze baai liggen Indian en Marrowstone eiland met daartussen een baai die Kilitsur harbor heet. Om in deze harbor te komen moesten we door een vaargeul tussen een zandbank met zeehonden erop en Indian eiland door. Het laatste stuk kruisten we door Kilitsur harbor naar Mystery bay bij Marrowstone eiland waar rond kwart over twee en na dertig mijl ons anker erin ging.
Lekker de kachel aan en onderuit!

27 januari 2017
APPLETREE COVE BY KINGSTON, KITSAP PENINSULA, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA (47 47.520 n 122 29.936 w)
Vanochtend gingen we met de ferry over van Kingston naar Edmonds waar Julia, Pk en Bob ons ophaalden met de auto. Onderweg naar Seattle maakten we een stop bij de Mc.Donalds voor een ontbijt. Daarna reden we door Seattle waar we de Seattle bootshow bezochten. Een bootshow zo groot als de Hiswa in de Rai in Amsterdam.

Bob had veel dingen te regelen en ging zijn eigen gang. PK en Paul liepen samen en Julia en ik gingen voor de gratis presentjes (hihi). We aten gezamenlijk een lunch en daarna bleven we meer met zijn vieren bijeen. Rond zeven uur reden we terug naar Edmond waar we de ferry van acht uur terug naar de boot namen. Het was een zeer gezellige dag.

JULIA AND PK THANK YOU FOR THE NICE DAY!

26 januari 2017
Vandaag bleven we aan boord. In de ochtend deden we binnen wat klusjes. Onze lunch aten we achter onze buiskap in de zon. De zon is alweer een stukje sterker en terwijl we daar uit de wind zaten konden we een trui uittrekken omdat het te warm was. Na de lunch bleven we nog even genieten van het mooie weer en deden we wat klusjes in de kuip, o.a naaien van wat kleding, de vuile was wassen en de romp schoonmaken. Rond vier uur werd het weer iets frisser en gingen we naar binnen.

25 januari 2017
APPLETREE COVE BY KINGSTON, KITSAP PENINSULA, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 47.520 n 122 29.936 w)
Een bewolkte dag met hier en daar wat miezer regen. Met de dinghy gingen we naar de Marina van Kingston en bij de dinghy dock aangekomen bleek dat we twee dollar per dag voor de dinghy moeten betalen. Nadat we dit betaald hadden liepen we door het kleine dorpje naar de bibliotheek. Hier skypten we met mijn ouders en met Rob en verder zaten we nog wat te internetten. Rond half drie maakten we nog een wandeling door het bos en terug over de weg langs de Appletree Cove. Vlak voor vijf uur waren we terug aan boord en was het tijd voor het nieuws op de televisie.

24 januari 2017
De barometer is gestegen en het is rustig zonnig weer. Vanochtend deden we wat klusjes aan boord. Vrijdag gaan we met PK en Julia naar de Boatshow in Seattle en Paul is druk bezig met de voorbereidingen ervan. Voornamelijk wat voor informatie hij hier wil inwinnen. Ik was bezig met foto's voor de weblog.

Na de lunch kregen we een licht briesje en stroom mee zodat we alleen op fok langzaam verder noordwaarts door de Puget sound dobber/zeilden. Met een zonnetje in de kuip keken we naar de grote huizen die aan de kant staan. De ene nog mooier dan de andere. We zagen verschillende nieuwe zeilboten zuidwaarts motoren; zeilboten die te zien zijn op de botenshow.

Rond kwart over drie ging ons anker en in Appletree cove in bij het plaatsje Kingston. Lekker onderuit met een boek en later het nieuws op de televisie. Sinds Trump president is gaat het nieuws voornamelijk over Trump en de protesten.

sheriff in Kingston...

23 januari 2017
PORT MADISON BAY, KITSAP PENINSULA, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 44.549 n 122 30.038 w)
Toen we naar buiten keken was het nog mistig maar de zon probeerde er wel doorheen te komen. Een uurtje later was het zonnig en hing ik de was weer buiten te drogen. Even voor elf uur kwam de wind opzetten en ging ons anker op.

mist trekt langzaam op...

Met ca. twaalf knopen wind zeilden we alleen op de fok voor de wind Liberty Bay uit en port Orchard (water tussen Bainbridge eiland en Kitsap Peninsula) in. Hier nam de wind iets af en kregen we tegenwind zodat we het grootzeil hesen. Met vol tuig kruisten we verder noordwaarts door Port Orchard en Agate Pass tot we in Port Madison Bay aankwamen. We hoorden over de marifoon dat het noordwaarts in de Puget Sound harder waaide en dat we dan tegen hardere wind in moesten hakken. We zagen een mooi plekje om te ankeren en dus besloten we dat het genoeg was voor vandaag. Rond twee uur ging het anker erin. Morgen weer een stukje!

22 januari 2017
POULSBO, LIBERTY BAY, KITSAP PENINSULA, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 43.905 n 122 39.053 w)
Al heel vroeg was ik bezig om nog meer vlees te wekken voor Alaska. Zo vroeg omdat het luik en alle ramen dan open staan opdat het vocht naar buiten kan. Er wordt dan niet gestookt! Toen ik klaar was, was het acht uur en toen kon ook Paul uit zijn bed komen.

Na de koffie rond half negen gingen we naar de kant waar we door Raij werden opgehaald en reden we met hem mee naar de kerk. Daar zagen we Ingunn, Collin, Zack en zijn vrouw Courtney, Julie en Dan en nog vele andere kerkgangers. Helaas was het dochtertje van Raij ziek en was Lila er ook niet.

Na de dienst namen we afscheid van de mensen die we beter kennen. We reden met Raij terug naar Poulsbo en helaas was het hard gaan regenen zodat we ons lieten afzetten bij de Safeway waar we nog wat internetten tot het droog werd en terug naar de boot konden. We hebben geprobeerd mijn ouders te skypen maar dit lukte niet. Wel hadden we leuk contact met Peter en Sabine uit Adelaide (Australië). Het was inmiddels weer tijd voor een hapje en een drankje.

21 januari 2017
In de ochtend wekte ik varkensvlees en gehakt voor deze zomer in Alaksa en waste ik nog meer vuile kleren. Paul zat nu.nl te lezen en vertelde de hoogte punten.

Om elf uur gingen we naar de kant om wat door Poulsbo te wandelen. Om twaalf uur waren we terug bij de Marina waar we Zack (de dominee) met zijn kinderen ontmoetten. De zon scheen en het was mooi weer zodat we besloten om naar de speeltuin te gaan waar de kinderen zich uit konden leven en wij rustig konden praten. Rond drie uur namen we afscheid. Wij liepen nog even naar de Safeway om wat te internetten en waar ik nog wat vlees kocht dat in de aanbieding was. Rond vier uur waren we terug aan boord tijd voor een drankje en een hapje.

20 januari 2017
POULSBO, KITSAP PENINSULA, AMERIKA (47 43.905 N 122 39.053W)
Yes, de regen is gestopt en het werd een koude droge dag. Ik de ochtend waste ik de vuile was en hing deze te drogen. Verder zagen we vanochtend op de televisie hoe president Obama afscheid nam en Trump zijn intrede als president maakte.

Om elf uur werden we door Raij en zijn dochtertje opgehaald om een wandeling door het bos te maken. Heerlijk om na lange tijd weer eens lekker door het bos te wandelen. Rond half twee werden we bij die bibliotheek afgezet waar we verder nog wat zaten te internetten. Rond vijf uur waren we terug aan boord en tijd voor het nieuws op de televisie.

wandelen met Raij en zijn dochtertje...
onderweg...

19 januari 2017
POULSBO, KITSAP PENINSULA, AMERIKA (47 43.905 N 122 39.053W)
De wind was weg maar het regende nog steeds. Na wat klusjes aan boord te hebben gedaan en koffie/chocomelk te hebben gedronken liepen we naar de bibliotheek. Het was pas half elf en de bibliotheek ging vandaag pas om één uur open.

We liepen door naar de Safeway (supermarkt) waar Paul tot één uur ging internetten en ik nog wat rond snuffelde in de supermarkt op zoek naar koopjes. Rond één uur waren we bij de bibliotheek waar ik verder informatie zocht naar zeewier. Hoe te plukken en verder te bereiden. Rond 4 uur gingen we door de regen terug naar de boot waar ik het eten klaar maakte en we het nieuws bekeken.

18 januari 2017
POULSBO, KITSAP PENINSULA, AMERIKA (47 43.905 N 122 39.053W)
In de ochtend regende en waaide nog steeds hard. Ik deed eerst wat administratieve klusjes en na de koffie keken we onze winterkleding eens na. We hebben een hoop kleren die we nooit meer aan hebben en de boot wordt voller en voller. Dus werd het vanochtend tijd om een wat kleding uit te zoeken die we achter kunnen laten bij een Thrift store (tweedehands zaak).

Na de lunch werd het even droog en gingen we naar de bibliotheek. Paul zat te internetten en ik keek in boeken en op internet voor informatie welke zeegroente (waaronder zeewier en zee asperges) eetbaar zijn, waar ik ze kan plukken en hoe ik ze klaar kan maken.

Om drie uur kwam Raj met zijn dochtertje ons ophalen en reden we naar hun huis in Poulsbo waar we de rest van de middag gezellig zaten te praten. Lila zijn vrouw moest werken maar kwam na het eten (rond zeven uur) thuis zodat we de rest van de avond nog gezellig verder praatten. Pas rond half elf keken we op de klok en schrokken dat het alweer zo laat was! Tijd om naar de boot te gaan.

17 januari 2017
POULSBO, KITSAP PENINSULA, AMERIKA (47 43.905 N 122 39.053W)
We hadden al van veel mensen gehoord dat Poulsbo een leuk plaatsje is. In 1885 waren het de Noren die zich hier settelden. Toen we na de koffie het centrum van Poulsbo in gingen zagen we gelijk de Noorse uitstraling die het centrum had en daarom ook wel Little Norway wordt genoemd.

Poulsbo, Little Norway...

We liepen het centrum door met veel kleine winkeltjes toen het hard begon te regenen. We vluchtten de bibliotheek in waar we nog wat internetten. Rond drie uur haalde Ingunn me op bij de bibliotheek en samen met haar dochtertjes reden we naar de Walmarkt om boodschappen te doen. Rond half zes zetten ze me af bij de steiger waar Paul ook net aan kwam lopen. We namen afscheid van Ingunn en samen gingen we terug naar de boot. Inmiddels regende het nog steeds hard en was het ook gaan waaien. De depressie komt eraan!

16 januari 2017
POULSBO, LIBERTY BAY, GREAT PENINSULA, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 43.905 n 122 39.053 w)
Rond half negen gingen we nog even naar de kant om bij de supermarkt nog wat e-mails te versturen. Rond tien uur kwam de wind met de bewolking op zetten en ging ons anker er na een maand uit. Met vol tuig zeilden we met ca. tien knopen wind aan de wind langs de oostkust van Bainbridge eiland zuidwaarts om daarna halve wind westwaarts verder langs de zuidkust van het eiland naar de westkant te komen. Vervolgens zakte de wind in naar ca. vijf knopen en zeilden we langzaam met ruime wind en stroom mee door Rich Pass en Port Orchard Bay dat tussen Bainbridge eiland en Great Peninsula ligt.

tijdens het zeilen...

Ondertussen zagen we prachtige huizen aan de oevers staan en verderop zagen we de hoge witte bergtoppen van de Olypic Nationaal Park. Rond twee uur kwam de wind weer opzetten en gingen we weer gestaagd verder. Om half vier zeilden we de Liberty baai in waar het plaatsje Poulsbo aan ligt. Veel mensen raadden ons aan hier heen te gaan omdat dorpje bijzonder is. Daarnaast wonen er ook een aantal leden van de kerk waar we enkele keren geweest zijn. Om vier uur ging ons anker er vlak bij Poulsbo in en zette de wind door. Er is een depressie op komst...

15 januari 2017
EAGLE HARBOR, BAINBRIDGE EILAND, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 37.116 n 122 31.073 w)
Half tien gingen we naar de kerk waar we voor we naar Nederland gingen ook twee keer zijn geweest. Het was leuk de mensen weer te ontmoeten en i.p.v een kerkdienst vertelde een kerklid die was geboren en getogen in de Filippines hoe zij daar was opgegroeid. Zij was met haar man met kerst naar haar familie in de Filippines geweest en had foto's van de kerk die ze daar aan het bouwen waren. Het geld voor deze kerk is voornamelijk opgehaald door de leden van deze kerkgemeenschap.
Na de kerkdienst was er koffie en zaten we nog lang met leden te praten. Bill en Sarah nodigden ons uit om met hun te gaan lunchen. Na de lunch rond drie uur werden we opgehaald door Collin en Ingunn met hun kinderen en maakten we een wandeling door een park op het eiland. Daarna aten we met z'n allen bij de Thai en waren rond zeven uur thuis.

14 januari 2017
David en Candy hebben we kort ontmoet in de Chileense scheren. Zij zeilen nu met hun zeilboot Endeavour in de Schotse wateren. Ze zijn nu even tijdelijk terug in Amerika en logeren hier in de buurt. We hadden al die tijd contact gehouden en vandaag zagen we ze na ca. zeven jaar weer.
Rond tien uur kwamen ze aan boord en was het een gezellig weerzien. Eerst dronken we samen koffie daarna maakte ik een lunch en al snel werd het borreltijd en ondertussen hadden we veel om bij te praten. Voor we het wisten was het half zeven en tijd om afscheid te nemen.

13 januari 2017
Het was weer een mooie frisse zonnige dag zodat we na de koffie een lange wandeling maakten door het plaatsje en iets verder het eiland over. Op de terugweg stopten we even bij de bibliotheek om te internetten en rond vier uur waren we terug aan boord. Tijd voor het nieuws en het avondeten.

12 januari 2017
In de ochtend waren we druk bezig met de spullen op te ruimen en foto's voor de WVL magazine klaar te maken. Het was een mooie koude zonnige dag zodat we na de lunch een wandeling door het plaatsje maakten en uiteindelijk bij de bibliotheek en de supermarkt uitkwamen.

Rond vier uur zakte de zon langzaam en werd het een stuk kouder (-2 graden) zodat we naar de boot gingen en de webasto aan deden. Om vijf uur keken we het wereld nieuws op de televisie en daarna was de dag weer om.

11 januari 2017
Na 14 dagen in Nederland te zijn geweest, die we voornamelijk met de familie hebben doorgebracht gingen we vandaag terug naar de boot. Mijn ouders brachten ons naar Schiphol waar we afscheid van ze namen. Daarna checkten we in en vlogen via Londen terug naar Seattle waar we om vier uur 's middags aankwamen. We vlogen langs en over Groenland en omdat het mooi zonnig helder weer was zagen we de ijsvelden en verderop de bergen. Wat is dat prachtig!

Nadat we waren ingeklaard moesten we met de metro en de ferry terug naar Bainbridge eiland. Bij de Ferry terminal stond Collin op ons wachtte met op zijn dak van zijn auto onze dingy. Rond zeven uur waren we terug aan boord waar alles precies zo was als we het hadden achtergelaten. Maar hier is het wel een stuk kouder dan in Nederland. Het was min twee toen we op de boot aankwamen. Snel de kachel aan en naar bed!

26 december 2016
Vanochtend kregen we bericht dat onze schoonzus Nancy Gieb-Hessing is overleden.
De rest van de dag waren we druk bezig met het regelen om zo snel mogelijk naar Nederland te komen. We vliegen morgen en zijn woensdagavond in Nederland tot en met 11 januari dan zullen we weer terug vliegen naar de boot.

25 december 2016
Eerste kerstdag!
Eerst hebben we samen uitgebreid gebruncht al luisterend naar de kerstliedjes op de radio. Daarna gingen we naar de kant waar we de waterfront trail liepen. Een mooie wandeling deels langs de waterkant van Eagle harbour en deels door het plaatsje langs oude gebouwen.

Rond drie uur waren we terug aan boord waar we langzaam aan ons uitgebreid kerstdiner begonnen. Eerst kleine hapjes van zoete pepertjes met roomkaas en gerookte zalm. Daarna romige broccolisoep vervolgens kaasfondue en als laatst ons toetje. Inmiddels was het avond geworden en keken we naar een leuke kerst film op de televisie.

24 december 2016
Om acht uur was ik bezig met de voorbereidingen voor ons kersteten voor morgen. Rond negen uur dronken we samen koffie/chocomel en daarna gingen we naar de kant.

In de supermarkt is een plek waar we konden zitten en waar we met mijn ouders skypten. Daarna werd het voor mij tijd om de laatste boodschappen voor de kerst te doen terwijl Paul daar nog wat verder bleef internetten.

Rond het middag uur werden we door Colin opgehaald om bij hem thuis American foodball te gaan kijken. Colin zijn broer Adam was er ook en even later kwamen ook zijn ouders. De Seahawks (club uit Seattle) speelden thuis tegen een club waarvan ik de naam vergeten ben. Zo leerden we een beetje de regels van American football. Onderwijl hielp ik Ingunn ook in de keuken en zaten we gezellig te praatten.

In Amerika is het de gewoonte om met kerstcadeaus te geven en van Colin en Ingunn kregen we Nederlandse lekkernijen waaronder Nederlandse kaas, stroopwafels, pepermunt en ontbijtkoek.
Rond drie uur aten we met zijn allen een heerlijk kerstdiner en daarna werd het tijd om naar de kerk te gaan. Eerst gingen we naar de kerk waar we zondag ook geweest waren. Er was een zeer korte dienst en daarna speelden de kinderen het kerstverhaal na. Na de dienst was er koffie met taart om de geboorte van Jesus te vieren.

Rond zeven uur gingen we met de ouders van Colin naar de kerstmis van hun kerk. Dit was voor ons wel een beetje Amerikaans. Op het podium stond een grote band die kerstliederen zond en tussen de liederen door was er een dienst. Rond half tien waren we terug aan boord en hadden een leuke dag gehad.

Collin en Ingunn...

IEDEREEN HELE FIJNE KERSTDAGEN GEWENST VANUIT AMERIKA!

23 december 2016
Het regende de hele dag hard zodat we aan boord bleven. In de ochtend was Paul bezig films over te zetten van een harddisk naar de computer terwijl ik wat administratieve klusjes deed. Onderwijl luisterden we naar de kerst muziek op de radio. Na de lunch keken we een film.

22 december 2016
Vanochtend kregen we een berichtje van Ingunn (voorheen Olga genoemd) dat ze graag met ons wilde wandelen. Paul had nog steeds last van zijn holtes en bleef aan boord terwijl ik naar de kant roeide waar ik Ingunn met de twee kleintjes ontmoette. Ik reed met met hen naar het Grand Forest waar we wandelden. Een mooie wandeling door een klein bos maar met twee kleine kinderen was het groot genoeg. Het was een gezellige wandeling en rond twaalf uur zette Ingunn me weer af bij de dinghy dock. Ik roeide naar de boot waar ik de lunch klaar maakte voor Paul en mij. 's Middags keken we een film.

21 december 2016
Allebei waren we vandaag niet zo lekker dus bleven we aan boord, lazen een boek en keken televisie.
We zijn weer in een grote stad geweest.....

20 december 2016
Het was een mooie zonnige dag zodat we besloten een lange wandeling te maken. Als eerst liepen we het dorp uit richting de bibliotheek en verder tussen de sportvelden door richting het Grand Forest park. Bij de Woorward middelbare school dachten we een shortcut te nemen en liepen achter de school het bos in. Daar liepen we over een wandelpad door het bos richting Grand Forest. We kwamen uit bij een weg die bleek dood te lopen. We dachten nu door de bosjes de volgende straat te kunnen bereiken maar kwamen uit in de achtertuin van iemand met daarachter een riviertje en dat konden we niet over steken. Helaas de shortcut kwam dus niet uit bij het Grand Forest park. Terug bij de hoofdweg hadden we inmiddels al drie uur gewandeld en lieten het Grand Forest voor wat het was, volgende keer maar!

We liepen terug naar de bibliotheek in Winslow waar we nog wat internetten en daarna keken we nog wat in het winkelcentrum naast de bibliotheek. Rond vier uur waren we terug aan boord.

19 december 2016
Na ontbijt op bed hadden we koffie met cake en slagroom, vandaag zijn we dertien jaar getrouwd.
De ergste kou is voorlopig voorbij en het was vandaag boven de nul graden. We gingen naar de kant waar we eerst wat door het plaatsje liepen en vervolgens de heuvel op naar de bibliotheek. Van PK hebben we een telefoon gekregen en nu we goede wifi hadden konden we verschillende apps op deze telefoon laden. Zo heeft Paul er Mapsme, Skype, Facetime, Youtube etc er opgezet. Ik zat ondertussen wat boeken te lezen over de Puget Sound. Rond vier uur waren we terug aan boord waar ik begon met het avondeten en we rond half zes het nieuws op de televisie keken.

18 december 2016
Om half tien gingen we met ons dinghy naar de dinghy-dock en liepen verder het plaatsje Winslow in op zoek naar een kerk. Al snel vonden we een kapel waar mensen naar binnen gingen. Het waren voornamelijk wat jongere mensen met kleine kinderen en we werden al snel welkom geheten. Na de dienst werden we uitgenodigd om 's middags samen met de kerkelijke gemeenschap een "White Elephant" te vieren waar iedereen wat te eten mee zou brengen. Terug aan boord maakte ik aan boord een aardappelsalade en verder keken we wat televisie.

Rond kwart over vier werden we door Olga en Colin en hun kinderen met de auto opgehaald en reden naar het huis van Bil en Sarah waar het feest gehouden werd. Er waren ca. vijfentwintig mensen en op de ene tafel stond al het eten en drinken en op een andere tafel stonden allemaal pakjes. Eerst zaten we gezellig te praten en te eten en onderwijl kreeg iedereen een lootje. Na het eten mocht eerst nummer 1 een pakje van de tafel pakken en uitpakken. Zo mocht ieder die een volg nummer had een pakje van de tafel pakken of als iemand anders al een mooi cadeautje had uitgepakt mocht die dat pakje pikken en dan mocht die persoon van het andere pakje dat hem/haar afgepikt was van de tafel een ander pakje pakken. Zo had Paul aan het eind van de avond een hoofdlampje en ik een fles rode wijn. Het was een zeer gezellige avond met lekker eten! Rond acht uur waren we terug aan boord.

17 december 2016
Om half tien namen we de ferry van Bainbridge eiland naar Seattle City.

Seattle vanaf de ferry...

In het centrum van de stad liepen we eerst door Pioneer Square.

Toen de Pioniers hier in 1852 kwamen was Square een Duwamish dorpje bewoont door Native mensen. De pioniers bouwden hier hun huizen en hun bedrijven. In de zomer van 1889 brak er een grote brand uit en gingen de meeste houten huizen in vlammen op. Ze bouwden hun huizen en bedrijven opnieuw op maar nu uit kleine bakstenen en grote stenen.

Pioneer Square...

Pioneer Square bestaat vandaag de dag uit deze oude huizen met in het midden het Occidental park waar ter nagedachtenis van het Duwamish dorpje van de natives verschillende totempalen staan.

beelden/totempalen natives Occidental Park...

Toen we vandaag door dit gedeelte van de stad liepen zagen we veel dakloze mensen die in het Occidental park eten kregen uitgedeeld. We liepen verder door 1st Ave naar de Pike Place Market. Een grote, deels overdekte markt met van alles en nog wat. Onderweg en op de markt zagen we veel mensen verkleed als Kerstman of hadden ze kleren aan die met kerst te maken hadden. Later bleek dat er een grote kroegentocht was waar mensen verkleed moesten zijn in kerstkleren.

kroegentocht van Kerstmannen...

Rond het middag uur ontmoetten we Marc en Brandy hier. Marc en Brandy met hun zeilboot Restless kennen we uit Zuid Amerika en Nieuw Zeeland. We hebben contact gehouden en nu zagen we elkaar na vijf jaar weer. We gingen ergens lunchen en het klikte meteen weer. Het was zo gezellig dat we met Brandy mee naar huis gingen terwijl Marc eerst nog moest werken. Rond half zeven kwam ook Marc thuis en besloten we ergens pizza te gaan eten. Onderwijl werden alle verhalen uitgewisseld. Rond kwart over tien namen we afscheid van Marc en Brandy en liepen we terug naar de ferryterminal waar we de boot van kwart voor elf terug namen naar Bainbridge eiland. Retour ticket 8,20 dollar p.p.

MARC AND BRANDY THANK YOU FOR THE NICE DAY!

16 december 2016
Om half acht ging ons anker op en motorden we de vaargeul door naar Admiralty Inlet. Daar aangekomen zeilden we met ca dertig knopen noorden wind alleen op een klein stukje voorzeil met ruime wind verder door Admiralty richting Seattle. Het had de hele nacht al aardig gewaaid en nu we ook nog eens wind tegen tij hadden waren het kleine steile golfjes en moesten we goed kijken om de stukken hout in het water te omzeilen.

Het was een echte mooie winterdag met een temperatuur onder nul, een koude noorden wind maar wel met een zonnetje en een heldere lucht zodat we de omgeving goed konden zien. Om ons heen de lage groene heuvelachtig eilanden met daarachter de hoge witte besneeuwde bergen. We werden door verschillende tankers die in de vaargeul naar Seattle voeren gepasseerd.

zeilen onder nul graden...

de omgeving...

Op een gegeven moment zagen we de stad Seattle aan de horizon oprijzen, wauw een grote stad met grote wolkenkrabbers! Rond half twee ankerden we in Eagle Harbor bij Baingridge eiland dat tegen over Seattle ligt. Hier vandaan gaat een ferry naar Seattle!

15 december 2016
MATS MATS BAY, ADMIRALTY INLET PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(47 57.320 n 122 41.224 w)
Om zes uur was ik bezig om alle gekochte voorraad weg te bergen. Rond half acht was ik hiermee klaar en maakte ik muesli terwijl Paul buiten bezig was met het plakken van de stootrand van de dinghy. Rond half tien gingen we naar de kant waar Paul bij de Mc. Donald internette terwijl ik nog even kerst inkopen ging doen. Ook kochten we een voorraad diesel en benzine.

Rond half twaalf waren we terug aan boord en toen begon het net een beetje te waaien. Ons anker ging op en met vol tuig zeilden we met ruime wind verder Admiralty Inlet door tussen Whidbey eiland aan de ene kant en eerst Indian eiland en later het vaste land aan de andere kant. Hier begint voor ons het nieuwe gedeelte van de Puget Sound waar we nog niet geweest zijn! Rond half drie kwamen we aan bij de ingang Mats Mats Bay en motorden we door de vaargeul naar de Mats Bay waar ons anker er na dertien mijl inging. Een mooie gesloten baai met rondom een laag heuvelachtig gebied.

14 december 2016
PORT TOWNSEND, PUGET SOUND, WASHINGTON/AMERIKA(48 06.377 n 122 46.269 w)
Vannacht is het weer onder 0 graden geweest en dan starten we de motor voordat we het anker ophalen en laten die een tijdje stationair lopen.

Toen om half acht het anker op ging zagen we een prachtige volle maan boven de heuvels van Guemes eiland. Met stroom mee zeilden we door Guemes Channel en zakte de maan achter de heuvels en kwam de zon aan de andere kant op. Met een ruime windse koers zeilden met een grootzeil aan de ene kant en de fok uitgeboomd aan de andere kant eerst door de Rosario Straat tussen Lopez en Figaldo eiland vervolgens kwamen we in de Juan de Fuca Straat waar we langs Whidbey eiland gingen en verder de Admiralty Inlet in naar Anacortes.

maan boven Guemmes eiland...

Buiten was het nog steeds rond het vriespunt en binnen was het lekker aangenaam door de brandende olielamp. Paul zat of buiten maar vaak stond hij binnen op de trap en onder de buiskap, lekker warm!
Ik was ondertussen een tijdje bezig met het ophangen van de kerst versiering.

Rond half drie ging ons anker er in Port Townsend in en gingen we naar de kant. Ik weer naar Safeway om te zien wat voor nieuwe aanbiedingen er waren en Paul naar de Mac Donalds om te internetten. Rond vier uur begon het alweer langzaam donker te worden en waren we net terug aan boord.

13 december 2016
FIDALGO BAY, ANACORTES, WASHINGTON/AMERIKA(48 30.554 n 122 36.183 w)
In april zijn we hier ook geweest en de reden dat we hier naar toe zijn gegaan is om grote boodschappen te doen. Vandaag was er weinig wind zodat we nog een dagje bleven liggen. We maakten een wandeling langs het water en daarna liepen we het plaatsje in waar we eindigden in de bibliotheek om wat te internetten en de kerstkaart te versturen. Om twee uur ging ik nog een keer naar de Safeway om een tweede lading houdbaar eten in te slaan en om verse groente/fruit/melk etc. te kopen. Om half vier waren we terug bij de boot waar ik de boodschappen onder de tafel schoof.

12 december 2016
Om acht uur ging ons anker op en zeilden we alleen op de fok Bellingham Bay uit en verder door Padilla Bay tussen het vaste land en Guemes eiland door naar Anacortes. We zeilden alleen op de fok omdat we een mooie ruime windse koers hadden van ca. twintig knopen noorden wind en onderwijl sneeuwde het ook nog. We zaten in de kuip en genoten van de zeiltocht.

Rond elf uur ging ons anker er in Fidalgo Bay bij Anacortes in. Paul zag dat de lijn waar de haak van de ankerketting aan vast zit bijna door geschavield was en maakte hier een nieuwe lijn aan vast.

Rond twee uur was het droog en probeerde de zon tevoorschijn te komen. We gingen naar de kant waar Paul naar de bibliotheek ging en ik naar Safeway om boodschappen te doen. Dit keer grote boodschappen als voorbereiding voor de zeiltocht deze zomer terug naar Alaska. Hier in Anacortes is het makkelijk om met een volle winkelwagen bij de dinghy te komen. Rond vier uur vlak voor het donker werd waren we terug aan boord.

11 december 2016
CHUCKANUT BAY, BELLINGHAM, WASHINGTON/AMERIKA(48 41.582 n 122 29.863 w)
Toen we om acht uur bij Pk and Julia hun huis aankwamen waren zij al vertrokken. We gingen hun huis binnern en internetten wat en skypten met mijn ouders en broer Rob. Na de lunch gingen we naar de boot waar we de rest van de middag klusjes deden. Er stond nog steeds te veel wind om verder te gaan!

10 december 2016
Om tien uur gingen we naar Pk en Julia. Het werd een gezellig weerzien en we zaten de rest van de ochtend gezellig bij te praten onder genot van een kop koffie. Ondertussen deed de wasmachine/wasdroger wat klusjes voor mij!

PK had een pre-paid telefoon maar die functioneerde niet in Alaksa zodat hij daar een nieuwe kocht. Nu vond hij dat het makkelijker was als we beter bereikbaar waren en kregen zijn oude (negen maanden oud) pre-paid telefoon. We gingen naar de stad om een pre-paid kaart te kopen en verder gingen we nog naar wat andere winkels en kochten we een gegrilde kip en een heerlijke wijn voor bij het avondeten.

Rond half vijf waren we terug bij hun huis waar we gezellig dineerden. Rond zeven uur namen we tijdelijk afscheid want morgen gaan zij voor een paar dagen weg. Omdat het hard waaide namen we onze spullen niet mee, die konden we de volgende ochtend ophalen.

09 december 2016
CHUCKANUT BAY, BELLINGHAM, WASHINGTON/AMERIKA(48 41.582 n 122 29.863 w)
Vannacht heeft het gesneeuwd en vanochtend lag er op het dek en in de kuip een laagje sneeuw.
Rond tien uur zakte de oosten wind in en ging ons anker op. Alleen op de fok zeilden we West Sound uit maar ook buiten de West Sound was er niet al te veel wind en hesen we het grootzeil. Met ca vijftien knopen oosten wind kruisten we de Harney Channel door tussen Orca's en Shaw eiland. Daarna motor/zeilden we door Peavine Pass tussen Obstruction en Blakery eiland waar we wind en stroom tegen hadden.

Vervolgens kwamen we in de Rosario straat waar we twee reven in het grootzeil deden aangezien we hier ca. twintig knopen zuidoosten wind kregen. We zeilden langs Cinclair eiland en kruisten vervolgens langs de zuidkust van Lummi en Eliza eiland om zo de baai van Bellingham in te zeilen waar ons anker er na achtentwintig mijl en rond vier uur in Chucknut baai in ging. Het was een prachtige zeiltocht meer wel fris (ca twee a drie graden)! In het begin tussen de San Juan eilanden schoten we niet echt op maar in de Rosario straat gingen we lekker en waren net voor het donker op anker. Pk en Julia zagen ons aankomen zeilen en zwaaiden ons vanaf hun huis toe. Morgen hebben we met hun afgesproken.

08 december 2016
WHITE SANDY BEACH, WEST SOUND ORKA'S ISLAND SAN JUAN EILANDEN, WASHINGTON/AMERIKA(48 37.746 n 122 57.596 w)
Ook vannacht was het onder nul en kwam de wind opzetten. Het bleef een winderige dag met wind van ca. vijfentwintig a dertig knopen en in vlagen van vijfendertig. We bleven tot tien uur in bed liggen omdat het voor in de punt met twee olielampen ca veertien graden was en dus lekker warm. Overdag bleef het rond het vriespunt dus toen we er om tien uur eruit kwamen ging de webasto een half uur aan om het zitgedeelte warm te krijgen en daarna hielden de drie olielampen het voor de rest van de dag lekker warm. Terwijl Paul wat op internet zat te kijken werkte ik de pilot van de Prince William Sound van Alaksa uit. Dat wil zeggen dat ik de ankerplekken in de Isailor aangeef. Na een late lunch keken we een film en was de dag wel om maar de wind was nog niet afgenomen.

07 december 2016
Vannacht was het min vier graden en daardoor was vanochtend het dek glad en het water in de emmers die buiten stonden ca. vier centimeter bevroren. Het was een zonnige koude ochtend met een temperatuur van ca. één graad.

Om kwart voor tien ging ons anker op en zeilden we alleen op de fok terug door San Juan Channel tussen San Juan en Shaw eiland. Daarna sloegen we de Wasp Pass in tussen Shaw en Crane eiland waar we stoom mee hadden. Bij de ingang van West Sound bij Orka's eiland moesten we door de West Sound kruisen alvorens we bij White Beach Bay aankwamen waar ons anker er na tien mijl inging.

Onder het zeilen hadden we radio 1 aan en hoorden we dat het in Vancouver city sneeuwde en dat er ijs lag. Verder landinwaarts bij de Rocky Mountains waaronder Barnff, Lake Louse en Mount Robson was het met de koude wind soms ca. min dertig tot min veertig graden en werden mensen aangeraden niet al te lang buiten te blijven i.v.m. bevriezing gevaar. In dit gebied hebben we een paar maanden geleden met mijn familie gereden! Na een late lunch ging ik een boek lezen en ging Paul wat internetten. We hebben een slechte wifi-verbinding van de Marina maar e-mails en NU.NL kon Paul wel binnen halen.

06 december 2016
FRIDAY HARBOR, SAN JUAN EILAND, WASHINGTON/AMERIKA(48 32.370 n 123 00.505 w)
Om acht uur vertrokken we van de mooring en hesen we de zeilen. Nou ja..., we hesen het grootzeil en deden er gelijk twee reven in en lieten het voorzeil ingerold. Eenmaal in de Boundary Pass hadden we gemiddeld vijfentwintig knopen wind met in vlagen tweeendertig knopen. Met een half-winds koersje in een wat rommelige zee (wind tegen tij) kregen we golven over de boot heen maar zaten we droog achter onze buiskap en de boot ging er lekker doorheen met snelheden van zes a zeven knopen. Met het zonnetje in de kuip bleef het ca een graad. In de Boundary pass passeerden we Steward en John eiland om vervolgens San Juan Channel in te zeilen. Hier zeilden we tussen San Juan eiland en Orca's en Shaw eiland aan de andere kant.
YES, we zijn in AMERIKA. Hier bleef de wind maar werden de golven minder. Rond elf uur meerden we af aan de custom dock en telefoneerden naar de custom. Toen alle gegeven genoteerd waren moesten we alsnog naar het custom kantoor komen. We hebben nieuwe paspoorten en dat leverde waarschijnlijk wat verwarring op. Na anderhalf uur was alles geregeld en deden we nog wat boodschappen. Niet te veel want het is hier aardig prijzig. Rond twee uur waren we terug aan boord en na een late lunch verlieten we de dock en gingen voor anker. Lekker onderuit met een boek!

05 december 2016
BEDWELL HARBOR, ZUID PENDER EILAND, GULF ISLANDS, BRITISCH COLUMBIA/CANADA(48 45.075 n 123 13.921 w)
Onze laatste stop in Canada morgen gaan we naar Amerika!

Het heeft vannacht gesneeuwd. Er lag een beetje natte sneeuw in de kuip maar om ons heen zagen we dat de hoger gelegen bomen, op de heuvels van de eilanden, bedekt waren met sneeuw. Met een lichte bries motor/zeilden we Clam Bay uit en verder door Tricomali Channel tussen Galiano en Secretary/Wallace eiland door. Na twee uur trok de wind aan en kon de motor uit. Met een halve windse koers en ca. zes knopen wind en stroom mee zeilden we verder tussen Galiano en Saltspring eiland door en vervolgens tussen Saltspring eiland en Prevost eiland en kwamen toen uit in Swanson Channel. Hier zeilden we aan de wind verder langs Noord- en Zuid Pender eiland naar Bedwell Harbor waar we om drie uur een mooring oppikten.

Het was een mooie zonnige tocht geweest met een buiten temperatuur van ca. twee graden. Om ons heen waren de hoger gelegen delen van de eilanden bedekt met sneeuw en we hoorden over de radio dat er zelf sneeuw in Vancouver city lag. Toen we aan de mooring lagen gingen we naar binnen waar de olielamp brandde en het lekker aangenaam warm was. Tijd voor een film!

04 december 2016
CLAM BAY, NOORD THETIS EILAND, GULF ISLANDS, BRITISCH COLUMBIA/CANADA(48 59.517 n 123 39.110 w)
Maureen en Wayne hebben we in New Castle marina in Nanaimo ontmoet. Zij werkten daar toen aan hun boot een houten kotter. Toen we gisteren Clam Bay in kwamen zeilen zagen ze ons al aankomen. Via email contact nodigden ze ons uit om vanmiddag bij hen te komen lunchen.

Rond twaalf uur gingen we naar de kant waar ze hun huis hebben. Het werd een gezellig weerzien en een heerlijke lunch. Na de lunch zaten we nog verder te praten tot het zes uur was en het tijd werd om terug te gaan naar de boot. Maar uitgepraat waren we nog lang niet! We spraken af om als we terug komen uit Amerika we elkaar nog een keer zien.

03 december 2016
We zijn met een paar tussen stops op weg naar de Pudget Sound in Amerika (hier ligt ook Seattle aan)!

Om zeven uur haalden we in de dichte mist ons anker op en motorden False Creek uit. Eenmaal in English bay en Burrard Inlet kwam de zon door en werd het zicht beter. Met ca zeven knopen halve wind zeilden we vol tuig Burrard Inlet uit en langs de ondiepte de Strait off Georgia in. Nadat we de ondiepte gepasseerd waren kregen we ca. vijftien tot twintig knopen zuiden wind en zeilden we zo hoog mogelijk richting de Gulf eilanden. We kwamen halverwege Valdez eiland uit en maakten een slag langs het eiland. Met bijna dood tij zeilden we door de Porlier Pass tussen Valdez en Galiano eiland. Daarna staken we Tricomali Channel over en tussen Reid en Hall eiland door naar Clam Bay bij Thetis eiland. Daar ging ons anker er rond half twee en na vijfendertig mijl in. Het was een mooie zonnige dag geworden en met goed zicht zodat we rondom de hoge bergen met sneeuw zagen en veel vogels en zeehonden in het water. Wel was het fris en waren we blij dat we achter onze buiskap zaten. Het wordt nu echt winter! Nadat we goed en wel lagen lazen we eerst een boek rond borreltijd keken we een film.